SSX
Je hebt zo van die reeksen die immens populair zijn en dan zonder verklaring opeens verdwijnen. Dikwijls blijven ze dan voor eeuwig weg of komt er enkele jaren later een titel die de naam van die reeks niet waard is. SSX is een titel die na zijn grote successen leek te verdwijnen als sneeuw voor de zon. Gelukkig hebben ze bij EA ingezien dat ze deze games niet verloren mochten laten gaan en dus kunnen we eindelijk aan de slag met een nieuwe SSX. Nu maar hopen dat het spel die naam met trots kan dragen.
Bij het oude gebleven
Wie vroeger al eens SSX heeft gespeeld, die weet dat de gameplay eigenlijk op zijn best is wanneer hij simpel wordt gehouden. Niet te veel franjes, gewoon die berg afscheuren en onderweg trucs uithalen op je snowboard. De makers hebben dat duidelijk begrepen, want voor het grootste deel speelt SSX nog helemaal als vroeger. Je daalt nog steeds een berg af, terwijl je onderweg punten en boost probeert te verzamelen. Dit doe je door gebruik te maken van het immens aantal sprongen en rails die je tegenkomt. Tricks voer je nog altijd uit door een combinatie knoppen in te voeren of door met je rechterstick te bewegen. Nieuwelingen zullen misschien even moeten wennen en moeten zoeken welk systeem voor hen het beste is, maar oude rotten in het vak zullen het na 1 wedstrijd al helemaal terug in hun vingers hebben. Om bijna niets te veranderen aan vrij oude controls moet je lef hebben, maar het is de beste keuze die ze konden maken. Het speelt allemaal heel intuïtief en SSX blijft een arcadegame, dus hoeven de controls niet ingewikkeld te zijn.
Je zal als vanouds ook weer in Tricky- en Super Tricky-mode kunnen gaan. Vul je de volledige boostmeter, dan krijg je tijdelijk een oneindige boost en kan je tijdelijk waanzinnige tricks uitvoeren. In trickevents is dit heel nuttig om heel veel punten te halen, terwijl je in races zo je tegenstanders op grote achterstand kan zetten.
Race it, Trick it, Survive it
Wil dat dan zeggen dat er niets is veranderd? Helemaal niet. Om te beginnen is er een extra mode bijgekomen. Vroeger had je races en trick events, terwijl je nu ook op overlevingstocht mag. In Survive It is het de bedoeling dat je heelhuids het einde van de piste haalt. In deze mode word je geconfronteerd met een aantal extra gevaren, die je zal moeten trotseren. Zo zal je door de duisternis moeten rijden, terwijl je de afgronden moet ontwijken. Of je moet over een piste die bezaaid is met bomen of rotsen. Een andere keer moet je weer immense sprongen maken of krijg je te maken met extreme koude of te weinig zuurstof in de lucht. Om al deze zaken te overleven krijg je natuurlijk ook enkele hulpmiddelen. Een zuurstoftank, een hittepak, een mijnwerkerslamp of armor, het zijn allemaal zaken die je mag gebruiken. Het leukste is ongetwijfeld een flightsuit. Voer een sprong uit, ontplooi je pak en zweef majestueus door de lucht. Geloof ons, in het begin zal je dit snufje meer gebruiken dan eigenlijk nodig is.
SSX zit vol events, die je naar hartenlust kan uitproberen, maar beginnen doe je best met de World Tour. Hierin ga jij met Team SSX de strijd aan met een oud lid van de bende. Griff heeft SSX uitgedaagd om als eerste negen Deadly Descents te veroveren. Dat zijn negen levensgevaarlijke afdalingen, verspreid over de hele wereld. Je begint het beste met deze mode, omdat je zo flink wat kan vrijspelen vooraleer je begint aan de losse events. Om te beginnen kan je al verschillende personages vrijspelen, zonder dat je ze moet aankopen met je zuurverdiende credits. Van die credits verdien je er trouwens flink wat in de World Tour, dus dat is ook alweer meegenomen. Je kan er immers nieuwe boards, outfits en andere zaken mee kopen.
Ook kom je tijdens de World Tour eens een keer in alle regio’s, waardoor je al eens kennis kan maken met de pistes. Die pistes zijn heel verscheiden en zien er allemaal fantastisch uit. Het zijn niet meer de tracks van vroeger, waarbij de verbeelding van de ontwikkelaars soms was doorgeslagen, maar wel tracks die gebaseerd zijn op gegevens van NASA. Je leest het goed, alle pistes zijn licht aangepaste vormen van echte afdalingen. Kilimanjaro, de Alpen, Mount Everest, ze zijn allemaal aanwezig. Daardoor zijn de pistes ook veel uitgebreider geworden, met bijkomende gevaren. Je kan nu vrijwel overal komen met je snowboard, maar je zal wel altijd moeten opletten voor de afgronden. Gelukkig zit er een rewind-functie in het spel, zodat je niet telkens opnieuw moet beginnen. Je zal wel moeten opletten, want terwijl jij terugspoelt, blijven je tegenstanders gewoon afdalen. Behoedzaam afdalen is dus de boodschap.
