The Ratchet & Clank Trilogy
Ongeveer tien jaar geleden maakten we voor het eerst kennis met Ratchet en zijn robotvriend Clank. Ondertussen hebben de twee vrienden al heel wat avonturen beleefd, maar niet iedereen weet wat ze allemaal hebben uitgestoken in hun eerste jaren. Om hun tienjarig bestaan te vieren, hebben hun eerste drie games nu een remake gekregen. Zo kunnen fans van weleer zien of de games nog steeds even sterk zijn als in hun herinneringen en krijgt iedereen die de voorgangers van Ratchet & Clank: Tools of Destruction nooit heeft kunnen spelen een nieuwe kans.
In het begin van het eerste spel moet het voor onze twee helden nog allemaal beginnen. Sterker nog, ze kennen elkaar zelfs niet. Het verhaal begint dan ook bij Clank die ontdekt dat hun sterrenstelsel in grote problemen zit. Chairman Drek is de leider van de Blorgs en die zitten met een groot probleem. Hun planeet is compleet vervuild en dus moeten ze op zoek naar een nieuwe thuis. Drek komt dan maar met het plan om een nieuwe planeet te bouwen met stukken van andere planeten. Dat kan Clank natuurlijk niet laten gebeuren en dus moet hij op zoek naar iemand die hem kan helpen. Die iemand wordt bij toeval Ratchet. Clank stort neer op de planeet van Ratchet en wordt daar gevonden door Ratchet. Hij vertelt hem zijn verhaal en samen besluiten ze de hulp in te roepen van Captain Qwark. Nu weten wij ondertussen al dat Qwark niet de meest uitgelezen persoon is om de wereld te redden en dus zal het lot van een heleboel mensen uiteindelijk rusten op de schouders van ons duo.
De gameplay van Ratchet & Clank is door de jaren heen bijna niets veranderd. In de eerste game van deze trilogie zie je dan ook duidelijk de basis op dat vlak. Het basiswapen van Ratchet was ook toen al zijn moersleutel. Daar zwaait hij lustig mee in het rond, terwijl hij ook toegang heeft tot een heleboel speciale wapens. Terwijl die wapens tegenwoordig dikwijls een komisch effect hebben, was dat bij de eerste game nog minder het geval. De meeste wapens in dit spel zijn eerder normaal te noemen. Zo heb je bijvoorbeeld een pistool, een raketlanceerder en een bommenwerper, maar er zijn ook wapens die je meer vereenzelvigt met Ratchet & Clank, zoals de Glove of Doom. Daarmee schiet je kleine robots af die je vijanden aanvallen, zodat jij rustig op een afstand kan blijven. Naast de wapens heb je ook nog een heleboel andere gadgets, die je meestal nodig zal hebben om puzzels op te lossen. Ook Clank beschikt over een paar trucjes en er zijn ook een paar levels waarin je enkel met hem aan de slag moet gaan. Die komen maar een paar keer voor, maar het zorgt wel voor een afwisseling die er voor zorgt dat de game niet snel eentonig zal worden. Ook de ruimtegevechten en het stevige aantal zijmissies en collectibles zorgen er voor dat het spel niet gauw zal gaan vervelen.
Ratchet & Clank is nooit een echt moeilijke game, maar met momenten kan er toch flink wat frustratie optreden. Dat heeft met een aantal factoren te maken. De basisgameplay is dik in orde, maar er zijn enkele kleine problemen met de camera en met de plaatsing van de checkpoints. Oudere games hebben wel vaker problemen met de camera. Meestal voelt hij nogal zwaar aan, waardoor je het gevoel hebt dat je niet vlotjes kan bewegen. Draaien met de camera gaat niet echt snel en in een platformer waar de vijanden van alle kanten kunnen komen, is dat toch wel een nadeel. Na een tijdje wen je er aan, maar soms zorgt het toch voor een klein beetje irritatie.
De plaatsing van de checkpoints zorgt er dan weer voor dat je soms echt ongelooflijk lange stukken opnieuw moet spelen. Ratchet & Clank is misschien niet moeilijk, maar dat wil niet zeggen dat je nooit sterft. Iedereen schat een afstand tussen twee platforms wel eens verkeerd in en dan stort je natuurlijk de dieperik in. Dan kan het al eens gebeuren dat je meer dan twintig minuten opnieuw mag spelen. Als dat een keer gebeurt, dan is dat niet zo erg, maar ook dit spel heeft uitdagende stukken en drie of vier keer hetzelfde stuk spelen, dat is verre van leuk.
