Mario Kart 7
Bij de lancering van een nieuwe console of handheld van Nintendo mag je er prat op gaan dat er een Mario Kart voor gemaakt wordt. Wij hebben al kunnen kennismaken met Mario Kart voor de 3DS tijdens de onthulling van het apparaat, maar het heeft toch even geduurd vooraleer de ontwikkeling van het spel rond was. Oplettende lezers hebben misschien al gezien dat dit de eerste Mario Kart die een cijfer in plaats van een platform in zijn titel bevat. Staat deze zeven nu echt voor een gelukscijfer met een hele nieuwe wending of geeft het aan dat het wederom de zoveelste conservatieve game in de serie is?
Vastnemen en spelen
Een verhaal is er nooit echt geweest in Mario Kart. Dit spel is een schoolvoorbeeld van het principe ‘pick up and play’. De menuschermen zijn dan ook grotendeels gelijkaardig aan de voorgaande versies, al kan het ditmaal volledig in onze taal weergegeven worden. Inderdaad, naast Super Mario 3D Land is ook dit spel volledig van Nederlandstalige schermteksten voorzien. Het menu geeft je eenvoudigweg de keuze uit de singleplayer, lokale multiplayer, online multiplayer en het Mario Kart-kanaal, wat resulteert in een zeer sobere, maar overzichtelijke bedoening. De singeplayer is op zijn beurt weer verdeeld in de klassieke Cups, een Time Trial-modus, Balloon Fight en Coin Fight. Op dat vlak doet Mario Kart 7 dus niets nieuws, aangezien elk van deze modi ook al beschikbaar waren in Mario Kart DS.
De klassieke cups bestaan uit 4 nieuwe cups en 4 cups die samengesteld worden door verscheidene banen uit voorgaande Mario Kart-spellen. Als je weet dat iedere cup 4 banen bevat, zal je geen rekenwonder moeten zijn om tot een slotsom van 16 nieuwe en 16 reeds gekende banen te komen. Praktisch ieder racespel bevat een soort van Time Trial-modus waarin het de bedoeling is om een zo snel en scherp mogelijke tijd neer te zetten en hier vormt deze Mario Kart dan ook weer geen uitzondering op. In Balloon Fight is het de bedoeling dat we zo veel mogelijk ballonnen van tegenstanders laten ontploffen met behulp van allerhande items. Coin Fight borduurt verder op dit principe, al is het in deze modus eerder de bedoeling dat je munten verzamelt en er zo weinig mogelijk kwijtspeelt door vijandelijke projectielen te ontwijken.
Zoals eerder gezegd, is hetgeen je in deze Mario Kart voorgeschoteld krijgt wederom vertrouwd. Het zal slechts een paar uurtjes duren om alle 32 banen en de 6 arena’s voor Ballon Fight en Coin Fight te verkennen. Uiteraard zijn racebanen niet gemaakt om slechts eenmalig over te scheuren. Daarom zijn we maar al te blij dat het ontwerp van de 16 nieuwe tracks heel geslaagd te noemen is. Er zitten tal van shortcuts goed verstopt in de banen en pas als je meerdere malen de tracks verkent, zal je steeds beter worden en straffere tijden kunnen neerzetten. Een nieuwe manier om bepaalde shorcuts te nemen zijn de Gliders in het spel. Deze vliegers zorgen ervoor dat je kart een heel eindje in de lucht zweeft, terwijl je nog steeds de mogelijkheid en ruimte hebt om te manoeuvreren.
