SoulCalibur V
De strijd tussen goed en kwaad, het is voor veel games een startpunt. Dat die twee kanten worden voorgesteld als machtige zwaarden, dat zie je dan weer niet zo vaak. Toch is dat de kapstok waar het verhaal achter SoulCalibur al sinds jaar en dag aan wordt opgehangen. Ook in SoulCalibur V worden we opnieuw meegesleurd in het gevecht tussen de twee mythische wapens.
Alles voor de familie
Met SoulCalibur V zitten we alweer aan de zesde telg in de reeks. In 1996 werd Soul Edge in de lunaparken geïntroduceerd en sinds die tijd is de reeks uitgegroeid tot een van de meest populaire reeksen binnen zijn genre. Het vorige deel kreeg over het algemeen goede kritieken en dus hopen ze bij Namco Bandai verder te bouwen op dat succes. Aan de basis van het spel werd dan ook niet zoveel veranderd.
Zo beschikt SoulCalibur V nog altijd over een story mode, waarin het verhaal rond de twee machtige zwaarden verteld wordt. Deze keer draait het allemaal rond Patroklos. We bevinden ons in het jaar 1607 en Patroklos is een Griekse krijger die op zoek is naar zijn zus. Zij werd na de dood van zijn moeder, Sophitia, gevangengenomen door onderdanen van het kwade zwaard, Soul Edge. Nu is het aan hem om haar te bevrijden van de kwaadaardige krachten die haar gevangen houden en daar heeft hij natuurlijk de kracht van het goede, SoulCalibur, voor nodig. Het verhaal loopt over twintig episodes, waarin je vooral aan de slag zal gaan met Patroklos. Onderweg zal je tegen een aantal vijanden moeten vechten en af en toe zal je ook eens zelf met een ander personage mogen strijden.
De opzet van het verhaal zit goed en wordt ook mooi gebracht, met hier en daar een knap tussenfilmpje, maar uiteindelijk zijn we toch een beetje teleurgesteld. Twintig episodes is niet zo lang en het ontbreken van een mogelijkheid om zelf te kiezen met wie je speelt, maakt het allemaal wat beperkt. Dan was het systeem van de voorganger toch een pak uitgebreider en uitdagender.
Naast het verhaal heb je natuurlijk nog enkele andere modi. Je hebt de standaard Arcade, zoals we die kennen van zowat elke spel in het genre. Daarnaast heb je in SoulCalibur V ook Quick Battle, waarin je tegen een flink aantal tegenstanders kan vechten, allemaal van een verschillend niveau. Door het grote aantal tegenstanders krijg je hier dan ook een langdurige uitdaging. Verder heb je nog VS Battle, Training en Legendary Souls, een versie van Arcade die is gemaakt voor de meer gevorderde spelers onder ons. Ook online kan je het gevecht aangaan en het is zelfs mogelijk om de voortgang van enkele vrienden van naderbij te volgen, door ze toe te voegen als rivalen.
SoulCalibur V beschikt ook over een zeer uitgebreide Creation Mode. Daarin kan je jouw eigen fighters maken en ze naar hartenlust aanpassen. Om te beginnen kies je de stijl waarin het personage moet vechten. Daarna kan je kiezen of het een man of vrouw is en kan je zijn of haar lichaam naar wens aanpassen. Dik of dun, grote of kleine borsten, het kan allemaal. Vervolgens bepaal je de rest van de look en daarin kan je heel ver gaan. Je krijgt de beschikking over een flink aantal kledingstukken, stickers, kleurtjes, kapsels enzovoort. Een creatieve gamer zal zich dus helemaal kunnen uitleven.
Twee nieuwigheden
Aan de gameplay is op zich weinig veranderd, wat te begrijpen is, want die zit al jaren goed. Toch zijn er twee nieuwigheden toegevoegd, die een vrij hevige inpakt hebben op het spel. Om te beginnen is er de Quick Step. Daarmee kan je razendsnel een zijwaartse beweging maken, waardoor je op een vlotte manier verticale aanvallen kan ontwijken. Als je dan weet dat SoulCalibur draait rond verticale en horizontale aanvallen, dan begrijp je dat de Quick Step bij goed gebruik een machtig wapen kan zijn. Een speler die deze beweging kan opvolgen met een stevige combo zal zijn tegenstander genadeloos in mootjes hakken.
De tweede nieuwigheid is iets opvallender. Critical Edge is een combo die je bij elk personage op dezelfde manier in gang kan zetten. Het gebeurt allemaal met een simpele toetsencombinatie, waarna je getuige mag zijn van een spectaculaire aanval. Critical Edge maakt gebruikt van energie die je opspaart door aan te vallen of succesvol te verdedigen. Diezelfde energie kan je ook gebruiken om bepaalde aanvallen te versterken, door gebruik te maken van de Brave Edge. Je kan energie voor maximaal twee keer een Critical Edge opsparen. Eens je een keer een Critical Edge hebt gebruikt, kan je terug beginnen sparen voor een nieuwe. Het zijn heftige aanvallen, maar dat wil niet zeggen dat ze te krachtig zijn. Door simpelweg te blocken, kan je een Critical Edge neutraliseren. Je zal dus slim moeten omgaan met het gebruik ervan, zeker bij moeilijkere of slimmere tegenstanders.
Beide nieuwigheden zorgen voor een uitbreiding van de gameplay, zonder de balans om te gooien. Het zijn wapens die een goede speler op de juiste manier zal kunnen gebruiken, om er zo zijn voordeel uit te kunnen halen. Ze zorgen vooral voor een nog grotere dynamiek tijdens het spelen van SoulCalibur V.
Zoals we het kennen
Visueel brengen de makers van SoulCalibur V niets wereldschokkends. De meer dan dertig personages zijn over het algemeen al zeer bekend, met enkele nieuwelingen (waaronder Ezio Auditore) die soms gebruik maken van een bekende vechtstijl. De arena’s en de looks van de personages zijn een geüpdatete versie van SoulCalibur IV, wat niet wil zeggen dat het er niet goed uitziet. SoulCalibur V ziet er zeer strak en gepolijst uit. Qua audio hebben alle vechters weer hun slagzinnen gekregen en klinkt de muziek zeer bekend in de oren. Voor fans van de reeks zorgt dit voor een nostalgisch en vertrouwd gevoel, terwijl nieuwelingen zich zeker en vast geen zorgen hoeven te maken over de kwaliteit van het geluid.
- Dynamische gameplay
- Quick Step
- Critical Edge
- Uitgebreide Creation
- Korte story