Monster Burner (iPad)
Onze vrienden bij Bulkypix verkeren waarschijnlijk nog in de Halloween sfeer. Ze vroegen namelijk of we geen tijd hadden om hun laatste telg vol monsters eens onder de loep te nemen. Nu zijn wij de beroerdste niet en appreciëren het altijd wel wanneer er een nieuwe game op onze digitale deurmat neerploft. Zo gezegd zo gedaan dus, we gingen aan de slag met Monster Burner.
Toen we Monster Burner opstartten moesten we toch eerst even iets verifiëren. Snel de App Store gecheckt en jawel, het ging hier over een betalende game. Niet dat dit zo vreemd is, maar het openingsscherm en een paar van de menu-items lieten anders uitschijnen. Een game die voor €2,39 over de iTunes toonbank gaat en waarin meteen al het in-game aanschaffen van nog meer goudstukken wordt gepromoot doet toch even de wenkbrauwen fronsen. Ook is er wel erg veel aandacht en nadruk op Openfeint integratie (een soort alternatief voor Game Center). Gelukkig is niets verplicht, dus snel verder met waar we voor gekomen waren: games spelen. Het spelelement in Monster Burner is erg eenvoudig: door middel van aanrakingen van het touchscreen werp je vuurballen naar aanstormende monstertjes, die je tot een hoopje as moet reduceren en beletten om de onderkant van het scherm te bereiken. Zoals elke aspirant tovenaar weet kost het casten van spells energie, die langzaam uit zichzelf weer oplaadt of sneller aangevuld kan worden door meerdere vijanden op een rij uit te schakelen. Slaag je hierin dan worden de combo’s in extra brandstof omgezet.
Lukt het je om in leven te blijven tot de tijd afloopt, dan wordt je beloont met maximaal drie kristallen. Dit op basis van de geleden schade en de gemaakte combinaties. De precieze formule achter de beoordeling konden we jammer genoeg niet ontcijferen en leek ons bij tijden wat willekeurig. Je zal wel een beetje je best moeten doen, want om verdere delen van de kaart te unlocken heb je steeds een minmaal aantal behaalde orbs nodig. Hoeveel precies, is evenmin erg duidelijk. Al even random is het aantal te spelen levels binnen elk gebied op de kaart. Daar elk level binnen een werelddeel er exact hetzelfde uitziet, is het dan ook een beetje vreemd waarom er niet steeds hetzelfde aantal af te werken is. Buiten het (statische) achtergrondplaatje dat per gebied identiek is, verandert er namelijk bitter weinig. Er zijn slechts een handvol verschillende monstertjes met enkele specifieke eigenschappen. Sommige moet je twee keer raken of worden tijdelijk onzichtbaar, anderen stoppen je vuurbal en een laatste soort is sneller dan de voorgangers. Gelukkig zijn er ook nog enkele “strategische elementen” want anders was het helemaal een saaie boel. Zo mag je de prinsesjes niet raken, zijn er wandelende bommen die een kettingreactie veroorzaken en kan je in sommige levels gebruik maken van de muren om te kaatsen of dien je rekening te houden met de wind. Oh joy!
Even terug naar de in-game transacties. Met goudstukken kan je een paar extra spreuken aan je arsenaal toevoegen. Hiermee roep je onder andere een muur van vuur op door een lijn over het speelveld te trekken, of een heuse tsunami van vlammen die alles op z’n weg in lichterlaaie zet. Maar waarom zou je hiervoor extra betalen? Er zijn maar drie bijkomende spreuken om te kopen en die heb je in no time zelf bij elkaar gespeeld. Sowieso hadden we slechts enkele uurtjes nodig om op alle levels minimaal twee kristallen te behalen. Dus onnodig je te laten verleiden tot de nog makkelijkere (en duurdere) weg. In lijn met de spelduur kunnen we al even kort zijn over de graphics. Het zou ons namelijk niets verbazen dat dit spel een eenmansproject is, opgepikt door uitgever Bulkypix. De achtergronden zijn louter enkele tekeningen en de weinige geanimeerde spelobjecten zijn van het niveau “studenten eindwerk” (met alle respect naar studenten bezig aan hun eindwerk!). Niets om over naar huis te schrijven dus. Eerlijk is eerlijk, er is nog wat extra moeite gedaan om de spelduur te verlengen door middel van enkele levels speciaal voor kinderen en er is een “endless mode” waar je het zolang mogelijk dient uit te houden en een “Revenge of the Enchantresses” waar de uitdaging ligt bij het in leven te houden van de prinsessen.
Monster Burner in de App Store (2,39 €)
- Kleurrijk
- Te eenvoudig
- Saai concept
- Prijzig voor wat het is