Trials Evolution
Na het spelen van Trials Evolution op Gamescom, ondertussen bijna een jaar geleden, hadden we al begrepen dat deze game het succes van Trials HD vlotjes zou gaan overtreffen. De jongens van RedLynx hebben ondertussen niet stilgezeten en nog een LittleBigPlanet-achtige leveleditor aan het pakket toegevoegd. Dat plaatst deze titel in de buurt van het allerbeste wat er op XBLA te vinden is.
Trials Evolution tilt de Trials-franchise naar nieuwe hoogten door op zowat alle vlakken nog grootser, spectaculairder en uitgebreider uit te pakken dan de voorgangers. Toch is het hart en ziel van de reeks, gelukkig voor de vele fans, volledig intact gebleven. Vertrekkend van dat standpunt is RedLynx wel zover gegaan als het maar kon, om vervolgens helemaal over de rooie te gaan en het hele concept door elke mogelijk denkbare grens heen te sleuren.
De besturing van de game is nog steeds even subliem als eenvoudig. De enige controls die je ter beschikking hebt op je trialbike zijn remmen, gas geven en je rijder met de analoge stick naar voor of naar achter laten leunen. Met behulp van deze besturing manoeuvreer je de motor door waanzinnige tracks terwijl man en machine onderworpen worden aan de grillen van een solide physics engine die elke misstap in je houding of snelheid op een realistische maar genadeloze manier afstraft.
De singleplayer, die veruit de grootste aantrekkingspool was van Trials HD en zijn uitbreidingen, is terug met precies hetgeen wat iedereen wou na het spelen van de eerste game op XBLA: meer tracks. Neem dat gerust erg letterlijk, want met meer dan zestig individuele parcoursen overtreft Trials Evolution zijn voorganger ruimschoots. Niet alleen de kwantiteit is opgedreven, ook de variatie heeft een stevige boost gekregen. Daar waar Trials HD zich uitsluitend afspeelde in een relatief donker pakhuis, trekt Evolution alle registers open. Weidse en lichte openluchtomgevingen zijn nu de standaard, en elke track voelt uniek aan.
De achtergrondomgevingen zijn prachtig vormgegeven en geanimeerd. Vroeg in de game kom je in een oorlogsomgeving terecht waarin constant bommen worden gedropt en vuurgevechten te horen zijn. Andere tracks laten je genieten van de natuur en prachtige lichtschakeringen van een ondergaande zon, terwijl in andere omgevingen dan weer hulde gebracht wordt aan andere games. Een zeer authentiek aanvoelende LIMBO-level zal ongetwijfeld bij veel spelers in het geheugen blijven plakken.
Voor nieuwkomers en voor spelers die moeite hadden om alle finesses van Trials HD in de vingers te krijgen is er ook goed nieuws. De leercurve van Trials Evolution is een pak minder steil dan die van zijn voorganger, waardoor het langer duurt vooraleer de voornaamste knop niet langer het gaspedaal maar de retry-knop wordt. Dat moment is echter nog steeds onvermijdelijk, dus liefhebbers van precisie-platforming komen nog steeds volop aan hun trekken. Opnieuw zijn alle hulpmiddelen voorzien zodat de game nooit frustrerend wordt: er zijn meer dan voldoende checkpoints, herstarten wanneer je faalt gebeurt in een oogopslag en als je wil kun je talloze replays bekijken van online spelers en vrienden waarin telkens ook de gebruikte controls getoond worden zodat je alles ter beschikking hebt om ook de moeilijkste tracks te overleven. Nieuw zijn de rijbewijzen die tussen de verschillende levels van de singleplayer door geweven zijn en die eigenlijk werken als tutorials voor meer geavanceerde technieken.
