Kirby's Adventure Wii
2011 was voor Nintendo een belangrijk jaar voor Zelda. De reeks werd namelijk 25 jaar en dat werd uitbundig gevierd met games als Zelda: Ocarina of Time voor 3DS en Skyward Sword voor de Wii, maar 2011 was ook voor een ander personage belangrijk. De roze luchthappende Kirby is dit jaar sinds lang weer helemaal terug en niet in één, maar in drie nieuwe games. Begin dit jaar kregen we al Kirby's Epic Yarn, waar Kirby allerlei vormen kon aannemen, maar ook niet kon sterven. Kirby's Mass Attack voor DS zorgde dan weer voor gameplay met wel 10 Kirby's gelijktijdig. Kirby's Adventure Wii kijkt echter terug naar de beginjaren van Kirby en wij kijken of het nog even leuk is als vanouds.
Net zoals vroeger
Mensen die ietwat teleurgesteld waren in Kirby's Epic Yarn vanwege de lengte of de simpliciteit van de game zullen blij zijn te weten dat Kirby's Adventure Wii terug een traditionelere gameplay heeft. Met Kirby loop, vlieg en zuig je je een weg naar de finish terwijl je onderweg gebruik maakt van de krachten die je van opgezogen vijanden krijgt. In deze game kun je wel degelijk sterven, dus opletten geblazen dat vijanden jou niet raken of je niet pardoes tegen hen loopt. Soms kun je ietwat van je pad afwijken om secrets te unlocken of één van de verborgen energieballen te pakken te krijgen.
Ieder level kan wel weer voor nieuwe uitdagingen zorgen en het is leuk om te weten dat je iedere keer weer nieuwe krachten kunt krijgen door voorwerpen of vijanden op te zuigen, gaande van een zwaard tot vuur spuwen of een lasso. Kirby kan zowat alles wat je je maar kunt bedenken en iedere speler zal wel zijn eigen lievelingskrachten hebben om te gebruiken. Om de zoveel tijd kom je ook een baasgevecht tegen en daar zal je speciale kracht goed van pas komen. Pas echter op dat je niet geraakt wordt, want dan verlies je de kracht en moet je het terug proberen op te zuigen voordat het uit beeld verdwijnt. Meerdere malen geraakt worden betekent natuurlijk game over voor de roze bol, al zijn er natuurlijk in de meeste gevallen checkpoints om op terug te vallen.
Hoe je de game bestuurt kun je nog het meest met Donkey Kong Country en New Super Mario Bros. vergelijken. Je hebt enkel de Wiimote nodig om de game uit te spelen en de game speelt even vlotjes weg als eerder vernoemde titels. Van tijd tot tijd zul je met je Wiimote moeten schudden om bijvoorbeeld meer zuigkracht te krijgen om zo grotere vijanden of blokken op te zuigen, maar verder wordt het gezwiep en gedraai tot een minimum gereduceerd. Mocht je eerdere titels met het nodige vermaak uitgespeeld hebben, dan zul je direct weg zijn met deze game.
Het is uit, en nu?
Dat Kirby's Adventure een platformgame is doen de meesten wellicht al denken dat de game nogal kort zou kunnen zijn en dat is in zekere zin ook waar. Achter een simplistisch verhaaltje waarin Kirby (en raar genoeg ook zijn rivalen) een alien helpen om zijn schip te repareren zul je doorheen verschillende werelden moeten reizen en tientallen levels. Onze goede vriend Donkey Kong kon in zijn game nog voor een goede uitdaging zorgen en dat deed de lengte van de game ook goed, maar bij Kirby werkt dit nogal omgekeerd. Al kun je wel doodgaan in deze game, Kirby's Adventure blijft voor de veteranen kinderspel om uit te spelen en dat zal de speelduur niet al te veel goed doen. Met een uur of zes á zeven ben je al gauw klaar met de story mode, maar gelukkig zijn er nog enkele dingen naast het verhaal te doen om dit te rekken.
Doorheen de game vind je hier en daar energieballen die, wanneer je er genoeg verzamelt, minigames of challenge rooms vrijspelen om je zo een nieuwe uitdaging te geven. De minigames zijn natuurlijk maar "mini" en zullen je misschien niet lang weten te boeien, maar de challenge rooms geven nieuwe spelmogelijkheden zoals time trials of speciale levels waarin je bijvoorbeeld met één wapen of één hitpoint de finish moet bereiken. Om deze dingen vrij te spelen zul je wel goed moeten opletten in de levels, want de energieballen zitten natuurlijk verstopt en dus zul je wellicht wel enkele levels moeten herspelen om alles te vinden.
Vorig jaar wist Donkey Kong de monden van spelers open te doen vallen dankzij de levendige levels en de briljante muziek. Als het op geluid aankomt kan Kirby makkelijk wedijveren met die andere platformer en met enkele nieuwe, klassieke en geremixte tunes heb je meer dan genoeg genot voor je oren gedurende de game, maar het mag natuurlijk niet alleen mooi klinken, het moet ook mooi ogen. Hier laat de game enkele steekjes vallen. De game bezit zeker kleur genoeg, maar met games als Rayman Origins en Sonic Origins in het achterhoofd gebeurt er op de achtergrond toch te weinig om indruk te maken. Beelden zijn meestal statisch en sommige bewegingen van Kirby komen of voelen nogal simplistisch aan. Misschien had HAL Laboratory toch wat meer bij Retro Studios om tips gevraagd tijdens de ontwikkeling.
Met teamwork kom je ver
Net als voorgaande Nintendo games heeft ook Kirby's Adventure de mogelijkheid tot multiplayer. Tot vier mensen kunnen gelijktijdig met een Kirby, King Dedede of Meta Knight aan de slag gaan en dat kan zoals gewoonlijk voor enkele leuke speelsessies zorgen. Zo kunnen de spelers samenwerken door op elkanders rug te springen en een superaanval te lanceren, iets wat in singleplayer niet mogelijk is. Als goedmakertje kun je dan wel zowel in single- als multiplayer een superwapen of kracht vinden waarmee voor even de hel losbarst en je alle vijanden makkelijk uit de weg ruimt. Die superkrachten zijn grote versies van de normale power-ups, bijvoorbeeld een vuurspuwende draak of een zwaard dat drie keer groter is dan Kirby.
Het vervelende aan samen spelen met vrienden is wel dat iedere vriend één leven van Kirby kost en vanaf dat speler één het loodje legt, is het voor iedereen ook direct game over. Een ietwat vreemde beslissing aangezien je dit veel levens kan kosten in een korte tijd. Zo ben je bijna genoodzaakt om controller één aan de beste speler te geven en zijn leiding te volgen, want de camera zal niet op de anderen wachten. Multiplayer zelf blijft even vermakelijk als anders, maar de ontwikkelaar heeft hier toch enkele vreemde keuzes gemaakt die niet iedereen zal kunnen appreciëren.
- Kirby zoals het hoort
- Kirby's krachten
- Multiplayerfun
- Nostalgische en nieuwe muziek
- Ietwat te simpel
- Vrij kort
- Grafisch niet "wow"