Eens je de World Tour hebt doorgespeeld, kan je aan de slag met de rest van het spel. De World Tour is dan misschien niet zo uitgebreid, maar wat volgt is dat zeker wel. Om te beginnen is er Explore. In deze mode heb je 153 verschillende drops, elk met hun eigen doelen. Verschillende races, trickevents en deadly descents zijn verspreid over de hele wereld en jouw opdracht is om te laten zien dat je overal de beste bent. Het leuke hieraan is dat je niet enkel tegen de vooropgestelde doelen moet vechten, maar dat je vrienden je ook kunnen uitdagen. Zet jij bijvoorbeeld ergens de snelste tijd neer, dan krijgen je vrienden daarvan een melding. Doen zij het beter, dan krijg jij weer een melding. Telkens je een record breekt verdien je credits en natuurlijk het recht om je vriend keihard in zijn gezicht uit te lachen.
Deze manier van werken is geweldig leuk om die rivaliteit tussen vrienden constant te gebruiken. Je zal altijd de beste proberen te zijn. Daardoor geraak je ook nooit uitgespeeld. Je mag dan wel overal een tijd hebben die beter is dan die van de AI, je vrienden kunnen altijd sneller. Nog een leuk extraatje op dat vlak zijn de Geotags. Die kan je overal op een traject plaatsen en je vrienden kunnen ze dan terug oppikken. Lukt ze dat niet, dan verdien jij daar geld mee. Krijg je dus de mogelijkheid om op een vrijwel onbereikbare plek een Geotag achter te laten, doe dat dan zeker. Je doet er zeker en vast je voordeel mee.
Ook de multiplayer in SSX heeft een speciale opzet gekregen. Over de hele wereld kunnen er events worden opgezet, door iedereen. Tegelijk is iedereen vrij om aan die events deel te nemen, als de starter van het event dit natuurlijk mogelijk heeft gemaakt. Het kan zijn dat je een toegangsprijs moet betalen, maar het kan ook zijn dat het gratis is. Elk event heeft daarnaast een bepaalde duur. In die tijd mag iedereen proberen om het zo goed mogelijk te doen. Dat mag je zo vaak je wil en wanneer je maar wil. Je zal dan ook nooit in een lobby terechtkomen en eigenlijk speel je ook nooit rechtstreeks tegen andere gamers. Je zal wel ghosts over het parcours zien glijden, maar uiteindelijk ben je alleen aan het spelen.
Dat kan misschien saai lijken, maar wanneer je nadenkt is het dat niet. Wanneer je vroeger met alle boarders op 1 piste zat, dan zag je elkaar ook vrijwel nooit. Nu zijn de pistes zo uitgebreid, dat het vrijwel onmogelijk zou zijn. Wanneer je een topscore hebt neergezet op het einde van je run, krijg je te zien in welke bracket je terecht bent gekomen. Hoe beter je score, hoe hoger je bracket en des te meer geld je kan verdienen aan het event. Dat de multiplayer zo werkt, heeft een aantal voordelen. Door het ontbreken van lobby’s gaat het allemaal een pak sneller. Als je dat wil, kan je aan 100 events tegelijk deelnemen en dit tegen tienduizenden boarders tegelijk. We moeten toegeven dat we nog nooit een multiplayer tegenkwamen die zich zo perfect integreerde in dit soort game.
Piekfijn in orde
Grafisch ziet SSX er heel sterk uit. Dat valt misschien niet zo op wanneer je kijkt naar de verschillende personages, maar wel wanneer je de pistes van naderbij bekijkt. Die liggen natuurlijk grotendeels vol met sneeuw, maar de verschillende soorten sneeuw zijn mooi weergegeven en ook de omgevingen en inkleding van de piste is perfect in orde. Met sneeuw en witte omgevingen kan je natuurlijk niet zo veel aanvangen, maar toch hebben de makers van SSX een hele mooie game kunnen maken.
Een leuk extraatje is daarbij de manier waarop nieuwe personages worden voorgesteld. Dan krijg je even een korte comic op je scherm getoverd, die vertelt wie de man of vrouw achter de sneeuwbril is. Heel knap en volledig in de stijl van SSX. Ook de soundtrack is weer dik in orde. Een mix van verschillende stijlen die perfect passen bij dat snowboardsfeertje, met een heleboel artiesten die momenteel volledig aan het doorbreken zijn. Je kan de tracklist naar wens aanpassen en ben je uiteindelijk toch alle muziek beu of ben je iemand die enkel luistert naar pianosonates van Chopin, dan kan je ook muziek gebruiken die je op je PS3 hebt staan.
- Multiplayer
- Uitdagingen van vrienden
- Vertrouwde gameplay