Ultimate Marvel vs. Capcom 3
Capcom is de laatste tijd mooi bezig haar vechtgames in de spotlight te zetten. Na drie versies van Street Fighter IV en Street Fighter X Tekken lijkt ook Marvel vs. Capcom 3 meerdere malen te mogen pronken op verscheidene platformen. Nadat de reeks eind vorig jaar een ‘Ultimate’ editie kreeg, komt nu diezelfde game ook richting PlayStations nieuwste kindje. Of het met enkele extra’s echter ook opnieuw een aanschaf waardig is zullen we nog moeten bekijken, maar een eerste blik met ons kritisch oog lijkt veelbelovend te zijn.
Met genoegen kunnen we melden dat Ultimate Marvel vs. Capcom 3 de overstap naar de Vita meer dan goed overleefd heeft. Als je nog twijfelt hoe je je vrienden kan overtuigen tot wat de Vita in staat is is MvC3 één van de betere launchtitels om dit te doen. De game ziet er namelijk quasi identiek uit als de console-versie en dat belooft alvast fikse cel-shaded graphics met meer actie op het scherm dan je ogen kunnen volgen. Combineer daar nog een hyper combo bij en iedereen die last heeft van epilepsie zal vallen voor de honderden kleurtjes op het scherm. Hier en daar zijn er enkele kleine aanpassingen aan de achtergrond gemaakt om voorwerpen statisch te maken, maar midden in een gevecht zul je daar geen tijd voor hebben om daar kritisch over te zijn.
Dat alles mooi is overgekomen van de console-versie wilt niet direct zeggen dat je ontelbaar veel dingen te doen hebt. De standaard modi zijn namelijk vrij gering. Naast de basis training en arcade modi, waarin je de standaard 3-tegen-3 gevechten houdt, heb je nog een mission mode waar je met één van de vijftig verschillende personages aan de slag kunt en waar je quasi tutorialgewijs de ene na de andere speciale aanval of combo moet volbrengen. Niet veel soeps dus om mee te beginnen, maar gelukkig hebben de makers toch wat aan de extra features van de Vita gedacht om ons nog iets nieuw te bezorgen.
Naast bovenstaande drie modi is er ook een 'Touch Mode' toegevoegd. Je raad het al, deze mode biedt je de keuze om via het touchscreen de gevechten te ervaren en dezelfde gevechten te doorlopen als in Arcade. Het gebruik van het touchscreen is erg simpel gehouden, te simpel zelfs. Met zwiepjes laat je het personage lopen en je hebt maar op de tegenstander te drukken om een aanval te lanceren. Het enige wat je dan ook moet doen om te winnen is als een gek op het touchscreen tikken en je ziet je personages tal van indrukwekkende combo's op de grond en zelfs in de lucht uitvoeren. Wisselen van personage doe je door portretjes aan te raken en je hyper combo door de desbetreffende meter aan te tikken. Alles lijkt leuk en aardig, maar al snel was de fun er af.
Touch mode is nog het indrukwekkendst als je eens alle speciale combo's van een bepaald personage wilt doorlopen, want je hoeft maar op de vijanden te tikken of je laat ze alle hoeken van de arena zien en zelfs op een hogere moeilijkheidsgraad was er niet veel dat gedaan kon worden tegen je almachtige vinger. Waar het touchscreen wel uiterst geschikt voor is, is om te leren vechten met nieuwe personages. Met een gamma van 50 vechters zullen er wel veel personages zijn die totaal onbekend zullen zijn uit het Marvel- of Capcom-universum, zoals Rocket Raccoon of Firebrand. Via een instelling kun je dan makkelijk zowel knoppen als touchscreen activeren en mocht je dan een personage niet kennen, dan gebruik je even het touchscreen om te zien waartoe 'ie allemaal in staat is.
Een potje wachten
Waar je echter veel meer tijd aan kan besteden is de multiplayer van de game. Via ad-hoc of online kun je het tegen echte mensen opnemen en net zoals in de meeste vechtgames valt hier wel degelijk het meeste plezier te beleven. Gelukkig kun je ook verscheidene instellingen bepalen wanneer je online gaat om te kiezen in welke regio je speelt en vooral ook of het touchscreen al dan niet mag gebruikt worden. Handig voor de puristen en mensen die het op de normale manier willen spelen. Mocht je echter geen beschikking hebben over internet, dan zal je het moeten stellen met de lokale multiplayer en de weinige modi die beschikbaar zijn en met een prijskaartje van om en bij de € 50 lijkt dat alweer even slikken.
Ultimate Marvel vs. capcom lijkt een ideale fighter om eens vijf of tien minuutjes te spelen en dat zowel off- en online, maar het heeft ook een stevig nadeel en dat zijn de laadtijden. Waar het wachten op console nog aanvaardbaar is, kan het in de Vita-versie makkelijk een minuut of langer duren vooraleer je goed en wel aan het spelen bent. Niet alleen probeert de game vaak te kijken voor online mogelijkheden of extra's, maar ook de laadtijden tussen het opstarten van het hoofdmenu, het selecteren van personage tot aan de effectieve gameplay kunnen tergend lang aanvoelen. Gelukkig vallen alle problemen weg eenmaal je aan het spelen bent, maar vooraleer je een paar matches kan spelen kom je toch enkele mooie wachttijden tegen.
Voor diegenen die internet hebben: je krijgt bij je aanschaf een mooi extraatje. Je kan namelijk gratis een nieuwe mode genaamd 'Heroes & Heralds' downloaden via een update. Deze mode geeft je de keuze om aan de kant van de helden of slechteriken te strijden en zo de wereld te redden of te vernietigen. Wat het zo speciaal maakt, is dat je een kaartenset kunt opbouwen vooraleer een gevecht begint. Deze kaartjes geven jouw personages bonussen zoals extra armor, meer aanvalskracht of sneller toegang tot je hyper combo en kunnen je de bovenhand geven tegen de vijanden die ook van kaartensets gebruik maken. Je krijgt daarnaast ook een map met verschillende districts met hun leiders hebben en het is aan jou om alle delen van de map te veroveren en alle tegenstanders van het andere team uit te schakelen. Deze mode kan zowel off- als online gespeeld worden en dat deze DLC gratis is nemen we er dan ook graag bij.
- Prachtige graphics
- Multiplayer blijft even leuk
- Laadtijden
- Touch controls konden beter
- Zonder multiplayer ben je misschien snel klaar