Shogun 2: Total War - Fall of the Samurai
We keren terug naar het land van de rijzende zon, Japan. Er breekt een nieuw tijdperk aan en we leggen de traditionele uitrusting opzij voor wat heviger speelgoed. Of Shogun 2: Total War - Fall of the Samurai dezelfde val maakt als de samurai is natuurlijk de vraag.
Shogun 2: Total War - Fall of the Samurai is een eerste standalone uitbreiding voor Shogun 2: Total War. Na enkele jaren te vertoeven in Shogun 2 keren we terug naar Japan waar een nieuw tijdperk aanbreekt. Westerse invloeden van onder andere Frankrijk, Groot-Brittannië en de Verenigde Staten bereiken het Oosterse Japan. We moeten er geen tekening bij maken als we zeggen dat er voor- en tegenstanders zijn van deze invloed. Japan wordt dan ook verdeeld in twee groepen. De Shogunate clans steunen nog steeds hun Shogun, terwijl de Imperial de weg volgen van hun keizer. Deze laatste groep neemt ook de Westerse invloed in hun midden.
Oorlog kan in een verdeeld land niet uitblijven en als speler neem je deel aan de Boshin-oorlog. Aan de start van de campagne krijg je de keuze uit de twee groepen. Ofwel volg je de keizer en verkrijg je makkelijker het Westerse speelgoed en de technologieën, ofwel volg je het traditionele Shogunate. Je zal via de traditionele weg nog steeds toegang krijgen tot de Westerse wapens en technologie, maar een stuk trager en minder efficiënt. Indien je spijt krijgt van deze keuze kan je steeds jouw steun betuigen voor de andere groep. Een kleine keerzijde is natuurlijk dat bij een verandering je je middenin vijandelijk gebied bevindt. De keuze moet je dus goed voorbereiden of je ziet jouw clan in een mum van tijd ondergaan.
Westerse wapens en technologieën lijken uitstekende keuzes voor het volk. Spijtig genoeg is de bevolking niet voor de modernisering en verkrijg je bij elk Westers getinte toevoeging minpunten van de bevolking. We kennen dit beter als de 'Happiness' van de populatie. Je kan die gemakkelijk tegemoet komen door constructies te bouwen die de noden van het volk vervullen, maar je kan ook makkelijk enkele eenheden stationeren in deze steden om de orde te handhaven. Indien je dit niet doet, zal de bevolking zich makkelijker tegen je keren en rebelleren. Dat is dan kostbare tijd die je verliest, aangezien je met jouw leger mag oprukken naar de betreffende stad om de opstand neer te slaan.
De uitbreiding geeft de mogelijkheid om nieuwe technologieën aan te leren, waaronder een stoomtrein, ijzer voor de scheepsbouw, Armstrong guns, Gatling guns en veel meer. Om een nieuwe technologie te onderzoeken hoef je enkel een bepaald aantal beurten geduld uit te oefenen. Deze technologieën brengen steeds een kleine voorsprong op de rest van het spelersveld met zich mee, indien ze er zelf nog niet over beschikken natuurlijk. In Total War: Shogun 2 - Fall of the Samurai zal je, zoals net aangehaald, voor de eerste maal gebruik kunnen maken van een stoomtrein en bijhorend treinnet. De stroomtrein speelt een belangrijke rol op de landkaart, aangezien je met er zeer gemakkelijk en snel jouw legers en agenten op de map mee kan verplaatsen tussen regio's. Een bijhorend risco is natuurlijk dat een vijandlijke clan jouw station kan bezetten of vernietigen. Indien dit gebeurt moet je de vijand wegjagen en het station repareren, wat tijd kost en natuurlijk ook grondstoffen. Naast het treinnet brengt de uitbreiding ook enkele nieuwigheden voor het verdedigen van jouw steden. In de defensietorens zaten standaard enkele boogschutters die de vijand het leven zuur maakten bij een poging tot overname. Na enkele beurten kreeg je dan toegang tot de matchlock geweren die hier beter werk in leverden. Nu krijg je ook nog eens de mogelijkheid om Gatling Guns in deze defensietorens te positioneren.
