Zack Zero (PSN)
Een game uitbrengen is niet niks. Naast al het geld en de ontwikkeltijd die je in een game moet steken moet je ook de nodige platformen goed bekijken om te zien en te bespreken waar je het beste je game op lanceert. Europees ontwikkelaar Crocodile Enterainment is vorig jaar aan zijn eerste project begonnen en heeft gekozen om een platformer te maken en uit te brengen op PlayStation 3 via PSN. Of het spel daar stand weet te houden tussen alle grote namen, valt nog af te wachten, maar wij gingen er alvast mee aan de slag.
Visueel opvallend
In Zack Zero speel je de gelijknamige held die zijn geliefde Marlene moet redden uit de klauwen van een of andere Zulrog. Deze kwaadaardige ziel wilt Marlene verkopen om zo een voorwerp te krijgen dat hem in staat stelt in de tijd te reizen. Waarom de vijand niet gewoon het toestel steelt is ons een raadsel, maar de vrouw van je leven is in gevaar en dus mag je niet treuzelen. Onderweg zul je speciale krachten moeten gebruiken die je via een experimenteel pak krijgt om vijanden te verslaan en puzzels op te lossen en zo Zulrog te stoppen.
Tijdens het spelen van het verhaal zullen de graphics quasi direct in het oog springen. Zack Zero gooit zoveel moois naar je toe dat je even zou twijfelen waar eerst te kijken. Vegetatie en voorwerpen zijn rijkelijk op zowel de voor- als achtergrond aanwezig en doordat de camera soms in cutscenes wat draait zie je dat alles mooi in 3D is afgewerkt. Al begin je de game dan in een rotsachtig gebied, het spel heeft veel meer kleuren dan enkel bruin of groen. Levels kunnen zich op veel verschillende plaatsen afspelen, zoals industriegebieden, laboratoriums, bossen of vulkanen. Als je iets hebt met kleurrijke games, dan ga je in dit spel niet teleurgesteld worden.
De kracht om het te klaren
Om het verhaal meer uit de doeken te doen zul je tussen de levels door via een soort strip meer uitleg krijgen over wat je nog te doen staat en over de held zijn verleden. De stijl van de strips is eenvoudig gehouden, maar eenvoudig is in dit geval meer dan goed. De verteller daarentegen komt ietwat vreemd over, want de stemmen zijn voor een game van 2012 maar van matige kwaliteit, ook in de game valt dit op en dan ben je in dit geval blij dat ze meestal hun mond houden. De muziek is daarentegen weer wat beter, maar verwacht geen memorabele deuntjes te onthouden als je hiermee klaar bent.
Het opvallendste aan deze game zijn Zack Zero's krachten en die zul je doorheen de game ook vaak nodig hebben. Zack heeft zijn normale vorm waarin hij kan springen en een soort frisbee om schade mee uit te delen en daarnaast kan hij via zijn pak drie soorten krachten oproepen. Je hebt vuurkrachten waardoor hij tijdelijk in de lucht kan zweven, ijskrachten die de tijd kunnen vertragen en rotskrachten die je kan inzetten om muren en de grond te verpulveren. Daarnaast heeft iedere kracht nog een aanval die krachtiger is dan je normale aanvallen, maar die wel energie vereist en dus niet constant ingezet kan worden.
Crash, boom, bug
Met behulp van je krachten zul je vaak puzzels moeten oplossen zoals stenen naar een schakelaar verslepen of de tijd vertragen om een dichtgaande deur voor te zijn. Iedere puzzel zal wel een kracht nodig hebben en het bezorgt de game een leuke mix van springen, vechten en puzzelen. Maar niet alles is zo super, want de maker heeft hier en daar toch wat bugs in het spel laten zitten. Her en der kun je blijven haperen aan een richel en als je je niet kunt vastgrijpen vlieg je zo de afgrond in, of er kunnen stenen op en neer gaan en net wanneer jij geraakt wordt blijft het haperen en blijf je schade ontvangen. En als je dan toch perfect bezig bent kan de game zomaar beslissen te crashen.
Het is de eerste game van Crocodile Entertainment en als ze het later oplossen kunnen we het hen makkelijk vergeven. Ze hebben nu eenmaal een verrassend goede gameplay op poten gezet die wel wat doet denken aan oldschool platformers als Castlevania of Mega Man. Doorheen de game kun je ook nog levelen om je krachten te verbeteren en op zoek gaan naar voorwerpen die je experience en je score doen stijgen. Om de game een vorm van interactie te geven met andere spelers wordt er real time data getoond van hoe goed en snel jij bezig bent in vergelijking met de rest van je vrienden of de wereld. Een leuke manier om die ene beste tijd de jouwe te maken, maar voor anderen misschien ietwat overbodig. Uiteindelijk is het een extraatje en we kunnen er enkel maar blij om zijn, al hadden we misschien liever een normale multiplayer gezien.
- Grafisch erg netjes
- Verschillende krachten goed benut
- Stemmen konden beter
- Bugs en crashes