PixelJunk 4AM
PixelJunk is voor de bezitters van een PlayStation 3 een heel bekende naam. Er zijn onder die naam immers al een aantal knappe games verschenen op het PlayStation Network en Q-Games, de ontwikkelaar achter PixelJunk, kan gezien worden als een van de voortrekkers van vernieuwende games op het digitale platform van de PS3. Sinds kort is hun nieuwste game Pixeljunk 4AM ook te verkrijgen.
Al is game misschien wel een heel ruim begrip wanneer het op Pixeljunk 4AM aankomt. Het ding is eerder een muzikale ervaring en we gaan het dan ook niet gemakkelijk hebben om een review te schrijven over deze creatie. In Pixeljunk 4AM kan je twee zaken doen. Je kan je eigen muziek maken of je kan live luisteren naar de muziek die in de rest van de wereld wordt gemaakt met het programma. Ondertussen zal je op je beeldscherm begeleid worden door prachtige visualisaties, die het psychedelische karakter van 4AM mooi onderstrepen. Veel meer valt er eigenlijk niet te beleven. Dit is dan ook iets dat typisch door veel mensen gehaat zal worden, terwijl een pak anderen zullen wervelen in de creativiteit die het spel kan losweken. Veel hangt ook af van je muzieksmaak. 4AM drijft op een soort trancemuziek, waar zeker niet iedereen fan van zal zijn.
Je kan de muziek die je maakt op een aantal manieren aanpassen. Tijdens de tutorial zal je die allemaal kort leren, waarna je aan het experimenteren kan beginnen. Zo heb je een aantal effecten die je kan aanpassen. Je kan onder andere de galm op bepaalde klanken aanpassen en nog een paar andere speciale zaken die nogal moeilijk uit te leggen zijn. Buiten die effecten kan je ook met de Move tegen de rand van het speelvlak tikken – niet tegen je scherm, maar gewoon in de ruimte – waardoor je als het waren een drum kan bespelen. Het leukste is echter om met de verschillende loops te spelen. Door op een van de vier basisknoppen te drukken, kan je met je Move een kleur selecteren. Ga je dan naar de rand van je speelvlak, dan zal je Move als een gek beginnen trillen. Wanneer je dan op de trigger duwt, kan je met je Move een loop tot in je muziek slepen. Zo schilder je als het ware muziek op je scherm en kan je een flink aantal verschillende muziekjes creëren.
Tijdens het spelen zal je andere effecten en andere visualisaties en loops vrijspelen. Zo lijkt het alsof je in het begin weinig kan doen, maar het zorgt eigenlijk voor de perfecte leercurve. In plaats van de speler te bombarderen met mogelijkheden, krijg je eerst een paar minimale opties en kan je daarna pas uitgebreid experimenteren. Doe je dat goed dan zal je trouwens kudos krijgen van je publiek. Want net zoals jij bij anderen kan binnenkijken, kunnen zij dat ook bij jou.
Pixeljunk 4AM is dan ook een beetje een sociaal experiment. Je kan zelf muziek maken en delen met anderen of je kan genieten van de muziek die door anderen in elkaar wordt gebokst. Je kan de visualisaties zelfs gebruiken om de muziek die je op je PS3 hebt staan wat kleur te geven. Die functie zit echter ook in zowat elke andere muziekspeler en buiten vijf minuten plezier schenken of iemand bezig houden wanneer die ver van deze wereld verwijderd is, heeft ze ook daar weinig nut.
- Creatief
- Visueel prachtig
- Geen echte game
- Voor heel beperkt publiek