Bij elke track krijg je, op basis van je eindtijd en aantal fouten, een bronzen, zilveren of gouden medaille toebedeeld en deze medailles heb je nodig om parcoursen met een hogere moeilijkheidsgraad vrij te spelen. Dit gebeurt erg geleidelijk, zodat je gerust hier en daar een te moeilijk stuk kunt overslaan zonder dat je al te zwaar geremd wordt in je progressie in de game. Tegen dat je aanbelandt bij de helse omgevingen met erg weinig bewegingsruimte en quasi verticale hellingen zul je alleszins degelijk voorbereid zijn, al is dat nog steeds zeker geen garantie op succes.
Naast de singleplayer bood Trials HD ook een aantal minigames en een level editor aan, waarin je je eigen creaties uitsluitend kon delen met je vrienden. De Skill Games zijn opnieuw van de partij en demonstreren de veelzijdigheid van de physics engine van RedLynx. Je kunt er vliegen met ski’s of een UFO in plaats van met een motor, maar ook een Super Monkey Ball-kloon en een heuse ‘Splosion Man-level zijn beschikbaar. Een dubbele level editor, met een beginnersversie en een complexere maar nog meer uitgebreide pro-versie, laat je toe om zelf je eigen fantasie los te laten en de vergelijking met LittleBigPlanet die we eerder al maakten is zeker niet uit de lucht gegrepen. Je hebt nu toegang tot alle creaties die de online community uit de mouw schudt en bij launch vonden we al een FPS, een 2D-platformer en een foosballtafel terug, naast een resem custom tracks die qua kwaliteit gerust tussen die van de singleplayer kunnen staan. We kunnen ons best voorstellen dat deze robuuste level editor en de sharingmogelijkheden in de toekomst zullen uitgroeien tot de voornaamste reden om de game in huis te halen.
Naast de uitbreiding van de bekende spelmodi heeft RedLynx in Trials Evolution ook een online en offline multiplayer voorzien. Er zijn zowel tracks waarop je met vier tegelijk kunt racen in parallelle banen, waarbij je eindtijd en het aantal fouten uiteindelijk het klassement bepalen, als een meer serieuze spelmodus waar je tegelijk met andere spelers een van de singleplayer-tracks doorspeelt. Net als in de singleplayer zie je de tegenstand als ghosts zodat je kunt inschatten hoever je voor- of achterligt, met dat verschil dat je het in de multiplayer in real-time tegen elkaar opneemt en je in de singleplayer eerder tegen de beste ghost van je vrienden racet. Dankzij een online levellingsysteem met boni en een uitgebreide in-game winkel waar je je credits kunt inruilen tegen een nieuwe uitrusting en onderdelen heb je ook een reden om langere tijd te blijven spelen. Dat is, áls je daar nog een extra reden voor zou nodig hebben buiten de onmetelijke fun, solide gameplay en overdaad aan content die je in ruil krijgt voor 1200 Microsoft Punten (zo’n 15 euro).
Hoewel de visuals an sich waarschijnlijk nog wat scherper en gedetailleerder konden, zullen de knap ontworpen landschappen en tracks je de kleine onvolkomenheden van de graphics snel doen vergeten. De camerahoek past zich aan aan de track en de hoogteverschillen erin, en hoewel dat doorgaans erg goed werkt zul je toch soms landingen missen doordat je de vaste grond pas op het laatste moment te zien krijgt. Deze problemen zijn echter beperkt genoeg zodat ze nooit echt gaan frustreren. Zoals we ondertussen van RedLynx gewend zijn, eindigt elke rit met een fatale crash voor je motard die meer dan eens een glimlach op je mond zal toveren. Deze humor is ook terug te vinden in de soundtrack die het spel begeleidt. Qua audio hebben we eigenlijk helemaal geen opmerkingen en springen vooral de spot-on geluidseffecten van je moto in het oor.
- Soliede gameplay
- Uitgebreide singleplayer
- Vermakelijke multiplayer
- Onwaarschijnlijk uitgebreide level editor
- Community-levels
- Camerahoeken werken soms tegen