Army Corps of Hell
Uncharted, Fifa en Ridge Racer, alle grote namen lijken aanwezig te zijn bij de launch van de PS Vita en dit kan voor veel aandacht zorgen in de menigte, maar tussen al die gekende namen zitten er ook enkele nieuwelingen verscholen. Eigenlijk misschien wel een heel leger, want er zitten een hoop goblins op je bevel te wachten in Army Corps of Hell, een game waar ettelijke mensen van het team achter het vrolijkere Pikmin op de Nintendo Gamecube aan hebben meegewerkt. Dit wetende lijkt de game toch het bekijken waard te zijn, maar zou je het ook moeten aanschaffen?
Goblins die voor je vechten
Army Corps of Hell valt binnen het actie- en strategiegenre en valt goed te vergelijken met games als Overlord en Pikmin. Net als in die titels zul je een groep tot zelfs een klein leger volgelingen tot je beschikking krijgen, deze keer in de vorm van goblins. Als de koning van de hel wil je de heerschappij op de onderwereld voor jezelf hebben en de andere demonen en bazen aan jouw voeten laten kruipen, maar je wilt dit wel zonder je handen te moeten vuilmaken. Aan je troepen is het dus om voor jou de veldslagen te winnen terwijl jij deze dirigeert, al is de weg naar de volledige macht nogal eentonig te noemen.
Doorheen de vele levels van de onderwereld zul je tientallen goblins krijgen die het zullen opnemen tegen al het gespuis dat in je weg staat. Je volgelingen komen in drie varianten voor. Je hebt de normale soldaten, speermannen en de magiërs. Stuk voor stuk werken deze troepen op hun eigen manier om hun tegenstanders te vellen. Magiërs blijven natuurlijk op een afstand om de vijand te bestoken, speermannen storten zich het liefst in groep op de vijand en de gewone soldaten gaan gewoon lekker frontaal in de aanval. Als je echter geen opdracht tot aanvallen geeft zullen alle troepen als een kluster rond jou blijven om eventuele klappen voor je op te nemen. Als dat nu geen trouwe volgelingen zijn.
Doorheen de levels zul je ook de doden kunnen stropen om items te vergaren. Deze kun je vervolgens gebruiken om betere uitrustingen te ontwerpen voor je troepen en speciale items te fabriceren die je kan gebruiken tijdens gevechten om jou en je volgelingen te genezen of om ze sterker te maken. Vergroot het effect van elk item doorop een bepaald ritme op de touchpad te drukken wanneer je het gebruikt. Af en toe zul je ook een stuk uitrusting vinden voor de koning van de hel zelf en zo schenk je hem een grotere weerstand tegen de vijand, want dat zou je wel eens nodig kunnen hebben tegen de andere bazen van de onderwereld.
Van platform naar platform
De bazen die je in deze game tegenkomt, zijn met voorsprong de indrukwekkendste uitdagingen die de game jou voorschotelt. Niet alleen zijn ze groots en ongelooflijk sterk vergeleken met normale vijanden, hun aanvallen doen je iedere keer weer oppassen om niet in één klap een massa van je troepen (of je eigen leven) te verliezen. Meestal komt er zelfs een strategie aan te pas die je moet uitvoeren. Wachten totdat hij een grote aanval gedaan heeft of proberen achter hem te geraken vooraleer je zelf kan aanvallen. Deze gevechten tonen duidelijk wat Army Corps of Hell in zijn mars heeft, maar helaas komen dit soort gevechten veel te weinig voor.
Het grootste deel van de game zul je levels krijgen waar je van platform naar platform de weg moet volgen om op quasi iedere open vlakte het op te nemen tegen één of meerdere demonen. In het begin is het allemaal leuk en aardig, zeker als je nieuwe troepen krijgt en zo ook nieuwe manieren om je vijanden uit te schakelen, maar algauw wordt het iedere keer meer van hetzelfde. In ieder level komt het er op neer dat je alle vijanden uitschakelt om zo toegang te krijgen tot het volgende niveau waar nog meer monsters op je staan te wachten. Ook je goblins werken niet altijd perfect mee. Soms target je per ongeluk een dode vijand terwijl ernaast nog één springlevend is en dan gaan ze even vrolijk de voorwerpen zoeken in plaats van aan te vallen. Een mooie reden om ook je eigen volgelingen te vervloeken.
Na een tijdje zal je leger ook vrij groot worden met honderd of meer troepen onder jouw leiding. Enerzijds makkelijk om snel massale schade toe te richten, anderzijds ook des te moeilijker om projectielen en dergelijke te ontwijken. Wanneer er volgelingen sterven kun je ze snel terug tot leven wekken door binnen een bepaalde tijd over hen te lopen. Wees echter niet bang als ze gewoon naar het hiernamaals gaan. Net zoals in Overlord kun je op bepaalde punten extra goblins oproepen door gebruik te maken van hartjes die vijanden voor jou achterlaten. Aan de hand van hoe snel je een level uitspeelt en hoe weinig volgelingen je verliest, krijg je op het einde een score met een medaille. Fanatiekelingen kunnen zo in ieder level voor de perfecte score gaan, maar dan moet je het zien zitten om keer op keer weer dezelfde monsters en omgevingen te doorstaan.
Een PSP-game?
Dat dit een next-gen game is voor een handheld zou je niet direct uit het spel afleiden. Army Corps of Hell verbleekt in vergelijking met games als Uncharted, Rayman of Fifa. Deze game zou buiten het controlsysteem quasi op de PSP verwezenlijkt kunnen worden. De vijanden en je goblins zijn allemaal degelijk, maar niet echt gedetailleerd afgewerkt en alleen de bazen zijn fenomenaal om te aanschouwen op de Vita. Daarnaast is de onderwereld blijkbaar maar een saaie bedoening, want de meeste levels hebben dezelfde eenvoudige achtergronden met meestal bruine of grijze tinten om je in te verdiepen. Dat de animaties niet van de hoogste kwaliteit zijn, kunnen we misschien nog mee leven, maar steevast dezelfde combat en matige omgevingen doen het allemaal toch wat de das om.
Om de sfeer erin te houden hebben de makers voor een lekkere deathmetal soundtrack gezorgd om je meer te doen inleven in de gore wereld van de hel. Mensen die fan zijn van het muziekgenre en misschien zelfs mensen die het anders niet beluisteren zullen dit een welkome toevoeging vinden die de pijn van de beeldkwaliteit verzacht. De animatiegeluiden daarentegen komen wellicht ook uit de onderwereld mee naar boven om ons te kwellen. De koning van de hel klinkt wel nog cool, maar de goblins hebben irritante geluidjes die ze maar blijven uitkramen tijdens het vechten of zoeken. De volgelingen in deze game zouden toch wel eens mogen luisteren naar de minions uit Overlord vooraleer ze nog meer hun mond opendoen.
Mocht je wat vastzitten tegenover een baas of het niet meer zien zitten om alleen door de vele levels te ploeteren kun je via ad-hoc met enkele vrienden samen het gespuis van de onderwereld vellen. Geen online functionaliteit aanwezig, maar met een vriend in de buurt is het allemaal weer iets aangenamer om de bossfights eens samen te doornemen. Mocht je er toch niet aan uit geraken wie nu de echte heerser van de onderwereld is, kun je het ook nog tegen elkaar opnemen en zien wie er het langst volhoudt tegen elkaars leger goblins. Tenminste, als je nog iemand vindt die deze game gekozen heeft in plaats van één van de prominentere launchtitels.
- Leuk concept
- Adembenemende bossfights
- Grafisch de mindere
- Eentonige werelden en combat