Buiten die mankementen is de allereerste Ratchet & Clank nog altijd een topspel. Er zit misschien iets minder humor in dan we tegenwoordig gewend zijn van de games, maar je zal soms toch wel met een glimlach op je gezicht zitten. Wanneer we terugkijken op dit spel, dan is het duidelijk dat de makers flink wat hebben geleerd sinds het eerste deel, waardoor deze game zeker niet het sterkste van de drie is, maar zelfs dan is de allereerste Ratchet & Clank het spelen meer dan waard.
Ratchet & Clank 2: Going Commando
Onze helden hebben na hun overwinning in het eerste deel flink kunnen genieten van hun bekendheid. Toch begint hun bron van inkomsten een beetje op te drogen en is het stilaan tijd voor een nieuw avontuur. Net dan komt ene Fizzwidget opdagen. Hij is de CEO van het bedrijf Megacorp en wil Ratchet en zijn robotvriend inhuren om een probleempje voor hem op te lossen. Een prototype van een nieuw product van Megacorp is gestolen en Fizzwidget wil dat ze het terug gaan halen bij de dief.
Ons duo wil maar al te graag terug een beetje actie in hun leven en dus trekken ze naar een nieuw sterrenstelsel om op zoek te gaan naar de dief. Al snel blijkt dat er meer zit achter het hele verhaal. Het prototype, ook wel Protopet genoemd, blijkt niet zo onschuldig te zijn en ook de dief is niet de persoon die ze verwachten. Uiteindelijk loopt alles nog maar eens volledig uit de hand en is het opnieuw aan Ratchet en Clank om een heleboel planeten van de ondergang te redden. Ook Captain Qwark zal weer zijn opwachting maken, al is zijn rol deze keer iets minder prominent.
In het stuk over het eerste deel zeiden we dat de humor al een beetje aanwezig was, maar dat hij nog niet helemaal was doorgedrongen. In dit tweede deel gaan we al een stapje verder, al zijn we er nog niet helemaal. Vooral de dialogen tussen onze twee hoofdrolspelers zijn een stuk interessanter dan in het eerste deel. Dat is ergens ook normaal. In dit spel kennen ze elkaar al een tijdje en zijn ze uitgegroeid tot een onafscheidelijk paar, waar ze in de eerste game elkaar net leerden kennen. Spijtig genoeg is Captain Qwark in deze game minder aanwezig dan in het eerste deel, want hij zorgt toch vaak voor erg grappige momenten.
Ook ontbreekt het in dit spel aan een echte slechterik. Doorheen heel het spel ben je op zoek naar de waarheid achter heel het verhaal, waardoor je pas op het einde alles echt te weten komt. Al moeten we zeggen dat de leider van Thugs 4 Less, een groep huurlingen die niet meer dan hun prijs waard is, vaak met de aandacht gaat lopen. Hij neemt een beetje de rol van Qwark op zich door met ongelooflijk domme, maar tevens hilarische uitspraken op de proppen te komen.
Zoals we al eerder zeiden is de gameplay van de games van het begin tot het einde maar zelden gewijzigd. Er zijn dus ook geen grote verschuivingen ten opzichte van het eerste deel op dat vlak. Er zijn wel enkele verbeteringen aangebracht die het allemaal iets diepgaander maken. Wapens kunnen nu sterker worden wanneer je ze vaak gebruikt. Daarnaast kan je ook af en toe een upgrade kopen voor je wapens, al moet je daar wel enkele titanium bolts voor vinden. Zo kan je er voor zorgen dat je favoriete wapens ook je sterkste wapens zijn. Ratchet & Clank 2 bevat ook een pak meer wapens dan het eerste deel, vooral omdat alle wapens uit deel één ook in dit spel zitten. Daar krijg je dan nog enkele nieuwe wapens bovenop. Natuurlijk zijn er ook weer flink wat gadgets aanwezig, waarmee je bijvoorbeeld sloten kan kraken of water kan bevriezen. Die gadgets worden dan ook meestal gebruikt om puzzels op te lossen.
