HypnoBlocks (iOS)
Je zou denken dat een mens vroeg of laat te oud wordt om met de blokken te spelen, maar games als Tetris en Minecraft bewijzen het tegendeel. Ook bij ontwikkelaar Ambrosia Software hebben de ze microbe goed te pakken, want in hun nieuwste game HypnoBlocks draait alles rond blokken. Coole graphics en razendsnelle reflexen maken het plaatje compleet voor deze potentiële mobiele topper.
Hypnoblocks ziet er op het eerste zicht uit als een hopeloos complexe futurische breinbreker, maar niets is minder waar. Het basisconcept is immers heel eenvoudig: in een driedimensionele ruimte verschijnen blokken in verschillende kleuren. Het is de bedoeling om er minstens twee van dezelfde kleur te selecteren binnen een zeer beperk tijdsvenster. Als je hierin slaagt zonder mijnen of blokken van een andere kleur aan te raken, dan worden ze vernietigd en komen er nieuwe in de plaats. Tevens gaat de factor waarmee je score vermenigvuldigd wordt omhoog, waardoor het een lucratief zaakje wordt als je meerdere combo's aan elkaar kan rijgen.
Omdat de blokken zich ook achter elkaar bevinden en vaak verstopt zitten in houten doosjes die slechts aan een beperkt aantal zijden open zijn, zal je het speelveld in alle richtingen moeten draaien. Dankzij multitouch kan je dit met je linkerhand doen, terwijl je met je rechterhand de blokken aantikt. Hoewel snelheid en reflexen zeer belangrijk zijn, mag je ook niet overhaast te werk gaan. Raak je een blok van een bepaalde kleur aan nadat de rest al vernietigd is, dan zal je ook in het volgende tijdsvenster moeten verder gaan met die kleur, want anders is je combo om zeep. Ook verschijnen er regelmatig speciale items, die bijvoorbeeld alle blokken van een bepaalde kleur doen verdwijnen. Handig om een level binnen de toegelaten tijd te voltooien, maar nadelig voor je score.
De hoofdbrok van het spel bestaat uit de Arcade mode, waarin je het enige willekeurig gegenereerde level na het andere moet afwerken. Na elk level stijgt de uitdaging, en slaag je er niet in om alle blokken te doen verdwijnen binnen een bepaalde tijd dan is het game over en mag je opnieuw beginnen. Aanvankelijk is enkel de laagste moeilijkheidsgraad beschikbaar, maar slaag je er in om het achtste level te bereiken, dan liggen er nog twee hogere graden op je te wachten. Daarnaast kan je je aan een drietal challenges wagen, waarin je bijvoorbeeld enkel combo's van meer dan twee blokken mag gebruiken, of waarbij het draaien van het speelveld automatisch verloopt. Erg leuk, maar het hadden er gerust wat meer mogen zijn. In Blitz mode tenslotte is het de bedoeling om binnen de 60 seconden een zo hoog mogelijke score te behalen.
Hoewel de verslavingsfactor van HypnoBlocks aanvankelijk vrij hoog ligt, zorgt het gebrek aan afwisseling er voor dat het na een tijdje nogal eentonig wordt. Dit is typisch zo'n game die je tussendoor even wil spelen, daarna aan de kant legt maar de volgende dag opnieuw wil oppikken. Daar zullen ongetwijfeld ook de achievements en online leaderboards voor iets tussen zitten, waarmee je je scores kan vergelijken met de rest van de wereld. De felle neonkleuren en knappe grafische effecten zorgen bovendien voor voldoende visueel genot, maar wat meer dan één achtergrondmuziekje was welkom geweest.
- Eenvoudig concept
- Verslavend
- Coole graphics
- Gamecenter support
- Wordt snel eentonig
- Te weinig challenges
- Beperkte soundtrack