Uncharted: Golden Abyss
Elke nieuwe console of handheld heeft titels nodig die de verkoop aanzwengelen. Zonder die games wordt er immers te weinig hardware verkocht, waardoor de verkoop van de games begint te stokken. Sony kon dus best met een klepper van formaat afkomen om hun PS Vita aan de man te brengen. Die keuze viel natuurlijk op Uncharted, de absolute topper op de PS3. Uncharted: Golden Abyss krijgt dus onmiddellijk een zware last op de schouders, als voortrekker van de Vita.
Ongezien
Het belangrijkste dat je moet weten over deze nieuwe Uncharted is dat hij niet is ontwikkeld door de mannen en vrouwen van Naughty Dog. Bend Studio nam deze keer de eer waar, al deden ze dat natuurlijk met voldoende steun van Naughty Dog. Zo gebruikten ze hetzelfde systeem voor hun motion capturing en keert onder andere Nolan North terug als Nathan Drake. Grafisch en qua geluid toont Uncharted: Golden Abyss dan ook wat de PS Vita allemaal in huis heeft. Toepasselijker kon bijna niet voor de draagbare versie van een game die altijd de PS3 tot het uiterste heeft gedreven. Die graphics zijn trouwens ongezien op een draagbare spelconsole. Het huidige niveau van de PS3 halen we (nog) niet, maar grafisch hoeft Uncharted: Golden Abyss zeker niet onder te doen voor een game van pakweg twee jaar geleden. Neem dan nog eens in rekening dat je alles op een kleiner scherm krijgt en je zal meer dan tevreden zijn met de kwaliteit. Je ogen en oren hoeven dus al niet te lijden onder de overstap van het grote naar het kleine scherm.
Prequel
Uncharted draait natuurlijk niet enkel om een mooi plaatje. Het verhaal en de gameplay zijn minstens even belangrijk, zo niet nog belangrijker. Laten we eens beginnen met het verhaal. Uncharted: Golden Abyss is een prequel op de trilogie games die we al hebben mogen spelen. Dat wil dus zeggen dat de fans van Elena en Chloe in de kou zullen blijven staan en tevreden zullen moeten zijn met de kont van Sully. De beste vriend en vertrouweling van Nate kon natuurlijk niet ontbreken, al zal hij geen al te grote rol spelen in het verhaal. Die eer is weggelegd voor enkele nieuwkomers. Jason Dante is de eerste waarmee je kennis zal maken. Hij is net als Drake een schattenjager, maar dan eentje van het onvriendelijke type. Bij hem draait het allemaal om het geld. Dante is dan ook eerder een dief, daar waar Nate een archeoloog is. Het is wel Dante die Nate meesleurt in dit avontuur. Hij heeft immers iets ontdekt in een jungle in Centraal-Amerika en hij heeft de hulp van Nate nodig om het allemaal te ontcijferen.
In die jungle zal Nate kennismaken met een andere protagonist en met de grootste antagonist van het verhaal. Marissa Chase is een jonge schattenjager, die in de voetsporen van haar grootvader wil treden. Haar doel is dan ook helemaal niet het grote geld, zij wil enkel bewijzen dat haar grootvader een groot mysterie had ontrafeld. Welk mysterie dat is, daar hebben we het zo meteen over. Zoals je weet kan Nate niet weerstaan aan een mooie vrouw in nood en dus besluit hij haar te helpen met haar zoektocht., al zal zijn eigen nieuwsgierigheid daar ook wel voor iets tussen zitten.
De grote slechterik in het hele verhaal is Generaal Guerro. Guerro is meedogenloos en voert een klein leger aan, waarmee hij een revolutie probeert te ontketenen in zijn eigen land. Dat kost echter veel geld en dus is ook hij op zoek naar de grote schat waarover Dante sprak. Doorheen het verhaal zal je meermaals af te rekenen krijgen met Guerro en zijn mannen, al duiken er ook vijanden op uit onverwachte hoek.
Je zal je stilaan wel beginnen af te vragen wat nu eigenlijk die grote schat is waar Drake en de rest van de bende naar op zoek is. Alles draait om een mysterieuze groep Spaanse bisschoppen die de oversteek van Spanje naar Centraal-Amerika hebben gemaakt. Ergens in de 16e eeuw begonnen er in Spanje verhalen te circuleren over zeven gouden steden, de Sete Cidades, die door deze bisschoppen zouden gesticht zijn. Die verhalen bleken al snel onzin te zijn, maar een hardnekkig gerucht bleef maar de kop opsteken. Zelfs nadat bleek dat er geen zeven steden vol schatten waren, spraken de mensen over een stad met de naam Quivira. Daar zouden de inwoners leven in ongekende rijkdom, tussen rivieren van goud. Aangezien er geen verborgen stad op deze wereld bestaat die Drake niet kan vinden, besluit hij samen met Chase op zoek te gaan naar het mysterie achter Quivira.