Kijk dus goed in het luchtruim of er geen geheime paden op de begane grond te zien zijn. Naast de vliegers zal het jullie waarschijnlijk ook opgevallen zijn dat Mario en zijn kompanen vanaf heden ook een duik in het water durven nemen. In het water komt het er vooral op aan om te leren sturen tussen al dat waterachtig geweld. Op zich zijn deze twee nieuwe elementen zeer leuk en goed bedacht, maar we hebben niet het gevoel dat het daadwerkelijk drastische veranderingen aan de gameplay met zich meebrengt. Wij vinden de gliders desondanks wel een heel geslaagde toevoeging, want het zorgt er voor dat de speler moet kiezen tussen langer in de lucht blijven zweven en veilig zijn voor al het geweld op de begane grond of zo snel mogelijk het aardoppervlak bereiken om zo sneller vooruit te gaan. De onderwaterstukken laten in dat opzicht minder vrijheid en tactiek toe.
Nieuwe toevoegingen in deze Mario Kart
Aangezien de 3DS voorzien is van een accelerometer, is het een gemiste kans om hier nooit iets mee te doen. Mario Kart 7 ondersteunt namelijk motion-besturing, zij het natuurlijk in 2D-stand. 3D is ook mogelijk, maar niet echt aan te raden met zulke bruuske bewegingen. Hoewel het op het eerste zicht vrij nauwkeurig en intuïtief aanvoelt, blijk het echt niet zo precies te zijn als het sturen met de analoge stick. Mensen die voor de fun spelen zullen het wel eens uittesten, maar zelfs zij zullen tot de conclusie komen dat er niets boven de oorspronkelijke besturing gaat. Een leuk idee, maar uiteindelijk is het niet meer dan een onnauwkeurig werkende gimmick.
In enkele voorgaande Mario Kart-delen had de speler de mogelijkheid om tijdens het racen muntjes te verzamelen. In Mario Kart: Super Circuit ging je sneller naarmate je meer muntjes verzamelde. Dit is in dit spel niet het geval, maar het aantal verzamelde muntjes tijdens een wedstrijdje wordt wel keurig bijgehouden. Bij welbepaalde totaalaantallen van deze muntjes zullen er geleidelijk aan meer onderdelen voor je kart, die trouwens helemaal zelf samen te stellen is, beschikbaar zijn. Op deze manier heb je zelf de mogelijkheid om de ideale racekart samen te stellen en is het enkel een kwestie om de juiste character te kiezen. Er zijn standaard 8 personages beschikbaar, maar 9 anderen staan klaar om vrijgespeeld te worden na bepaalde vereisten.
Zoals het intussen de gewoonte is, zijn niet alle personages hetzelfde. Zwaargewichten zoals Bowser hebben een heel andere tactiek dan lichtgewichten zoals Yoshi. Iedere Mario Kart kent standaard drie moeilijkheidsgraden, waarbij 50 cc overeenkomt met een easy mode, 100 cc met normal en 150 cc met hard. Nintendo houdt dus goed rekening met de brede doelgroep van de franchise. Beginners kunnen rustig aan de kneepjes van het vak leren in de 50 cc-modus, terwijl veteranen kunnen vloeken en tieren wanneer je net niet eerste geworden bent in de 150 cc-modus of door een blauwe schild geraakt wordt. Dit voorwerp, dat de nagel in de doodkist voor velen zal zijn, is opnieuw terug. Er zijn echter ook drie nieuwe voorwerpen wie we niet zullen verklappen, maar die elk op zich leuk uitgewerkt zijn en gebalanceerd aanvoelen.
Uitgebreide multiplayer
Mario Kart is altijd al een spel geweest dat leuker is als je het met anderen speelt. Daarom is het spel ook voorzien van een heel aantal multiplayeropties, zowel lokaal als online. Lokaal kan je met één of meerdere cartridges aan de slag, waarbij er bij het eerstgenoemde een aantal restricties zijn. Belangrijker is het online-gedeelte van Mario Kart 7, een onderdeel dat ditmaal uitgebreider zou zijn. Wanneer je zonder al te veel prulwerk wilt racen, kan je onmiddellijk wereldwijd op zoek gaan naar tegenstanders om te racen of om een potje te strijden in de zes arena’s. De server vindt meestal zeer vlug een aantal mensen dat in hetzelfde schuitje zit. Helaas kregen we in het begin van deze week de ene na de andere communicatiefout te verduren, al komt dit de laatste dagen iets minder, maar toch nog frequent voor. Wellicht zal Nintendo nog een aantal aanpassingen aan de server doorvoeren zodat de communicatiefouten weldra zo goed als volledig taboe worden.
