Dead Island: Ryder White
Vorig jaar konden we aan de slag met Dead Island, een titel die veel belangstelling kreeg dankzij zijn ijzersterke debuuttrailer, die we ons nog allemaal herinneren. We zijn nu enkele maanden verder en we krijgen een nieuw uitbreidingspakket dat de ervaring moet uitbreiden. Of dat ook is gelukt, is natuurlijk de vraag. Bij aanvang van deze review trouwens ook een kleine waarschuwing: wie het spel nog niet gespeeld heeft, mag zich aan spoilers verwachten.
In de nieuwe uitbreiding krijg je de mogelijkheid om het verhaal vanuit een ander perspectief te beleven. Je kruipt namelijk in de huid van Ryder White, een vijand in het gewone spel die dankzij deze DLC een iets menselijker gelaat krijgt. Je krijgt de opdracht om de jungle van het zonnige eiland te bombarderen, maar niet alles gaat volgens plan tijdens je terugtocht naar het vliegdekschip, dat zich verder bij het eiland bevindt. Een van de piloten werd geïnfecteerd en valt de co-piloot aan tijdens de vlucht. Je kan natuurlijk raden dat je snel zal neerstorten op dit geïnfecteerde eiland. Na enkele uren bewusteloos te zijn, ontwaak je en contacteert de plaatselijke instantie jou. Ze vragen je om te groeperen met hun eenheid, die op pad is om een belangrijke brug te vernietigen. Niet alles gaat volgens plan en je zal uiteindelijk zelf de tocht verder zetten. Naast al deze miserie is jouw vrouw, Emily, ook op dit eiland en bevindt ze zich in de zwaar beveiligde gevangenis waar ze wacht op enige hulp. Je kan haar uiteraard niet achterlaten en besluit zelfs om er extra vaart achter te zetten wanneer blijkt dat haar iets is overkomen.
Je kan afleiden dat het verhaal zich synchroon afspeelt ten opzichte van het origineel. In plaats van het verhaal te volgen door de ogen van de vier overlevenden die zich een weg baanden naar "The voice" zal je nu zelf het verhaal ontdekken achter deze "The voice". Het originele verhaal bracht niet alle antwoorden aan het licht en gaf je een vals gevoel wanneer uiteindelijk het doek viel. De uitbreiding brengt hierop de antwoorden en zorgt ervoor dat je anders zal kijken naar het totale verhaal van de titel.
Ryder White is een rasechte soldaat en kan dan ook goed overweg met enige vorm van vuurwapens. De uitbreiding brengt ook nieuwe wapens met zich mee en laat jou deze keer sneller een vuurwapen oppikken in plaats van je de hele tijd rond te laten dwalen met een bot mes. Je zal dan ook ondervinden dat je meer actie voorgeschoteld krijgt en het aantal zombies exponentieel groeit. Je krijgt een groter aantal zombies te verduren en je komt meer menselijke, niet geïnfecteerde tegenstanders tegen. In tegenstelling tot de originele titel moet je deze keer niet al te zuinig zijn met munitie. Je vindt op de meeste plaatsen een miltaire dropping terug of een kamer met een lokale voorziening. De vijanden laten deze keer ook sneller wat munitie vallen in plaats van geld. Een laatste verschil met het origineel is de verdwijning van de "Skill Tree". Je verdient nog steeds ervaringspunten, maar deze worden niet toegevoegd aan het levelsysteem - dit is er namelijk uit. Je blijft gedurende de hele campagne met hetzelfde level spelen en de ontwikkelaar zorgde ook voor de verdwijning van enige upgrades voor jouw karakter.
Op grafisch vlak valt er niks nieuws te ontdekken, aangezien de uitbreiding op dezelfde engine loopt als de orginele titel. De uitbreiding beschikt natuurlijk wel over enkele nieuwe dialogen die werden ingesproken door de voice-actors. De voice-acting is een minpuntje aan het geheel, aangezien het wat amateurisch overkomt. De geluiden die de wereld rondom jou levendig houden zijn natuurlijk nog steeds van de partij en ondervonden geen wijziging.
- Ander perspectief van het verhaal
- Nieuwe wapens
- Meer actie
- Iets te kort?
- Voice-acting