Speedthru: Potzol’s Puzzle
Via de digitale weg kun je op mobiele platformen toch echt een hoop puzzle games terugvinden, want niet alleen zijn die steeds relatief goedkoop, ze zijn ook uiters geschikt voor kleine speelsessies. De 3DS begint hier ook aardig mee op gang te komen. Iedere maand vinden we wel één of meerdere nieuwe puzzelgames terug en met uitblinkers als Pull Blox is er meer dan reden genoeg om ze in het oog te houden. Deze keer is het de beurt aan Speedthru: Potzol's Puzzle om aan te tonen wat de eShop in zijn mars heeft.
Verslavend en frustrerend
Iedere puzzelgame moet natuurlijk iets unieks kunnen bieden om in het oog te springen tussen al die andere keuzes die we al niet hebben. Potzol’s Puzzle gebruikt daarvoor een combinatie van Hole in the Wall en het klassieke Tetris. Je blokje zweeft namelijk vooruit door de ruimte en je komt tal van muren met gaten tegen. Aan jou om je blok naar voor, achter, links of rechts te draaien met behulp van je actieknoppen (A, B, X en Y) en hem zo door de opening in de muur te krijgen. Al dan niet kun je het blok ook 90° draaien door op de R-knop te drukken. Zo ga je verder tot je alle muren gepasseerd bent en zo ga je verder naar het volgende level.
Simpelweg het einde van een level bereiken is wel aardig, maar om je wat meer uitdaging te geven kun je in de gaten ook verscheidene hartjes vinden die je kan oppikken door ze aan te raken. Deze worden op het einde van de stage allemaal opgeteld en je krijgt een mooie score mee om later misschien te kunnen verbreken. Soms liggen de harten zo dat je ze niet allemaal gelijktijdig kan oppikken, maar door je blok even over de aankomende opening te laten zweven telt de game het hart ook mee als je eenmaal door de muur bent geraakt. Reken daar nog eens bij dat latere levels een tijdslimiet hebben en je met de L-knop sneller moet gaan om op tijd te komen en je hebt vast al door dat dit voor paniekerige reacties kan leiden als je jouw score wilt verbreken.
Het idee achter de game mag dan wel simpel lijken, maar al de bewegingen en de snelheid die je moet halen kan voor sommigen misschien net iets teveel van het goede zijn. Bij de iets latere levels begint de game al een frustrerend tempo aan te nemen en krijg je zelfs bewegende pilaren die je moet zien te ontwijken onderweg tegen je.
Op dat moment moet je echt de controls goed onder de knie hebben om niet te laat te komen of tegen de muur te boksen, want dan is het game over en begin je terug van nul. Gelukkig remt de game nog net iets af voor je bij het gat bent, anders was het misschien iets te moeilijk geweest. Trainen en de iets simpelere levels opnieuw spelen is dan ook de boodschap wil je alle levels uitspelen.
Variatie bij succes
Om de variatie wat in de game te houden hebben sommige levels speciale regels of wordt het net iets wat anders aangepakt. Zo moet je doorheen een level geraken terwijl je zo min mogelijk je blok verdraait of is er geen gat in de muur en moet je in allerlei richtingen over de muur zweven om verder te kunnen. Ook kom je later nieuwe blokken tegen die groter zijn of er juist vreemd uitzien door hun rare vormen. Deze laatste zullen dan ook voor de moeilijkste levels zorgen aangezien ze verwarrender in elkaar zitten.
Toch is niet alles frustrerend aan de game, want net als enkele andere puzzelgames is deze game perfect om even snel op te nemen en een level te spelen en kan de verslaving ook opkomen wanneer je net niet genoeg hartjes verzameld hebt om je high score te verbreken. De volledige game is ook in een degelijk jasje gestoken met een stijl die doet denken aan de Azteken. De graphics zijn niet superscherp, maar dat hoeft voor een game als deze ook niet, al hadden we wel verwacht dat het 3D-aspect een iets belangrijkere rol zou krijgen aangezien de afstand tussen je blok en de muur of pilaren soms niet zo goed in te schatten is.
Mocht je na het uitspelen van de game nog zin hebben in meer, dan kun je het eventueel via lokale multiplayer het nog opnemen tegen je vrienden in modi waar je om ter meest punten scoort of om ter snelst een level moet uitspelen. Je vrienden hoeven zelfs geen spel of 3DS te hebben, want er zit namelijk ook een modus in waar je om ter snelst enkele gaten moet vullen met je blokje. De ene speler gebruikt dan de actieknoppen en de andere de gekende pijltjes om van richting te draaien of kantelen. Hopelijk zal de 3DS echter niet door de lucht vliegen als je voor de zoveelste keer iemand het nakijken geeft.
- Kan verslavend leuk zijn
- Veel variatie in levels
- Soms frustrerend moeilijk
- Scores niet online te delen