The Sims: Medieval (iOS)
De Sims, wie kent ze niet? Sinds legendarische gamedesigner en vader van het Sim genre Will Wright (SimCity, SimEarth) begin 2000 deze franchise op de wereld losliet is er geen houden meer aan. Vele uitbreidingen en alleenstaande versies later is er nu nog maar eens een nieuwe insteek voor het mobiele platform. De oorspronkelijke menselijke simulator werd rijkelijk overgoten met een RPG saus. Net zoals de hofnar voor de koning vroeger, doet 4Gamers met gevaar voor eigen leven voor jullie de smaaktest.
Het eerste wat opvalt in deze incarnatie van de Sims is dat de pilaren waar de vorige games op steunden grondig hertekend zijn. Het naar het werk sturen of het aankleden en laten opgroeien van je Sim werd vervangen door een continue stroom van opdrachten en gelimiteerd aantal keuzes aan kledij en attributen. Verder dien je je profiel te vervolledigen door het kiezen van een personaliteit zoals goed- of kwaadaardig, grapjas of eenzaat en een bepaalde achtergrond die de geschiedenis van je Sim bepaalt.
Eens deze ‘levensbepalende’ keuzes gemaakt zijn krijg je de kans een tutorial te doorlopen die je de beginselen van de spelmechaniek bijbrengt. Iets wat het merendeel van de gamers gerust links kan laten liggen, daar ook tijdens het spel alles zichzelf uitwijst. Ook die andere vaste waarde, het bouwen en tot in de kleinste details inrichten van riante woningen waar je Sims volledig los in kunnen gaan is niet meer. Zuurverdiende centen kunnen wel nog gespendeerd worden aan binnenhuisattributen met toegevoegde of decoratieve waarden, maar de diepgang die dit bracht in de vorige games is volledig verdwenen. Voor puristen en fans van het eerste uur zal dit aankomen als een donderslag bij heldere hemel: de Sims zijn dood, lang leve de Sims.
Voor zover het oude, nu het nieuwe. Vanaf je eerste stappen in deze middeleeuwse Sims-wereld word je geconfronteerd met waar het hier echt om draait: het opzoeken en vervolledigen van quests. Het verloop van deze vele opdrachten zal niet enkel de levenswandel van je Sim bepalen, het ganse koninkrijk wordt hierdoor gevormd. Quests ga je aan door vriendschappen te sluiten met andere Sims, die je in vertrouwen nemen en je de kans geven om voor hen de hete kastanjes uit het vuur te halen. Quests aangaan kost je een aantal Quest Points die los staan van de normale valuta die je doorheen het spel kan gebruiken. Geef je midden een queeste op, ben je die punten ook kwijt. Bezint eer ge begint.
Al gauw is je Sim bezig met het bezoeken van allerlei locaties op zoek naar informatie, andere Sims, of voorwerpen die je een beloning opleveren of verder op weg helpen. Van het vangen van vissen, tot het opspeuren van een kippendief of een roversbende die de taverne onveilig maakt. Aan variatie in de opdrachten is er geen gebrek. Uiteraard komt het veelal neer op rondwandelen en aanspreken van de juiste personen, proberen de juiste dialogen uit te kiezen en stap voor stap aan relaties te werken. Maar uitgever EA heeft z’n best gedaan om herhaling zoveel mogelijk te vermijden. Ook de vele minigames brengen welkome afwisseling. Hengelen met de gyroscoop van je iDevice, gokken, tuinieren en zelfs (eenvoudige) gevechten. Het zit er allemaal in.
Hoe verder je komt in het spel hoe meer je de achterliggende diepgang ontdekt en de betekenis van alle metertjes en statistieken snapt. Deze versie van de Sims is zeker geen kleine snel afgeraffelde versie. Waar je de eerste uurtjes nog doorbrengt met eenvoudige verzoeken, dien je al snel allianties te sluiten, een guild om je heen te verzamelen en nieuwe gebouwen op te richten. Als je wil kan je je echt met honderd–en–één zaken bezighouden. Iets wat de liefhebbers van gesimuleerde werelden zal kunnen bekoren. Deze spelwereld ziet er dan ook nog eens heel goed uit. Geen verassing voor wie al eerder een versie van de Sims onder ogen kreeg. Personages zijn kleurrijk en levendig vormgegeven en allerlei animaties fleuren de boel en zorgen ervoor dat je steeds wel iets hebt om te bekijken.
De soundtrack is wel een beetje te repetitief voor onze smaak en kon niet echt bekoren. Alle besturing (een paar mini games daargelaten) om je Sim op weg te zetten of keuzes te maken en het besturen van de camera verloopt heel vlot via het touchscreen en vergt telkens niet meer dan een paar rake tikken. Ook kwamen we her en der wel wat minpunten tegen zoals computergestuurde Sims die je huis binnen dringen, je voorraad leeg eten en dan ongegeneerd in je bed een dutje doen. De occasionele grafische glitch of aangeboden queestes die totaal niet bij het gekozen pad van je personage passen. Echter niets van die mate dat het de spelervaring danig verstoorde.
The Sims: Medieval vind je hier in de Apple App Store
- Veel te doen
- Leuke graphics
- Vlotte besturing
- Te veel RPG voor Sim fans?
- Leercurve