Wawa Land (iOS)
Bij 4Gamers vragen we ons soms af hoe het zou zijn mocht Nintendo iOS games maken. Uiteraard fantaseren we dan over grote namen zoals Mario of Zelda die de overstap wagen. Een mens mag al eens dromen. Gelukkig zijn er mensen zoals Yann Fripp die niet wachten maar doen en studio Play Fripp starten, met als doel de beste platformer op draagbare devices af te leveren.
Wawa Land is een hersenspinsel van de eerdergenoemde Yann, die op zijn eentje verantwoordelijk is voor het artwork, design, soundtrack, programmatuur en alle animaties. Aan creativiteit en ervaring ontbreekt het deze veteraan zeker en vast niet. Toch is het wel een erg ambitieuze uitdaging voor één man, die met een kleurrijke wereld vol zwevende platformen, trampolines and diepe afgronden voor Wawa en zijn lotgenoten op de proppen kwam. Zowel de verschillende decors als de personages en vijanden hebben dezelfde cartoony stijl en passen perfect bij elkaar.
De referenties naar andere games binnen het genre liggen er zo overduidelijk dik op (het beginscherm alleen al), dat we dit eerder als een hommage aan de 2D platformer zien dan een bijeengesprokkelde Mario-kloon. Daarvoor zit er te veel liefde in de audiovisuele vormgeving. Niet alleen iconische locaties, ook populaire spelmechanieken vind je hier aan de lopende band terug. Tenminste, als je bekend bent met de klassiekers natuurlijk. Is dit niet het geval, wordt dit een zeer aangename kennismaking.
Wawa kan power-ups oppikken die hem onder andere toelaten bommen te gooien, of in een wervelwind te veranderen die iedereen aan de kant veegt. Pik genoeg munten op en je krijgt een leven cadeau, of vind een geheime ingang naar een bonuslevel vol kostbaarheden die je in recordtijd dient leeg te halen. Zelfs warp-zones die je verder in de game plaatsen zijn te ontdekken. Echter, naast een tof in het oog springend design en gevarieerde solide gameplay, is er nog één minstens even belangrijk onderdeel waarbij een game staat of valt: de besturing. Laat het nu net hier zijn dat Wawa Land te kort schiet.
Nochtans moet er zeker over nagedacht zijn want Wawa is gezegend met heel wat verschillende moves zoals verre afstanden overbruggen door middel van een dubbele sprong, met mijnkarretjes racen en tegen muren aanlopen. Bij de vertaling van de voor dit soort spellen geliefde joypad naar het aanraakscherm is er jammer genoeg iets verkeerd gelopen. Je hebt beschikking over een virtuele vierpuntsdruktoets en nog twee bijhorende virtuele knoppen. Eén om te rennen of actie en één waarmee je springt.
Vreemd genoeg staat dit knoppen duo ongemakkelijk gecentreerd, in plaats van goed bereikbaar aan de rechterkant. Dit maakt het onmogelijk om tegelijk te lopen en te springen of snel te wisselen. Daarnaast reageert Wawa ook nog eens onvoorspelbaar op de commando’s die je hem geeft. Het timen van sprongen, of met precisie je landingsplaats voorspellen wordt zo een helse opdracht. Zeker bij een platformer moet de besturing strak zitten en is er geen plaats voor frustratie door onnauwkeurigheden.
Zet je toch door en maak je je deze “unieke” controls eigen, krijg je er wel heel wat voor in de plaats terug. Het feit dat er een tijdslimiet op elke doorloop staat en er heel veel te vinden valt komt de herspeelbaarheid van Wawa Land zeker ten goede. Liefhebbers zullen zich heel wat uren kunnen vermaken met het verkennen van alle werelden en het zoeken naar alle verborgen schatten en geheimen. Play Fripp heeft trouwens al bevestigd dat het blijft werken aan nieuwe content en levels. Klinkt veelbelovend en misschien zit er wel een update die de besturing finetuned bij ook.
Wawa Land vind je hier in de Apple Store voor een heel zacht prijsje (0,79 €).
- Origineel eerbetoon
- Prijs
- Nieuwe levels komen eraan
- Besturing
- Kort