Unstoppable Gorg
Iedere pc-gamer zal Futuremark wel kennen van zijn 3DMark en PCMark benchmarking programma’s. In 2009 zetten de Finnen hun eerste spel Shattered Horizon op de markt. Hoewel het geen groot commercieel succes werd, was het voor een eerste uitgave zeker geen slecht spel. Toch neemt de studio voorlopig wat gas terug en houdt het het voorlopig op kleinschaligere uitgaves. Het blijft echter in de ruimte met het Tower Defense spel Unstoppable Gorg. Om zich te laten opmerken in dit toch wel behoorlijk verzadigde genre is er een unieke toevoeging die het spel een heel eigen kantje geeft. De vraag is natuurlijk of het spel hier leuker door wordt, of net niet.
The Future was now
Unstoppable Gorg speelt zich, zoals veel Tower Defense games, in de toekomst af. Niet in de toekomst zoals wij die nu denken te kennen, maar de toekomst die onze grootouders dachten te kennen. Het thema van Unstoppable Gorg is jaren vijftig science fiction, compleet met persiflages op zwart-wit films als tussenstukjes. Dit thema geeft het spel een luchtige originele toon die zelfs het clichéverhaal aanvaardbaar maakt.
De aarde wordt namelijk aangevallen door een hele collectie aliens in allerlei vormen en maten. Van de typische Greys over tentakelwezens tot robots, allemaal passeren ze de revue. Als grote leider van onze planeet krijg je de leiding over het verdedigingswerk van satellieten dat het buitenaards gespuis moet tegen houden. Zoals gebruikelijk krijg je na iedere aanvalsgolf een nieuw speeltje om de ruimte in te schieten om je basis beter te verdedigen.
Draaien met die handel
Het unieke aan Unstoppable Gorg is dat je je verdediging enkel in een aantal vaste posities in één van de banen rond je basis kan plaatsen. Je kan deze banen wel roteren om zo je satellieten in een ideale positie te brengen, wat zeker wel nodig is om vijanden die via afwisselende routes je basis aanvallen, tegen te houden. Waar je in de meeste Tower Defense games je verdediging strategisch opbouwt en toekijkt hoe de stroom van aanvallers zich te pletter loopt, heb je in Unstoppable Gorg een veel actievere rol. Omdat je maar een handvol satellieten kan plaatsen, zal je constant bezig zijn met het roteren van de banen rond je basis om ervoor te zorgen dat er zo efficiënt mogelijk gevuurd kan worden.
Om het nog een beetje hectischer te maken, word je na een tijdje ook nog geconfronteerd met raketten en asteroïden die je zal moeten onderscheppen. Deze toevoeging verandert de hele dynamiek van het genre en zal bijgevolg ook wel een aantal van de klassieke Tower Defense-fans afschrikken. Het is maar de vraag of anderen zich geroepen zullen voelen om het spel een kans te geven.
Voor een casual game te willen zijn heeft Unstoppable Gorg een behoorlijk pittige moeilijkheidsgraad. De sterkte van je vijanden lijkt onevenredig sterk te stijgen met het arsenaal van de speler wat ervoor zorgt dat je vaker dan je lief is maar met de hakken over de sloot het einde bereikt. Bij veel Tower Defense-games kan je eerdere levels opnieuw spelen met vrijgespeelde items, maar ook dit zit er bij Unstoppable Gorg niet in. De vraag is natuurlijk of dit de bedoeling is, of dat een foute inschatting is van de makers bij Futuremark die zelf waarschijnlijk uitstekende gamers zijn.
Apps for Windows
Wie verwacht dat de makers van het hardwarepijnigende 3DMark voor hun games ook grafisch het onderste uit de kast zullen halen, komt bedrogen uit. Unstoppable Gorg komt naast Steam en Xbox Live Arcade ook uit op de Apple Store. Ondanks dat de App Store-versie met €4,99 maar de helft kost van de andere versies, lijkt er nauwelijks verschil te zijn tussen de versies.
Er wordt veel gedaan om de sfeer van het spel goed te krijgen met de tussenfilmpjes en de futuristische interface, maar dit kan toch niet verhullen dat de graphics van de uiteindelijke gameplay eigenlijk vrij pover zijn. Hetzelfde kan gezegd worden voor het geluid. De fanfare doet op de achtergond zijn best met vrolijke deuntjes maar kan ook niet verhullen dat de rest van de audio vooral uit pliepjes lijkt te bestaan.
Dan blijft de vraag natuurlijk of je waar krijgt voor je geld. Buiten de 21 verhaalmissies op vier moeilijkheidsniveaus heb je ook nog evenveel challenges waarin je telkens een extra hindernis krijgt. Wie alles heeft vrijgespeeld, kan zijn geluk ook nog wagen in de Arcade mode, waar je het gewoon zo lang mogelijk moet uithouden. Inhoudelijk zit het dus wel goed, maar er zijn betere Tower Defense-games te verkrijgen op Steam voor minder geld. Aangezien er voorlopig ook nog geen demo is, is het ook niet zo evident om uit te vissen of de actievere manier van spelen je kan bekoren.
- Originele sfeer
- Poging tot vernieuwing
- Hoge moeilijkheidsgraad
- Technische afwerking van App-niveau
- Vernieuwing zal niet iedereen aanspreken