Saving Yello (iOS)
28 november 2011
Geschreven door steez
Ontwikkelaars van mobile games laten zich duidelijke graag inspireren door het dierenrijk. Denk maar aan de vele titels met vogels, koeien of insecten in de hoofdrol. Deze keer is het weer prijs en mogen we in Saving Yello in de schubben van Yello de goudvis kruipen. Een nieuwe puzzelgame met een origineel karakter maar enkele wel erg herkenbare spelelementen.
De beroemde schilder Picasso zei het eerder al: “goede kunstenaars lenen, grootse kunstenaars stelen”. Oftewel, beter goed gejat dan slecht bedacht, een schijnbaar vruchtbare strategie in de wereld van de (mobile) games. Iets waar wij als gamers weinig boodschap aan hebben. Zolang het maar een leuke game oplevert, zal het ons worst wezen waar de mosterd vandaan gehaald is. Als dan ook nog eens als “bron van inspiratie” onder andere de topper Angry Birds genomen werd, zijn we al helemaal benieuwd naar het resultaat. Laten we bij het begin beginnen. Jij bent Yello, de onfortuinlijke goudvis die door z’n zevenjarig baasje uit de viskom wordt gezet en uiteraard zo snel mogelijk de weg richting zoet water dient te vinden. Hiervoor krijg je per level een beperkt aantal beurten ter beschikking om mee tot aan de eindlocatie te geraken (*kuch* Early Bird *kuch*). Zoals valt te verwachten staat je bokaal meestal op een lastig te bereiken plaats, die je enkel mits een zorgvuldig uitgekozen route kan bereiken. Één beurt bestaat eruit oor gebruik van het touchscreen aan Yello z’n staart te trekken (laat PETA het maar niet horen!) , een richting te kiezen en hem als een elastiek in de gewenste richting te laten schieten.
Deze manier van voortbewegen zal niet het enige zijn wat liefhebbers van die ene game met boze vogels zullen herkennen. Immers op weg richting het aquarium kan - of moet - je ook nog eens een aantal gestapelde torens met daarin de lievelingsspeeltjes van het sadistische baasje neerhalen. Extra punten zijn te verdienen door zoveel mogelijk speelgoed in één keer kapot te maken. Op deze manier kan je per level tot maximum drie sterren verdienen door zo snel mogelijk thuis te geraken en zoveel mogelijk schade aan te richten. Leuk gevonden zijn de power-ups waarmee je Yello letterlijk in vuur en vlam zet om houten constructies neer te halen of in een ijsblokje verandert om metalen steigers af te breken.
Daarnaast kan je ook nog in de vlucht een dynamietstaaf oppikken (we laten je zelf raden wat die doet), een speldenkussen inslikken waardoor je aan de muren blijft hangen of zelfs via een vishaak door de kamer slingeren. Deze items in combinatie met de grappige reacties, grimassen en geluidjes van Yello zorgen ervoor dat elk level weer een leuke nieuwe uitdaging wordt en dat de gameplay niet al te repetitief wordt. Ook de destructieve kettingreacties die je met één welgemikt schot in gang kan zetten blijven een motivatie om verder te spelen of je bestaande aanpak te verfijnen.
Heb je genoeg sterren verzameld, dan krijg je toegang tot nieuwe kamers met daarin een groot aantal levels. Op moment van schrijven zijn er drie kamers te ontdekken en hebben we reeds de belofte dat hier snel nieuwe aan toegevoegd zullen worden. Al is het spelconcept eerder een bonte verzameling van bestaande ideeën, verdient de stijl en sfeer van de game zeker en vast een pluim. Yello zelf is heel leuk geanimeerd en de omgevingen zijn vrolijk en kleurrijk. De effecten en geluidjes maken het af en doen denken aan arme Wile E. Coyote die voor de zoveelste keer door eigen toedoen in het dierenhospitaal verzeild geraakt. Gelukkig is het maar een spelletje, 4Gamers is volledig tegen dierengeweld in de echte wereld natuurlijk. Aangezien de kamers nogal groot zijn, kan je op de gebruikelijke iOS manier in – en uitzoomen. Vervelend is wel dat na enkele seconden dit overzicht weer overgaat op een close-up van Yello en je zo soms wel het overzicht verliest.
Conclusie
Yello is een goed voorbeeld van een geheel dat groter is dan de som van z’n afzonderlijke delen. De game zit goed in elkaar en combineert gevestigde concepten die hun waarde reeds bewezen hebben met een aanstekelijk tekenfilm stijltje. Niet bijster origineel, maar wel fun voor een zacht prijsje.
75
- Grappige Yello
- Veel levels
- Niet erg origineel
- Repetitief
» Reacties (0)