Tekken 3D: Prime Edition
Sinds de nieuwe handhelds op de markt zijn lijken de vechtgames aan een opmars te zijn begonnen. Na Marvel vs. Capcom 3 en BlazBlue op de Vita en Super Street Fighter IV en Dead or Alive Dimensions op de 3DS komt ook Tekken met een nieuwe game voor een portable. Dat Tekken 3D Prime Edition voor de 3DS verschijnt is wel wonderbaarlijk. De laatste keer dat we een Tekken op een Nintendo platform zagen dateert alweer uit 2002 voor de GBA. Tekken voor de 3DS belooft een vlotte gameplay te bieden met een 3D film als extraatje, maar of het ook een mooi totaalpakketje is voor zijn prijs valt natuurlijk nog te bezien.
Een constante framerate
Dat deze fighting game al direct tussen andere grote titels in de rekken zal staan, zal klanten alweer doen twijfelen welke ze nu precies moeten nemen. Street Fighter en Dead or Alive waren beide toppers toen de 3DS net uitkwam, maar Tekken heeft de extra ontwikkeltijd goed gebruikt. De game belooft een constante 60 frames per seconde te bieden en dit met of zonder 3D. Daarnaast zijn er maar liefst 41 vechtersbazen in het kaartje gepropt om de keuze zo groot mogelijk te maken. Van Yoshimitsu en Jin tot minder bekende personages als Julia en Anna. Verwacht hier echter geen nieuwe gezichten, maar gewoon een lekker aanbod van bestaande personages.
Al deze karakters zien er indrukwekkend en gedetailleerd uit en ook in 3D komen er nog mooie effectjes naar boven. De achtergronden echter hebben wat van hun detail moeten afgeven. Sommige arena's hebben gewoon stille plaatjes die meeschuiven als je door de arena beweegt en ook 3D-objecten die je in Tekken 6 wel zag, zijn hier afwezig. Dit hebben ontwikkelaars gedaan om de constante 60 frames te behouden en het stoort niet echt, aangezien je vaak drukker bezig bent met je tegenstander tot pulp te slaan dan met de omgeving. De gekende muziek, presentator en geluidseffectjes zijn ook weer van de partij, maar iedere persoon die al eens Tekken gespeeld heeft zal hier niet veel nieuws te horen krijgen, al hoeft dat ook niet.
Wat te doen?
Nadat je het spel opgestart hebt, zal één ding allicht opvallen en dat is het gebrek aan gameplay modi. Waar Tekken 6 nog een story mode heeft, is deze volledig verdwenen in Tekken voor de 3DS. Wat je wel krijgt zijn de gewoonlijke dingen zoals een Training, Quick Battle, Versus en Special Versus mode. Quick Battle kun je nog het best vergelijken met de Arcade mode van vroeger. Je kiest je personage en neemt het gevecht na gevecht op tegen steeds sterkere tegenstanders. Special Versus laat je tegen 5, 10, 15, ... vijanden vechten met slechts één levensblak ter beschikking. Om de zoveel tijd kom je ook een speciale tegenstander tegen die je op een speciale manier moet neerkrijgen. Zo kunnen enkel lage aanvallen schade toerichten of moet je combo's gebruiken om zijn of haar levensbalk naar beneden te krijgen.
Om de eentonigheid de kop in te drukken kun je het in Versus ook lokaal of online tegen echte mensen opnemen. Ook hier wordt de framerate behouden, maar het 3D-effect wordt wel automatisch uitgeschakeld. Een klein gemis voor iets dat veel meer plezier kan opleveren dan constant tegen de computer te moeten spelen. Zorg wel dat je een degelijke verbinding hebt, want anders kunnen bepaalde matches wel wat vertraging oplopen tijdens het knokken. Uiteindelijk zal Versus allicht de meest gespeelde mode worden, wil je lang van de game willen genieten. Naarmate je meer echte of computergestuurde tegenstanders doodt zal jouw personage ook in rang kunnen stijgen. Ieder karakter begint bij 'Beginner' en om ze stuk voor stuk tot het hoogste niveau te krijgen zul je dan ook heel wat gevechten moeten winnen en leren vechten met ieder personage.
De 3DS-functies benut
Wat voor de vele fans van Tekken een drijfveer zal zijn om de game niet te laten liggen zijn de perfect overgebrachte controls. De circlepad doet goed zijn werk om de personages in 3D te laten bewegen en de knoppencombinaties zijn nooit zo hersenbrekend geweest als die van Street Fighter. Om ook gebruik te maken van het tweede scherm heeft Namco vier aanraakbare knoppen voorzien die je per personage zelf kan instellen. Deze vormen voornamelijk een kleine combo die het karakter dan voor je uitvoert, maar de langste cominaties zal je toch nog altijd zelf uit je vingers moeten persen, kwestie om het wat fair te houden tegen de andere spelers.
Naast het touchscreen heeft Namco ook voor een functie onderweg gekeken. Tijdens het vele vechten kun je muntjes verdienen waarmee je 3D-kaartjes van de personages en de nieuwe Tekkenfilm kunt krijgen. Deze kun je dan met Streetpass ruilen met andere spelers, een beetje hetzelfde principe zoals Puzzle Quest je te bieden heeft in de 3DS. Het voegt geen grote waarde toe aan de game zelf, maar als je van verzamelen houdt, zul je er toch de nodige tijd in moeten steken, want er zijn werkelijk honderden kaarten te verkrijgen op deze manier.
Dat de kaartjes van de nieuwe CGI Tekkenfilm komen is geen verrassing, want samen met Tekken 3D krijg je ook de nieuwe Tekken Blood Vengeance 3D-film geleverd. De film zat eerder al bij de PS3 game ‘Tekken Hybrid’, maar voor de mensen zonder PS3 is dit een handige manier om de film alsnog te zien. Spijtig genoeg kun je enkel de film starten, pauzeren en doorspoelen.
Vanaf een bepaald punt of hoofdstuk beginnen is hier niet mogelijk, dus als je hem niet kan uitzitten, zet je best je 3DS in standby om later verder te kijken. In zekere zin is Tekken Blood Vengeance zeker het bekijken waard als je van de nodige actie houdt, maar hou rekening met de Japanse trekjes die in de film voorkomen en een plot waar je misschien eerst veel vragen bij zult stellen als je niet gekend bent met het Tekkenuniversum.
- Groot gamma vechtersbazen
- Speelt erg soepel
- Geen 3D in multiplayer
- Te weinig spelmodi
- Soms lag online