Freakyforms: your creations alive!
Een mens zit soms vol fantasie of ideeën en dat is dan ook de eerste stap naar het maken van een game. Maar in plaats van dat de maker iedere keer de creaties en het verhaal maakt, laat het die soms over aan de speler zelf. The Sims was één van de eerste die je in staat stelde om te maken wat je wou en later voegden games als Spore en Scribblenauts nog meer bizarre speelmanieren aan toe. Freakyforms probeert net als de eerder vernoemde titels jou het spel te laten beheersen, maar is het wel degelijk leuk of is de fantasie ver te zoeken?
Freakyforms: Your Creations Alive brengt op een cartoonachtige stijl de game richting de speler en laat jou volledig je gang gaan in wat je maakt en hoe je het ontwerpt. De bedoeling van de game is om een 'Formee' te maken en daarvoor krijg je allerhande zaken zoals lichaamsdelen, wielen of zelfs gewone cirkels om je creatie tot leven te wekken. Waar je in Spore voornamelijk buitenaardse wezens maakte, heb je hier zelfs de kans om een wandelende hamburger of een soort monstertruck te ontwikkelen. Genoeg dingen om tot leven te wekken dus, maar de meeste zaken die je krijgt zijn zo vreemd dat je uiteindelijk design er ook nogal vreemd zal uitzien.
Gedurende het ontwerpen van je Formee word je geholpen door hints die je worden toevertrouwd door het spel. Deze zijn altijd wel handig om te weten en het zijn er niet zoveel dat het enerverend begint over te komen. Verder is de interface zo kindvriendelijk mogelijk gehouden zodat alles wel direct duidelijk lijkt en je nooit ver hoeft te zoeken hoe je nu precies die voelspriet kopieert of dat setje wielen groter of kleiner maakt. Mensen die van knutselen houden zullen zich hiermee al even kunnen bezighouden, maar je kan natuurlijk ook spelen met je creatie en daar komt de absurditeit pas echt naar boven.
Een platformer?
Nadat je één of meerdere Formees hebt gemaakt kun je hen loslaten in een al even getekende wereld waar je vrij in kan rijden, springen en zwemmen waar je wilt. Wat je precies doet, daar ben je volledig vrij in. Verzamel je muntjes à la Mario, eet je appels of ga je onder water wat op onderzoek, de game laat je vrij te doen en laten wat jij wilt. Tenminste tot de tijd om is, want om één of andere gekke redden heb je maar een tijdslimiet van 150 seconden, waarna je weer naar het beginscherm wordt gestuurd.
Ook de controls laten soms te wensen over en dat kan nu wel eens aan je creatie liggen, maar het springen werkt toch bij geen enkele Formee eenvoudig en dat kan gezien de tijdslimiet frustrerend overkomen. De wereld zelf ziet er wel oké uit, maar gezien deze game specifiek voor 3DS is ontwikkeld kon Nintendo toch wat meer werk in de afwerking en het kleurenpalet gestoken hebben. Niet iedereen kijkt graag voortdurend naar een game alsof het een kleurboek voor de kleintjes is en het zou niet zo moeilijk mogen zijn om iets artistieker uit de hoek te komen, zeker als weet hoeveel je voor deze game moet ophoesten.
De makers wilden misschien het idee creëren om je eigen wereldje te maken met allerlei soorten Formees, maar dat lijkt dan toch wel duur uit te komen zonder een te bereiken doel in het spel. Het spel kost namelijk €6 en dat is behoorlijk wat voor een game waar je enkel zelf dingen kan ontwikkelen en die er vrij gewoontjes uitziet. Wel kan je ook Formees uitwisselen met andere spelers en ze online zetten met behulp van QR-codes, maar Nintendo had er misschien beter aan gedaan om de game gratis uit te brengen zoals ze ook al hebben gedaan met Flipnote Studio en Photo Dojo voor DSi.
- Maak je ideeën werkelijkheid
- Makkelijk te leren
- Te duur
- Platformdelen konden beter
- Niet veel meer dan creëren