Het verhaal zit vrij goed in elkaar, al vinden we het van een iets mindere kwaliteit dan dat van zijn grote broers. Het is iets minder meeslepend dan we gewend zijn. Dat heeft voornamelijk te maken met het ontbreken van Elena en Chloe en een echt charismatische tegenstander. De chemie tussen Chase en Nate is er wel, met hier en daar een streepje humor, maar Chase deemstert een klein beetje weg naast Drake. Dan staan Elena en Chloe meer hun mannetje naast onze held. Guerro is dan weer net iets te cliché. De corrupte generaal die met veel geweld aan de macht wil komen in zijn eigen land en daarvoor over lijken gaat, het is een deuntje dat we al dikwijls hebben mogen aanhoren. We gaan hier niet staan vertellen dat het verhaal van Golden Abyss zwak is, want dat is het zeker en vast niet, maar het mist net dat tikkeltje meer.
Hier en daar een vleugje Vita
De gameplay van Uncharted is altijd al heel succesvol geweest. Hier en daar een kleine puzzel oplossen, wat vuurgevechten en flink wat klimwerk, meer was er niet nodig voor een geslaagde game. Golden Abyss trekt die lijn grotendeels door, met hier een daar een extraatje om de mogelijkheden van de Vita in de verf te zetten. De vernieuwing die je het meeste zal gebruiken, is het klimmen via het touchscreen. Aanvankelijk zal je er misschien wat weigerachtig tegenover staan, maar eens je ziet hoe je snel en zonder al te veel moeite Drake grote stukken kan laten afleggen, zal je begrijpen dat dit snufje je leven een flink stuk aangenamer zal maken. Zo zal je geen problemen meer hebben met lastige sprongen of andere kleine frustraties. Teken gewoon een pad uit en Drake zal het zonder problemen volgen. Klimmen via touch is echter niet altijd simpeler. Een touw opklimmen is nog altijd makkelijker met de stick dan via het touchpad achteraan. Al bij al zit er misschien iets te veel klimwerk in Golden Abyss. Het gaat dan wel heel vlot, soms lijkt het wel of je niets anders aan het doen bent. Je zal het touchscreen trouwens ook gebruiken om wapens op te rapen en om zaken door te snijden met je machete.
Tijdens actiemomenten wordt er ook gebruik gemaakt van het touchscreen. Zo zal je melee-gevechten met het touchscreen kunnen aangaan, waarbij je op het juiste moment de juiste actie moet uitvoeren om een finisher te verwezenlijken. Tijdens het klimmen zal je soms ook je grip verliezen, waarbij je snel de actie die op je scherm komt moet uitvoeren, anders ga je een gewisse dood tegemoet.
Deze Uncharted zit ook barstensvol schatten en kleine puzzels. Zo moet je af en toe foto’s maken van je omgeving, terwijl een flink aantal schatten gewoon voor het oprapen zijn, als je ze weet te vinden natuurlijk. Ook krijg je af en toe iets wanneer je een vijand doodt. Vergelijk het met de dog tags die je in andere games vindt, al krijgen ze hier de naam bounty mee. Net als bij de schatten is het de bedoeling dat je ze allemaal verzamelt. Dat kan je trouwens ook doen met behulp van andere gamers. Via Near kan je aangeven welke bounty je zoekt, waarna je medespelers je een handje kunnen helpen.
De puzzels in Uncharted: Golden Abyss maken dan weer volop gebruik van het touchscreen. Meestal zijn het een soort legpuzzels, waarbij je de stukjes op de juiste plaats moet leggen. Die puzzels hebben ze wel heel gemakkelijk gemaakt. Bovenaan krijg je meestal te zien wanneer je een stuk op de juiste plaats legt, waardoor je eigenlijk in het wilde weg kan gaan proberen. Het voordeel is dan weer dat je nooit gefrustreerd zal geraken.
Vuurgevechten gebeuren nog altijd op dezelfde manier. Al vragen de sticks van de Vita wel even een aanpassingsperiode. Ze reageren immers niet exact hetzelfde als die van de Dual Shock. Eens je ze gewend bent, kan je bijna even vlot vijanden neerschieten als anders. Nieuwe wapens raap je op door even op het symbool op het scherm te tikken en ook zoomen tijdens het snipen kan door middel van het touchscreen of het touchpad. Granaten gooi je nu door kort op het symbool te tikken. Dan gooi je een granaat in het midden van je scherm. Wil je liever iets preciezer werken, dan sleep je een granaat naar een plaats op het scherm, waarna je gewoon loslaat. Tijdens hevige gevechten is dat niet echt aangewezen, want het gaat niet bepaald snel.
Uiteindelijk is aan de basis van de gameplay niet al te veel veranderd en dat is maar goed ook. De toevoegingen die gebruik maken van de Vita vallen over het algemeen te pruimen, waardoor ze geen storende factor zullen vormen voor de ervaren fans van Uncharted.
- Grafisch top
- Uncharted-basis
- Soms te veel klimmen
- Net geen topverhaal