Nieuwe eenheden worden natuurlijk meegeleverd in de uitbreiding. Zo krijg je toegang tot de Line Infantery, Levy Infantery, Sharpshooters, Gatling Guns, Armstrong Guns, Revolver Cavarly en veel meer, indien je natuurlijk over de bijhorende infrastructuur beschikt. Verder krijg je ook toegang tot Westerse manschappen, waaronder US Marine Corps, Britse Royal Marines en French Marines. De uitbreiding bestaat in totaal uit 39 nieuwe eenheden. Naast nieuwe eenheden in de landmacht krijgt de vloot ook enkele nieuwe schepen. De schepen worden aangedreven met stoom en beschikken over de nieuwste kanonnen die een vernietigende kracht leveren. De Torpedo Boat is een geweldige inbreng en je kan steeds een Westers schip aankopen. De rol van de vloot wordt in Fall of the Samurai dan ook een stuk uitgebreider. Vanaf nu kan de vloot ook hulp bieden tijdens een gevecht op het land. Indien jouw vloot tegen de kust ligt van een vijandelijke stad kan je deze met de vloot bombarderen en zo het plaatselijke leger uitdunnen. Je kan de vloot een aanval laten doen op een haven en dan zal je het opnemen tegen de plaatselijke kustverdediging. Als laatste kan je tijdens een slag op het land de hulp inroepen van de vloot. Je markeert een gebied op de map en de vloot zal enkele salvo's afvuren. De kracht en duur van dit salvo hangt natuurlijk af van de vloot. Hoe meer schepen je bezit, hoe dodelijker ze uit de hoek komen tijdens een bombardement.
Drie nieuwe agenten werden toegevoegd tot de titel, waaronder Ishin Shishim, Foreign Veteran en Shinshengumi. De Ishin Shishim is een aanhanger van de Imperial en een perfecte propagandamaker. Ze proberen de macht van het Shogunate naar omlaag te halen en deze toe te voegen aan de Imperial - of het nu een leger is of een bevolking. Verder kunnen ze een generaal vermoorden, andere Ishin Shishim ontmaskeren en een aanzet geven tot revolutie in een vijandelijke regio. De Foreign Veteran zijn Westerse agenten die voor beide groepen kunnen werken en ze richten zich vooral op het rekruteren van eenheden. Indien ze plaats nemen in een eigen regio, dan betaal je minder rekruteringskosten. Verder kunnen ze een vijandelijk leger kwellen en de moraal omlaag brengen en kunnen ze bijna elke agent uitdagen tot een duel. Als laatste hebben we de Shinshengumi. De Shinshengumi is het tegengestelde van de Ishin Shishim. Elk van deze agenten bezit voorts een persoonlijke skill tree en de skill tree werd vernieuwd voor de reeds bestaande agenten.
De singleplayer kreeg dus een hele resem extra's en nieuwigheden, maar de ontwikkelaar vergat ook de multiplayer niet. Er wordt een nieuwe map voorzien die het huidige tijdperk weergeeft. Jouw avatar krijgt toegang tot een resem nieuwe harnasstukken, een nieuwe skill tree en 40 nieuwe retrainers. De ontwikkelaar zorgde voor de implementatie van meerdere avatars en de progressie loopt over Shogun 2: Total War en Shogun 2: Total War - Fall of the Samurai.
In Fall of the Samurai kan je voor het eerst complete controle nemen over bepaalde eenheden. Op het land kan je controle nemen over de Gatling Guns en Armstrong Guns en op zee over de schepen. Je bedient deze dan in derde persoon. Een leuke toevoeging die een perfecte afwisseling brengt tijdens een slag. Je moet natuurlijk wel waakzaam blijven en zorgen dat jouw strategie er niet onder lijdt. Omdat de standalone uitbreiding gebruik maakte van dezelfde engine en dezelde geluiden als de hoofdgame, kunnen we niet veel kwijt over enige nieuwigheden hieromtrent. De nieuwe eenheden worden mooi afgewerkt en zo ook de bijkomende geluiden.
- Westerse invloed
- Herspeelbaarheid
- Invloed schepen op het land
- Politiek is minder van belang
- De "leuke" technologieën nemen veel beurten in beslag