We moeten wel zeggen dat in dit spel de moeilijkheidsgraad flink is opgeschroefd. Gelukkig liggen de checkpoints deze keer al iets dichter bij elkaar. We kwamen maar enkele situaties tegen dat we langere stukken opnieuw moesten spelen en dan meestal nog bij zijmissies. Die mogen al eens wat moeilijker zijn. De camera deed het trouwens ook al een stuk beter, al is hij ook hier nog steeds niet perfect. Gelukkig beseften ze bij Insomniac zelf ook dat ze het deze keer iets moeilijker hadden gemaakt en dus hebben ze er een aantal mogelijkheden ingestoken om je te versterken.
Zo verzamel je nu experience waardoor met de regelmaat van de klok je maximale gezondheid zal stijgen. Dit houdt ook wel in dat tegenstanders meer schade kunnen aanrichten. In deeltje één had elke aanval van een vijand dezelfde kracht. Nu heb je sterke en zwakke aanvallen. Daardoor moet je soms toch wel goed opletten wat je doet. In dit spel zal je dan ook meer gebruik maken van je wapens dan in Ratchet & Clank 1. Gelukkig kan je jezelf ook op andere manieren sterker maken. In dit spel kan je bijvoorbeeld armour kopen die een stuk van de schade zal tegenhouden en je kan je gaan uitleven in verschillende uitdagingen om zo betere wapens te kunnen kopen, meer experience te verzamelen of gewoon omdat je het leuk vindt.
In het eerste spel had je al enkele races en luchtgevechten, maar deze keer gaan we nog een stapje verder. Er zitten nu een flink aantal challenges in die je moet vervolledigen om bolts te verdienen. Je hebt natuurlijk weer een paar races, die deze keer iets weg hebben van podraces. Ze zijn alvast al een stuk leuker dan de hoverboardraces uit R&C1. De luchtgevechten dienen deze keer niet enkel als onderdeel van het verhaal, maar je kan ook daar enkele speciale uitdagingen voltooien om bolts te verzamelen. Daarom ook dat je ditmaal je schip kan upgraden met andere wapens, meer boost en zelfs een ander kleurtje.
De beste toevoeging op dat vlak is de Battle Arena. Het is dan ook geen toeval dat die in latere games ook vaak zijn opwachting zal maken. In deze arena moet je als echte gladiator hordes vijanden verslaan. Dat gebeurt onder verschillende voorwaarden. Soms mag je enkel een bepaald wapen gebruiken, andere keren moet het binnen een bepaalde tijd, terwijl je een andere keer gewoon een heel sterke vijand voor je kiezen krijgt. Wij spendeerden in ieder geval flink wat tijd in deze gevechten, gewoon omdat ze echt leuk waren.
Ook dit tweede deel van de trilogie is het spelen meer dan waard. Het zet zelfs een flinke stap voorwaarts ten opzichte van het eerste deel door enkele leuke elementen toe te voegen. De wapens hebben wat meer mogelijkheden en de verschillende challenges zorgen er voor dat je flink wat tijd zal verdoen aan dit spel. De humor is ook al een beetje prominenter, al willen we nog steeds meer. Gelukkig hebben we daarvoor nog een derde deel in deze trilogie.
Ratchet & Clank 3: Up Your Arsenal
In dit derde deel zit het heelal nog maar eens in de problemen. Het lijkt wel alsof ons duo voor het ongeluk is geboren. Gelukkig schrikken ze niet terug van een uitdaging en vliegen ze er weer stevig in. Ze hebben wel opnieuw de hulp nodig van Captain Qwark. Hij is immers de enige die kennis heeft van de nieuwe slechterik. Dat is ditmaal niemand minder dan Dr. Nefarious. De bekendste boosdoener uit de wereld van Ratchet & Clank maakt in deze derde game eindelijk zijn opwachting. Nefarious heeft een slechte jeugd gehad, mede dankzij Qwark, en is nu uit op wraak.
Daarom wil hij het heelal op een wel heel bijzondere manier naar zijn hand zetten. Hoe hij dat wil doen, dat zal je zelf moeten ontdekken. Ratchet krijgt deze keer niet enkel hulp van Clank en Qwark, maar ook van de Q-Force. Dat is een team dat zorgvuldig werd samengesteld door Qwark, al kan je die zorgvuldig misschien best met een korreltje zout nemen. Q-Force is immers een allegaartje bestaande uit een dikke fitnesstrainster, een verdwaasde surfer en een aap. Je kan al raden dat Ratchet niet veel zal hebben aan zijn metgezellen. Ook het leger komt zich af en toe moeien, want Ratchet is deze keer een echte sergeant.