Aangezien de 3DS slechts een gemeenschappelijke friendcode heeft, kan je in Mario Kart 7 via de vriendenoptie direct een lijst van je 3DS-vrienden zien. Wanneer iemand Mario Kart 7 aan het spelen is, zal je dan ook de mogelijkheid hebben om zijn spel te vervoegen. Tot slot bevat deze game ook een community-optie. Hier is het mogelijk om zelf een of meerdere communities op te richten of te vergezellen. Met acht spelers kan je vervolgens een potje racen en door middel van voorgemaakte zinnen even communiceren. Er is helaas geen mogelijkheid tot voice chat, iets wat we graag gezien hadden. Nu zal het bijvoorbeeld afspreken zijn via het forum om eens een evenement via de 4Gamers-community te organiseren.
Sterke motor die het spel drijft
Na het indrukwekkende Super Mario 3D Land verwachten we niet anders dan dat Nintendo met Mario Kart 7 op grafisch vlak opnieuw laat zien waartoe de 3DS in staat is. Of het spel er beter uitziet dan zijn broertje op de Wii is moeilijk te zeggen. De personages zien er iets eenvoudiger uit, al maakt men wel goed gebruikt van de shaders en lichteffecten. Elke baan heeft zijn kleurrijk thema en is dan ook tot in de details verzorgd. Het 3D-effect is eigenlijk niet een noodzaak, maar verhoogt zeker de sfeer. Zo dwarrelen vallende blaadjes van de herfstbomen tijdens sommige races en vliegt er confetti uit het scherm op bepaalde banen. Er lijkt ook meer aandacht en afwerking te zijn besteed aan de zaken die zich buiten de racebaan zelf bevinden. Let maar eens goed op tijdens de replays en je zal een heleboel zaken ontdekken die je tijdens het heetst van de strijd nog niet opgevallen waren.
Het is een beetje schipperen en twijfelen tussen 2D en 3D, want je voelt je toch wat meer betrokken wanneer het driedimensionaal effect aan staat. Wat zeer indrukwekkend is aan deze engine, is het feit dat het spel ook in 3D-stand tegen 60fps weergegeven wordt. We hopen dat dit dan ook voor het merendeel van de spellen een nieuwe standaard wordt, want de halvering van het aantal fps was toch wel iets merkbaars bij een aantal 3DS-titels. Ook online blijft de framerate zowel in 2D als 3D gelijk en stabiel. Het onderste scherm geeft, net zoals bij de DS-versie een overzicht van de racebaan weer en onthult ook welke power-ups de tegenstanders hebben. Op vlak van audio kent Mario Kart 7 weer een heleboel nieuwe muziekjes die bij elke nieuwe baan zeer toepasselijk zijn. De oude banen worden op hun beurt weer voorzien van hun klassieke geluidjes, zij het soms licht aangepast. De geluiden aan de start en die van de karts komen heel vertrouwd, misschien zelfs te vertrouwd, over. Over het algemeen zal de soundtrack zeker niet blijven hangen, al is het op zich een zeer deftig en vrolijk geheel te noemen
- Ontwerp banen
- Kleine en geslaagde toevoegingen
- Veel multiplayer-opties
- 60 fps, zelfs in 3D en online met acht spelers
- Uitdaging voor iedereen
- Formule is nog steeds interessant
- … maar voor sommigen zal de sleur erin komen
- Meer battle arena’s waren tof geweest
- Motion-besturing
- Voorlopig (?) werkt online nog niet helemaal feilloos