Bug Princess (iOS)
Mushihime-sama! Nee geen exotische ziekte of een nieuw soort sushi op basis van giftige kogelvis, maar je bent in de buurt. Mushihime-sama, oftewel Bug Princess, is een zeven jaar oude hectische shoot-em-up uit het land van de reizende zon, die destijds z’n intrede in het westen maakte op de Playstation 2. Deze razend populaire reeks van de door fans aanbeden studio Cave maakt na een eerdere tussenstop op de Xbox360 nu (eindelijk) de overstap naar mobiele apparaten.
Zowel het concept als de uitvoering van Bug Princess is typisch Japans. Gezeten op de rug van een flink uit de kluiten gewassen kever, wordt je onophoudelijk door tientallen vijanden tegelijk bestookt terwijl je honderden kogels tracht te ontwijken. Dit alles in een vertikaal voorbij rollend landschap opgebouwd uit meerdere lagen, non-stop explosies en genoeg kleurrijke flitsen die epilepsie gevoelige mensen binnen de vijf minuten over de grond zullen doen rollen. En toch, als je deze game even een kans geeft, merk je al snel dat onder de schijnbare chaos er een perfect uitgebalanceerd en uitdagend spel schuilgaat.
Voor je begint kies je een type wapen: geconcentreerde vuurkracht ideaal om krachtige vijanden uit te schakelen, een gespreide kogelregen perfect om een grote zwerm uit te schakelen, of iets daar tussen in. Sta er niet te lang bij stil, want tijdens het spel zelf komen power-ups voorbij die - als je ze tenminste niet meteen oppikt - van type veranderen en waarmee je zo tijdens het spelen je wapen van vorm kunt aanpassen en krachtiger maakt. Naast deze upgrades voor je hoofdwapen kan je ook nog “option beetles” om je heen verzamelen. Deze behulpzame vriendjes vullen je offensieve eigenschappen verder aan en vliegen in formatie met je mee, of je laat ze middels een druk op de knop je vliegpatroon nabootsen. Onder de andere virtuele knop heb je nog een krachtige reeks bommen die je kan lanceren wanneer het te heet om je voelsprieten wordt.
Om firepower hoef je je dus al niet te bekommeren. Het schieten gebeurt vanzelf en zelfs je bommen zijn in te stellen om automatisch af te vuren wanneer de nood het hoogst is. Een goede spelkeuze die je in staat stelt om je volledig te kunnen concentreren op het ontwijken van vijandige (handig herkenbaar door de paarse kleur) kogels en het onthouden van de verschillende aanvalspatronen. Geen overbodige luxe, want volledig in de Japanese stijl is Game Over in dit geval ook echt Game Over, er zijn namelijk geen continues. Wel zijn er extra levens en bommen te verdienen door Gems te verzamelen en punten te incasseren. Dus goed de focus op het scherm houden is de boodschap, wat beweegt neerschieten en alles wat paars is ontwijken.
Gelukkig is het niet enkel de onaflatende actie die je dwingt ten alle tijden aandachtig te blijven. Want alhoewel Bug Princess reeds zeven jaar oud is, zijn de omgevingen en vijanden old-school maar voortreffelijk vormgegeven. De arcade-achtige sprites zijn erg gedetailleerd (miskijk je niet op de screenshots, het is lastig de snelle actie scherp op beeld te krijgen) en er is een enorme variatie aan vijanden. Gaande van minuscule vliegende beesten tot gigantische van top tot teen gepantserde eindbazen die je zorgvuldig aan gort mag knallen Ook aan de typische Japanese techno en aan de menu’s is er minstens evenveel zorg besteed. Grafisch en muzikaal klopt het dan ook allemaal en is het een lust voor oog en oor.
Daar het ontwijken van vijanden en projectielen zo een cruciale rol speelt, is het logisch dat dit soort games staan of vallen met de besturing. Ook daar hoef je je geen zorgen te maken. Alles verloopt door middel van het aanraakscherm en je snel vurende gepantserde kever volgt feilloos en met precisie elk beweging van je vinger op. Dit zorgt er voor dat niettegenstaande de hoge moeilijkheidsgraad, je nooit gefrustreerd geraakt. Het is immers altijd door eigen toedoen en het slecht inschatten van de situatie dat je geraakt word en nooit door de besturing die het laat afweten. Gelukkig voor beginnende Schmuppers is er een moeilijkheidsgraad voor beginners, die iedereen in staat stelt om warm te draaien. Maar ook hardcore liefhebbers van dit soort manische actie kunnen hun pret op in de hard en hell standen. Eens alle vijf werelden zijn doorploegt unlock je de modus om in elk stage afzonderlijk je highscore scherp te stellen. Daarnaast konden we kleine details zoals de mogelijkheid om de grootte van je speelscherm aan te passen (zodat je vinger niet in de weg staat van de actie), de “Achievement Get” (voor de Japanese “insiders”) en het veranderen van de plaatsen van de virtuele knoppen erg appreciëren.
- Pittig
- Vormgeving
- Besturing
- Slechts 5 werelden