Prince of Persia Classic HD
Toen Prince of Persia in 1989 verscheen was het zijn tijd ver vooruit. De animaties waren een stuk vloeiender dan we gewend waren en ook het zwaardvechten was prima uitgewerkt. Dat die oerklassieke gameplay de dag van vandaag nog steeds zijn mannetje kan staan bewees Ubisoft onlangs met een volledige HD-remake, die na de consoles nu ook op de iPad te verkrijgen is.
Prince of Persia Classic HD is niet zomaar een snelle port van het originele spel geworden, maar wel een volledige moderne remake. De pixelachtige sprites hebben plaats gemaakt voor degelijke 3D graphics, die er op de iPad opvallend scherp uitzien. Zowel de kerkers als de buitenlocaties zien er bijzonder sfeervol uit, dankzij dynamische belichting en geanimeerde achtergronden met kabbelend water en flakkerend vuur. Ook onze prins zelf beweegt opvallend vlot en heeft er zelfs enkele nieuwe kunstjes bijgeleerd zoals salto’s en tegen de muren oplopen.
De gameplay zelf is echter onveranderd gebleven. Je moet nog steeds binnen het uur 14 levels doorlopen, waarin je telkens de uitgang moet proberen te vinden. Meestal moet je daarvoor eerst een hendel overhalen, die zich in het natuurlijk steeds aan de andere kant van het level bevindt. Wie de architect van dienst daar al voor wil afschieten houdt zich best nog even in, want het paleis van Jaffar heeft nog een hoop andere onaangename verrassingen: vallende stenen, stalen tussenschotten die open en dicht klappen en scherpe pieken die uit de grond komen als je er te snel over loopt... ze zijn allemaal van de partij. Daarnaast kom je regelmatig poorten tegen die je moet openen door op de juiste steen te gaan staan en er komt heel wat klim- en springwerk bij kijken om je weg te vinden door de vele gangen en kerkers.
Aanvankelijk was Prince of Persia daardoor vooral een trial & error game. Maar omdat dit bij de casual gamer eerder een bron van ergernis is, heeft Ubisoft enkele handige hulpmiddeltjes voorzien. Zo werden er checkpoints toegevoegd, geeft een opvallend icoon aan welke stenen als schakelaar dienen voor een poort en wordt duidelijk aangegeven welke weg je moet nemen. Hierdoor valt eigenlijk het volledige puzzelgedeelte in het water, wat net een van de voornaamste aspecten was van het originele spel. Beetje jammer, want wie op zoek is naar een moderne platformer gaat in deze remake toch zijn ding niet vinden. Het vechtsysteem is wel behouden en werkt nog steeds naar behoren dankzij een geslaagd parry- en countersysteem. Hoe verder je in het spel geraakt, hoe sterker de vijanden worden die je zal tegenkomen.
De hoofdbrok van het spel bestaat uit de verhaalmodus, waarin alle levels aan elkaar gerijgd worden door korte 3D tussenfilmpjes. Daarnaast kan je een time trial doen, waarbij het de bedoeling is om voor elk level een zo snel mogelijke tijd neer te zetten. Dankzij de ingebouwde leaderboards kan je je resultaten makkelijk vergelijken met je vrienden en de rest van de wereld.
In Survival Mode moet je zover mogelijk zien te geraken met één leven en wie daarna nog steeds niet uitgekeken is op het spel kan proberen om alle achievements te behalen. Tenslotte nog een woordje over de besturing: het vechten gaat zeer vlot omdat je daar maar twee knoppen voor nodig hebt, maar het gebruik van de analoge besturing op het touchscreen is wel even wennen. Wegens gebrek aan feedback gebeurt het regelmatig dat je begint te rennen in plaats van langzaam vooruit te gaan, wat meestal resulteert in een ongewenste game over.
- Haarscherpe 3D-graphics
- Klassieke gameplay
- Prima vechtsysteem
- Analoge touchscreen besturing
- Hulpmiddeltjes verbrodden trial & error