Fly With Me (iOS)
Electronic Arts gooit zich vol overtuiging op de potentieel lucratieve mobile markt. Naast het porten van grote namen en bekende IP’s komen ze af en toe met een kleinere, originele titel op de proppen. Alhoewel, origineel? Fly With Me doet menig belletje rinkelen en komt bekend voor, maar of schijn bedriegt vinden we hier voor je uit.
Laten we het eerst over de gelijkenissen hebben, want spellen die met één vinger te besturen zijn vind je genoeg in de App Store. Dat eenvoudige maar degelijk besturingsmechanismes voor mobile games een goede troef zijn, beseft EA ook wel. Voor Fly With Me kan de bediening niet veel simpeler. Wanneer je het scherm aanraakt slaat onze gevederde vriend op het scherm met zijn vleugels en op deze manier moet je trachten de levels door te komen. Hierbij dien je allerlei hindernissen te ontwijken en jezelf van energie te voorzien door rondvliegende bijen te vangen. Doe je dit niet, dan stort je uitgeput neer en kan je opnieuw beginnen. Gelukkig heeft EA niet enkel dit veel voorkomende speltype gekopieerd, maar er tegelijk een eigen draai aan gegeven. Om de variatie er in te houden zijn er een aantal verschillende vogels waarmee je kan vliegen en afwisselende levels om onder de knie te krijgen. Zo begin je als doordeweekse huismus in het bos om te eindigen als paradijsvogel in een tropisch oerwoud. Naarmate je verder komt in een wereld kan je door middel van een eenvoudige “links of rechts”-keuze het pad doorheen de spelwereld min of meer zelf bepalen.
Veel meer dan rondfladderen en hindernissen ontwijken moet je in principe niet doen. Desondanks weet EA het best interessant te houden. Zo zijn niet alleen de drie omgevingen met elk 45 levels grafisch gevarieerd genoeg, maar zijn ze samen met de door jou gekozen route van invloed op de hindernissen die je dient te ontwijken. Toegeven, of je nu geraakt wordt door een opspringende vis, een miniatuur vulkaan, een hangende spin of een vleesetende plant, het resultaat is telkens hetzelfde: terug naar af. Het helpt in elk geval om het spel boeiend genoeg te houden en verveling tegen te gaan. Naast de uitdaging om genoeg bijen uit de lucht te plukken zijn er nog enkele andere troeven om Fly With Me interessant genoeg te houden. Verspreid doorheen elk level vind je (bijna obligatoir bij dit soort spellen) drie sterren die je kan trachten te vinden om hoger te scoren, en ook “onderdelen” van een robot vogel die je bij elkaar kan sparen. De sterren zijn cruciaal om nieuwe werelden vrij te spelen in zowel de normale als in de ‘Challenge’ mode. Helemaal negeren kan je ze dus niet. Wat verder leuk gevonden is, is de invloed die de “goede” en “slechte” windstoten hebben op het spelverloop. Wanneer je in deze wel zeer lokale Mistralachtige vlagen terecht komt wordt je afhankelijk van het type vooruit, dan wel terug gestuwd.
Ben je niet van het geduldige type kan je uiteraard er voor kiezen om de mechanische vogel versie meteen in-game aan te schaffen (79 cent). Daarnaast is er nog een makkelijkere ‘Kids mode’ die je ook voor een minimale bijdrage (opnieuw 0,79 cent) kan unlocken. Blijkbaar rekent EA wel op deze extra inkomsten want wanneer je een paar keer het einde van een level niet haalt, krijg je al snel de vraag of je misschien het level wilt skippen dan wel alle levels of de hulp van Robot Bird wilt kopen. Deze “aanbiedingen” blijven (samen met de ‘Kids Mode’) terugkeren en kunnen nogal op de zenuwen werken. Niet alle levels zijn immers even makkelijk en de moeilijkheidsgraad wisselt nogal. Zo zal je soms tig levels na elkaar zonder probleem klaren om dan even later je tanden stuk te bijten op een op het eerste zicht onschuldig stukje jungle. Met z’n 135 levels krijg je best veel waar voor je geld en eens daarmee klaar kan je verder in de ‘Challenge Mode’ waar je zo ver mogelijk dient te vliegen. Over hoe het er uit ziet en klinkt kunnen we kort zijn. We hadden het niet bijster originele geluid meestal af staan en de eenvoudige visuele stijl classificeren we onder “basic maar kleurrijk”. Het past bij de stijl van de game maar we vermoeden dat EA er een stagiair van de animatie afdeling op gezet heeft en verraste ons zeker niet.
- Veel levels
- Variatie in de omgevingen
- Niet bijster origineel
- Te eenvoudig