Gotham City Impostors
Een online shooter waar je als man of vrouw een midlifecrisis ondergaat en je je vervolgens gaat verkleden als Batman of The Joker. Het klinkt absurd. Misschien zelfs absurd genoeg om een succes te worden. Reken daar nog eens de democratische prijs van slechts 15 euro bij en het lijkt te mooi om waar te zijn. Misschien is het dat wel?
Gespleten persoonlijkheid
Onze eerste kennismaking met Gotham City Impostors verliep enigszins chaotisch. Zo werd ons eerst gevraagd naar onze Games for Windows Live account en, eenmaal we eindelijk ingelogd waren, werd ons gevraagd een Warner Bros ID creëren. De combinatie van beide systemen voelt aan als een zeer vreemde keuze, zeker wanneer we Steam in het achterhoofd houden. Het voelt gewoon allesbehalve gebruiksvriendelijk aan wanneer we moeten inloggen op Steam, om daarna in te loggen op GfWL en tenslotte nog eens gebruik moeten maken van een Warner Bros ID.
Geen goede start
De problemen zijn jammer genoeg niet gedaan wanneer we eindelijk aan de slag kunnen met de game. Je zou denken dat we na de verscheidene logins eindelijk een potje kunnen spelen, maar de realiteit is een tikkeltje anders. Zo kent het matchmaking-systeem op pc één groot probleem: wachttijden. Het gebeurde meermaals dat we meer dan tien minuten in de lobby zaten te wachten tot de match eindelijk van start ging. Om het nog wat erger te maken werden sommige spelers zelfs gedisconnect tijdens het wachten, waardoor het nog langer duurde. Het is een groot probleem en is momenteel een van de belangrijkste oorzaken waardoor gamers het spel links laten liggen op pc. De ontwikkelaar zou momenteel bezig zijn aan een patch die het matchmaking-systeem grondig zal herzien, maar de vraag blijft of er tegen dan nog wel een markt is voor deze game.
Maar goed, Gotham City Impostors doet het niet op alle vlakken slecht. Er is geen singleplayer, buiten enkele challenges, maar de online modus is best wel te pruimen, als je natuurlijk voorbij de matchmaking-problemen kan kijken. Met z'n twaalven vechten we het uit in Gotham City, in twee teams van zes. Aan de ene kant hebben we de liefhebbers van vleermuizen en aan de andere kant een bende verlepte clowns. Oftewel: mensen die zich verkleed hebben als Batman en The Joker. Qua modi krijgen we de keuze uit Team Deathmatch, Fumigation (Domination) en Psych Warfare. De eerste twee modes zijn oude bekenden in de FPS-wereld maar Psych Warfare probeert het toch wat origineler aan te pakken. Zo krijgen we de opdracht om een batterij naar onze basis te brengen om deze daarna te beschermen tegen de vijand. Doe je dit lang genoeg, dan zal de batterij propaganda beginnen te schreeuwen waardoor vijanden hun wapen verliezen en een makkelijke prooi vormen. De gameplay van deze modi is vrij verslavend en de nodige effecten en XP-bonussen zorgen voor de typische FPS-ervaring die we kennen van shooters zoals Call of Duty of Battlefield. Toch lijkt het aantal modi ietwat te weinig voor een titel van dit formaat. We hadden liever meer keuzes gezien.
Customisatie troef
Een van de leukste dingen uit Gotham City Impostors is misschien wel het customizen van je eigen karakter. Doorheen de game verdien je costume coins waarmee je allerlei dingen kan aankopen zoals een nieuwe cape of een nieuw embleem. Het is een leuk extraatje dat je nog meer reden geeft om de game te spelen. Naast deze cosmetische items kan je echter nog meer speelgoed vrijspelen, zoals bijvoorbeeld de gadgets. Het leuke aan deze gadgets is dat ze budgetmodellen zijn van de meer bekende items. Zo heb je rollerskates waardoor je sneller kan bewegen, spring boots waarmee je hoger kan springen en zelfs een goedkope headset waarmee je door muren kan kijken. Ze zijn allemaal uniek op hun eigen manier en voegen net dat extra iets toe aan de game, maar de fun begint pas echt wanneer we deze items in actie zien. Zo zijn de levels perfect gemaakt met de verscheidene gadgets in het achterhoofd. Alles is interactief: hellingen, trampolines, ventilaties, enzovoort. De mappen zien er vaak nog eens goed uit ook. Eentje ervan, Ace Chemicals, kan zo uit een Tim Burton-film komen.
Customisatie kent echter een grote duistere zijde. Natuurlijk is het geweldig dat je een overvloed aan opties hebt maar er zit hier een addertje onder het gras. Het duurt namelijk erg lang om alles vrij te spelen. Wil je je eigen Batman? Dan moet je immens veel XP behalen en costume coins verzamelen. Vooral dat laatste duurt lang, zeker wanneer je karakters voor beide teams - Joker en Batman - volledig wil aanpassen. Gotham City Impostors overdrijft hier ook in zekere mate want men verkoopt zelfs "XP Booster"-pakketten als DLC. Dit voelt aan als micro-transacties, iets wat niet thuis hoort in een game van €15, eerder in een free-to-play game. Het lijkt er wel op dat men je de unlocks zo traag laat vrijspelen dat je sneller geneigd bent om de DLC aan te kopen.
Met een controller
We namen natuurlijk ook de consoleversie onder handen. De eerste ontmoeting was met het aanmeldingsscherm voor een Warner Bros ID. De ontmoeting duurde welgeteld twee minuten en stoorde ons verder niet meer. Het probleem dat de pc-versie ondervond bij de matchmaking is ook aanwezig bij de consoleversie, al moeten we zeggen dat het probleem niet steeds aanwezig is. Het ene moment staar je vijf minuten doelloos naar het scherm en de andere keer zijn de teams samengesteld in minder dan 10 seconden. Een aankomende patch zou dit moeten verhelpen, maar het mocht eigenlijk vanaf de release geen probleem vormen. De kwaliteit in de grafische afwerking en het geluid is wat we tegenwoordig gewend zijn van een PSN- of XBLA-titel. De ontwikkelaar werkte het mooi af en er valt niet echt iets kwaads over te vertellen. Tot slot melden we dat de controls van Gotham City Impostors zeer goed aanvoelen en geen enkel probleem vormen bij het spelen van een ronde. Je kan de gevoeligheid aanpassen naar wens, maar standaard leek deze ons al meer dan in orde.
- Gadgets zijn leuk
- Gameplay voelt goed aan
- GfWL/WB ID-systeem
- Matchmaking
- Micro-transacties