Shinobi
Shinobi is een franchise die al jarenlang bekend staat bij de hardcore gamers. Het hack & slash-actiespel is namelijk niet echt de gemakkelijkste telg van zijn soort. Uitgever SEGA wil nu met de reboot van de populaire ninjareeks zowel een nieuw publiek als de hardcore-fans gaan aanspreken voor 3DS. De ontwikkeling van de game is in handen gegeven van Griptonite Games, dat vooral bekend staat voor de productie van een aantal Marvel-spellen. Nu is de vraag uiteraard of de nieuwe Shinobi zich voor de 3DS voldoende kan bewijzen.
In de eerste arcadegame van Shinobi moest je als hoofdpersonage Joe Musashi je vijanden een kopje kleiner maken met je vlijmscherpe zwaarden, nu zal je als Jiro, de vader van Joe, het gevecht aangaan met al het mogelijke vijandige gespuis. Het avontuur vindt plaats in het feodale Japan van 1256 na Christus. Je bent de leider van de Oboro-stam en op een mooie dag word je aangevallen door de wreedaardige Zeed die je dorp dreigt plat te branden. Het verhaal dreigt nog epischer te worden wanneer je in een soort van “back to the future”-plot in het jaar 2056 belandt en je daar Zeed met al zijn futuristische legers zal moeten bekampen. De futuristische setting doet ons vooral denken aan Shinobi III dat speelbaar was op SEGA’s Mega Drive, al gaat het hier duidelijk niet om een remake.
Acrobatie ten top
In Shinobi kan je uiteraard gebruik maken van de welbekende dubbele sprong en op een spectaculaire manier van muur naar muur springen. Dit is handig om hoger gelegen platformen binnen een paar seconden te bereiken. De lenigheid van ninja Jiro kent echt geen grenzen. Nog een aantal voorbeelden van Jiro’s kunsten zijn de aalgladde glijbewegingen om onder verschillende obstakels door te schuiven en het gebruik van een grijphaak om je op die manier snel naar hoger gelegen gebieden te transporteren. De grijphaak kan trouwens dienst doen als wapen om je vijanden een kopje kleiner te maken terwijl je van muur tot muur springt. Als volleerd ninja zal je ook een aantal stealth-aanvallen kunnen uitvoeren die ons een klein beetje doen denken aan de Metal Gear Solid-reeks. De eerste levels zijn trouwens een plezier om te spelen omdat er ook verschillende geheime gebieden te ontdekken zijn. Een stukje exploratie geeft toch wel een meerwaarde aan een actiegame zoals Shinobi. De spelwerelden zijn vrij uitgebreid te noemen en niet zomaar op een, twee, drie voltooid.
Jammer genoeg blijft Shinobi niet voldoende boeien en zal vanaf ongeveer de helft van de game repetitiviteit langzamerhand de kop opsteken. Zo wordt het level design ongeïnspireerd en gaan platformgedeeltes niet soepel meer aanvoelen. Hoofdpersonage Jiro zal bijvoorbeeld meermaals de dieperik induiken omdat een bepaald platform niet direct zichtbaar is en dat is toch wel een aderlating van de ontwikkelaar.
Een ninja zou een ninja niet zijn moest hij niet over magische krachten beschikken om zijn vijanden mee naar de verdoemenis te helpen. In Shinobi 3DS krijg je vier verschillende krachten: Vuur geeft je de mogelijkheid om zwakkere tegenstanders te doen ontbranden en dit geeft je telkens meer vuurkracht. Aarde maakt je voor een tijdje onzichtbaar maar zal je healthmeter sneller doen dalen. Bliksem vormt een schild rond je lichaam zodat je een aantal aanvallen kan overleven zonder levens te moeten inleveren. Tot slot zal de magische kracht water je hoger doen springen en je toelaten om op een snellere manier messen naar je tegenstanders te gooien.
Pittige baasgevechten
Tijdens het spel zul je een aantal mini-bazen tegen het lijf lopen maar deze zijn niets in vergelijking met de eindbazen die je op het einde van elke level zal moeten verslaan. Je zal bij momenten je hersencellen grondig moeten aanspreken om de juiste manier te vinden om een groot gedrocht het loodje te doen leggen. Zo zal je een soort van futuristische haai en oersterke helikopter ontmoeten die je je rush naar de zege zullen proberen te verhinderen. Zoals in vele actiegames heeft elke ‘boss’ een aantal zwakkere plekken die je zal moeten doorzien om succesvol te zijn tijdens het gevecht. Hersenloos op de knoppen rammen zal al snel tot een zekere dood leiden. Frustratie kan zich op den duur van je meester maken wat dan vooral te maken heeft met de moeilijkheidsgraad van de gevechten. Na het succesvol verslaan van een eindbaas zal op het einde van elke level je score netjes worden bijgehouden, iets wat typisch is voor games van Japanse makelij. Als je een diehard scorefanaat bent is het belangrijk om zo weinig mogelijk gebruik te maken van je magische krachten en zo min mogelijk te sterven, tenzij je je krachten erg goed besteedt uiteraard.
De speelbaarheidsduur van Shinobi kan nog wat verlengd worden door het vrijspelen van challenge maps door middel van StreetPass. De maps zijn te verkrijgen door 20 Play Coins te verzamelen of met wat geluk loop je via StreetPass een andere Shinobi-speler tegen het lijf zodat je de maps kan delen. Bij elke 100 stappen krijg je 1 Play Coin bij je 3DS. Je kan er maximaal 10 per dag verdienen en je kan er maximaal 300 tegelijk in bezit hebben.
Visueel tiptop
Grafisch gezien is Shinobi mooi afgewerkt met voornamelijk 2.5D-effecten. Met de 3D-slider op het maximum gezet zien de levels er, met de in het oog springende achtergrondeffecten, prachtig uit. Het Japanse artwork en de cutscènes ogen adembenemend mooi terwijl de muziek zonder meer naar behoren klinkt.
- Toegankelijkheid
- Japans artwork is bloedmooi
- Bloederige combo's
- Level design takelt te snel af
- Repetitieve gameplay