Rhythm Thief & the Emperor's Treasure
In 2007 verscheen er in onze contreien een aanstekelijk ritmespel, Elite Beat Agents genaamd. Dit spel kreeg zeer goede kritieken, maar werd helaas geen groot verkoopsucces. Nadien maakten fans er ook een pc-versie van in de vorm van Osu!. Voor de 3DS ligt er niet meteen een nieuwe Elite Beat Agents in het verschiet, maar met Rhythm Thief & The Emperor’s Treasure probeert Sega een interessant alternatief te bieden. Hier in Europa neemt Nintendo de distributie van het spel voor haar rekening en dat doet ons vermoeden dat we mogelijk een waardig alternatief voor Elite Beat Agents hebben.
Rhythm Thief & The Emperor’s Treasure is een typisch ritmespel, maar bevat een vrij uitgebreid verhaal voor dergelijke titels. Naast de 50 ritmegames zal je ook veel op verkenning moeten gaan, mini-puzzels oplossen en allerhande side-quests volbrengen. Dit zou garant staan voor uren spelplezier en het is inderdaad zo dat de gemiddelde gamer er toch een tijdje zoet mee zal zijn.
Het verhaal zelf speelt zich af in het romantische Parijs. Echter wordt deze stad geplaagd door heel wat diefstallen in allerlei bekende musea. Het vreemde is dat de dief, die onder het volk bekend staat als Phantom R, de gestolen tentoongestelde stukken enkele dagen nadien doodleuk terugbrengt naar de musea. Het zal gelukkig niet lang duren vooraleer je de drijfveren van deze dief achterhaalt, want jij neemt namelijk de hoofdrol van Phantom R aan. Waarom hij deze stukken steelt en terugbrengt en welke verbanden er zijn met de andere mysterieuze gebeurtenissen, zal je geleidelijk aan in het verhaal achterhalen. Regelmatig wordt dit verhaal ook ondersteund door heel mooie cutscenes, die qua stijl wat doen denken aan de scènes uit Professor Layton.
Men omschrijft Rhythm Thief als een action-adventure ritmespel. Zoals eerder aangehaald is er naast het ritmisch gedeelte inderdaad ook een verhaal aanwezig dat echt als een avontuur aanvoelt. Het actievolle gedeelde slaat zowel op het verhaal als de gameplay zelf. In totaal zijn er 50 unieke ritmegames te bespeuren, maar het was te verwachten dat de meesten meerdere keren terugkomen, zij het in een licht gewijzigde variant. Dit is op zich niet erg, want het merendeel van deze ritmegames is enorm leuk om te spelen.
Zo hebben we games waarbij het de bedoeling is op de juiste manier lijntjes te trekken op het aanraakscherm. Dit vertaalt zich dan in swingende dansbewegingen. Andere minigames vereisen op hun beurt dat je de juiste knoppen op het juiste moment induwt. Om de juiste timing te handhaven, kan je gebruik maken van het ritme van de muziek of moet je het juist timen door te duwen op het moment dat 2 cirkels rond een knop op het scherm elkaar perfect overlappen. Dit laatste zal menig Elite Beat Agents-fan zeker bekend voorkomen. Helaas zijn niet alle minigames zo goed uitgewerkt. Vooral de spellen die gebruik maken van de ingebouwde gyrosensor willen al eens moeilijk doen en kunnen af en toe wat frustrerend zijn. Gelukkig komen deze ritmegames heel weinig in het spel voor.
Het voltooien van al deze dansbewegingen of knoppencombinaties levert uiteraard punten op. Hoe meer punten, des te hoger je rank en hoe beter de eindscore zal zijn. Wanneer je echter een beweging mist, zal het systeem je vrij hard afstraffen. Een paar gemiste bewegingen is vaak al genoeg om het game over-scherm te mogen aanschouwen. Iedereen die dus denkt dat Rhythm Thief een enorm gemakkelijk spel is, zal van een koude kermis thuiskomen. Ook de meer ervaren gamer zal veel plezier beleven aan de uitdagingen die Rhythm Thief hem of haar weet te bieden.
Wanneer je niet bezig bent met de ritmegames, zal je vooral bezig zijn met het verkennen van het verhaal of het bezoeken van de vele locaties in Parijs. Het navigeren door de stad gebeurt aan de hand van een driedimensionale map zoals we dat kennen uit een bordspel. Je personage is als het ware een pion die zich van plek naar plek kan begeven. Op elke plaats op het bord valt er wel iets te zien of te doen, in de vorm van de hoofd- of een side-quest. Op zich is het idee vrij leuk, maar echt speciaal of nieuw is het niet. Desalniettemin zijn we zeer te spreken over het feit dat Sega heel wat moeite heeft gedaan om ons meer te bieden dan enkel een verzameling ritmegames.
Grafisch ziet Rhythm Thief er zeer sfeervol uit. De 3D-map is zeer mooi uitgewerkt en zoals eerder gezegd verdienen de cutscenes een aparte benoeming. Ook tijdens de ritmegames zelf vallen de graphics zeker te pruimen, al stoorde een bepaald aspect ons enorm. Blijkbaar vonden de makers het niet nodig om een of andere vorm van anti-aliasing te voorzien, waardoor de randjes en kartels steeds heel duidelijk zijn. Dit stoort niet meteen in een game waar je voornamelijk op de knoppencombinaties en het ritme focust, maar is desondanks iets waar men wat meer aandacht aan mocht besteden. Het 3D-effect voegt niets toe aan de gameplay en weet de aliasing regelmatig nog eens extra te benadrukken. Zowat iedereen zal Rhythm Thief dus spelen zonder enig 3D-effect.
Bij een ritmegame is het natuurlijk belangrijk dat er een sterke soundtrack aanwezig is en hierin stelt Rhythm Thief niet teleur. Men heeft er echter voor gekozen om eigen deuntjes te gebruiken, dus je zult geen officiële of bekende liedjes van allerhande artiesten tegenkomen. Dit wil uiteraard niet zeggen dat het spel hierdoor minder aantrekkelijk wordt, integendeel. Er zijn heel wat deuntjes die nadien nog wat zullen nazinderen en je vrolijk weten te maken. Daarnaast worden de hoofdpersonages zoals Phantom R en zijn vriendinnetje Marie voorzien van goede voice-overs.
Tot slot bevat de game ook enkele extra’s die de herspeelbaarheid ietwat weten op te krikken. Als je graag je danskunsten wilt meten met iemand anders, kan je dit doen aan de hand van de lokale multiplayer. Twee spelers kunnen op die manier uitmaken wie het beste ritmegevoel heeft. Ook voor zij die het spel niet in bezit hebben, kan er een beperkt aantal ritmegames gedeeld worden. StreetPass zal ook ondersteund worden. Wanneer je data uitgewisseld wordt, heb je de mogelijkheid om achteraf een bepaalde score van deze persoon te verslaan.
- Presentatie game
- Goede soundtrack
- Cutscenes
- Ritmegames zijn leuk...
- ... maar niet elk ritmegame weet te overtuigen
- Te veel aliasing
- Verhaal vrij rechtlijnig