In het laatste deel van de trilogie gaan we eindelijk lekker los met de humor. Qwark is weer zijn geweldige zelf, maar ook de nieuwe personages doen hun duit in het zakje. De Q-Force komt af en toe in beeld met grappige dialogen en ook de robotten die deel uitmaken van het spel zijn heel grappig, vooral omdat ze zo slecht zijn in hun job. Wanneer je een missie helemaal alleen oplost, om daarna van een robot te horen dat je toch wel iets meer moeite mocht doen, dan kan je het niet laten om even te lachen. Toch is het Nefarious die de show steelt. Hij is zo’n domme slechterik dat je niet anders kan dan er om lachen. Ook zijn fantastisch droge butler is hilarisch. Het beste is echter wanneer het robotlichaam van Nefarious even doorslaat, waarna hij stukken uit een of andere soap begint uit te kramen. Om maar te zeggen dat dit deel veruit het grappigste van de drie is. Hier hebben de ontwikkelaars eindelijk echt door dat de humor een van de sterkste punten van het spel is en daar zijn we zeker niet rouwig om.
Opnieuw is er bijzonder weinig gewijzigd aan de gameplay. Er zijn weer wat nieuwe wapens bijgekomen en de health van Ratchet wordt nu op een andere manier weergegeven dan voorheen. Voor de rest borduurt het spel verder op de basis van Ratchet & Clank 2. In dit spel zijn wel de races verdwenen, waardoor er meer ruimte vrij is gekomen voor andere zaken. Er zitten veel meer challenges in het spel, die vooral worden uitgespeeld als veldslagen in de oorlog tegen Nefarious. Opnieuw kan je op deze manier flink wat bolts en experience verzamelen. Ze verlengen ook aanzienlijk de levensduur van deze game. De challenges bestaan uit grond- en luchtgevechten. Ook de Battle Arena is opnieuw aanwezig. Daar zijn nu ook twee verschillende vormen van. Je hebt de gladiatorengevechten zoals uit het vorige spel, maar nu zijn er ook obstakelparcoursen die je heelhuids moet zien te overleven. Ook dit deel zorgt er voor dat je flink wat extra plezier beleeft aan Ratchet & Clank 3.
Met dit derde deel scoort deze trilogie een zuiver hattrick. Opnieuw kan je uren en uren plezier beleven aan dit spel. Eens je het hebt uitgespeeld kan je dan ook nog eens in Challenge Mode opnieuw beginnen aan een soort New Game + met al je wapens, maar wel met sterkere vijanden. Dan hebben we het nog niet gehad over alle skill points en titanium bolts die je kan verzamelen. Dit laatste deel bevat trouwens ook een multiplayer, waarin twee teams moeten proberen om elkaars basis te bemachtigen. Hij bevat dan misschien maar een mode, hij zorgt toch weer voor een extra facet aan dit spel.
Audiovisueel
Het zal je misschien zijn opgevallen dat we nog niet hebben gesproken over het audiovisuele aspect van deze drie games. Dat is niet omdat we er ontevreden over zijn, integendeel. De poetsbeurt die deze drie games hebben gekregen, is simpelweg heel knap werk. We gaan niet verkondigen dat de games er helemaal uitzien als een spel van de huidige generatie, maar je zal je nooit storen aan de graphics. Het enige waar we af en toe een probleem mee hadden, was dat we op een druk moment last hadden van framedrops, maar nooit op een echt storende manier.
Er zijn ook moderne games die bij een boel ontploffingen last hebben van hun framerate. We gaan het niet onder de mat vegen, maar het is zeker geen nefast probleem. De stemmen in Ratchet & Clank zitten gewoon goed en de meeste ervan worden ook al sinds deel 1 gespeeld door dezelfde acteurs. Dus ook daar hebben we geen klachten over.
- 3 topgames
- Vele uren plezier
- Mooie poetsbeurt
- Humor komt pas echt los in deel 3
- Framedrops
- Soms aartsmoeilijke checkpoints