Letters From Nowhere (iOS)
Het zit Audrey de laatste tijd niet mee in het leven. Haar man komt na een avondje stappen niet naar huis en lijkt wel van de aardbol verdwenen. Er is geen enkele aanwijzing van wat er gebeurd is en ook de politie tast in het duister. Maar op een dag vindt ze een geheimzinnige brief, die door haar man is achtergelaten en haar wel eens op het juiste spoor zou kunnen brengen. Een zoektocht langs de plaatsen waar hij voor het laatst gezien is, levert nog meer brieven op, die het mysterie echter alleen maar groter maken...
Bovenstaand verhaal lijkt alvast een prima start om een spannende adventure te starten, maar al gauw blijkt dat Letters From Nowhere niet meteen in dit genre valt. Het is eerder een klassieke 'zoek de verborgen voorwerpen' game, waarbij je regelmatig een nieuwe brief vindt die een tipje van de sluier oplicht. Aan het begin en het einde van het spel zijn er geanimeerde comics voorzien die de gebeurtenissen weergeven. Het is jammer dat ontwikkelaar Awem die comics ook niet tussen de hoofdstukken gebruikt heeft, want dit had het geheel een stuk spannender kunnen maken. Daar komt nog bij dat het einde zo extreem open is dat je je afvraagt of je naar de pilootaflevering van een soap hebt gekeken. Een gemiste kans als je het ons vraagt.
Het spelconcept is dan wel weer degelijk uitgewerkt en durft wel zeer verslavend te worden. Alle locaties die Audrey bezoekt, zijn bijzonder gedetailleerd weergegeven en telkens moet je een aantal voorwerpen zoeken die onderaan het scherm als tekst worden weergegeven. Soms vind je ze meteen, maar vaak zijn ze zeer goed verstopt waardoor je elke pixel op je scherm zal moeten onderzoeken. Ook moet je soms twee objecten combineren: om 'geen fastfood' te verkrijgen moet je bijvoorbeeld een hamburger verslepen naar een verbodsbord dat een stukje verderop hangt.
Als je vast zit, dan kan je gebruik maken van een viertal hulpmiddelen, zoals een thermometer die rood wordt als je in de buurt komt van een object dat je nog niet gevonden hebt of een fototoestel dat een fractie van een seconde alle voorwerpen zichtbaar maakt. Deze dien je echter wel aan te kopen, met geld dat je verdient door verborgen postzegels te vinden of door combo's te maken. Dit doe je door verschillende items snel na elkaar te vinden.
Na een paar hoofdstukken begint het allemaal nogal eentonig te worden, zeker als omgevingen die je reeds hebt afgewerkt gerecycleerd worden met nieuwe voorwerpen. De makers hebben wat afwisseling proberen te brengen door af en toe een puzzel in het spel te brengen. Maar een in stukken gesneden schilderij terug samenstellen of raad-je-plaatje spelen hebben we al duizend keer gedaan in andere games. Een ander probleem is dat de vertaling naar het Nederlands niet altijd even goed gedaan is.
Er is immers een groot verschil tussen een rozenkrans en een rozentuin, en bij een verbanddoos zijn we niet echt geneigd om op een pleister te klikken. Sommige woorden slaan helemaal nergens op (ooit gehoord van een draadschaar?) en de uitleg van de hulpmiddelen die je kan gebruiken blijkt in het Deens te zijn. Dat zulke slordigheden nog niet eerder zijn opgemerkt, is op zijn minst bizar te noemen, want het spel is al jarenlang verkrijgbaar voor de pc.
- Verslavend concept
- Goed verstopte objecten
- Gedetailleerde omgevingen
- Slechte uitwerking verhaal
- Slappe puzzels
- Fouten in Nederlandse vertaling