Call of Duty: Modern Warfare 3
Van India naar Londen, om vervolgens richting Somalië te trekken en ook nog even New York en Parijs aan te doen. Het is een wereldreis die weinigen gegeven is. Gelukkig is in games alles mogelijk en trekken we er in Call of Duty: Modern Warfare 3 als een heuse globetrotter op uit om de wereld te redden. [Gespeeld op PS3]
Omdat de jetlag wel erg groot zou zijn als één personage op al deze locaties acte de présence moet geven, is er gekozen om je net als in de vorige delen aan de slag te laten gaan met meerdere personages. De grootste rol wordt opgeëist door de Russische Yuri, die oude bekenden John ‘Soap’ MacTavish en Captain Price bijstaat in hun strijd tegen de (wederom oudgediende) Russische ultranationalist Vladimir Makarov. Daarnaast kruip je ook in de huid van Frost, die samen met Sandman deel uitmaakt van Delta Force en die de taak op zich neemt om de Russen uit de Verenigde Staten te verdrijven. Wat de oud-vliegveldterrorist Makarov allemaal van plan is, zullen we niet onthullen, maar het moge duidelijk zijn dat wat de Russische maniak in gedachten heeft niet bevorderlijk is voor de wereldvrede.
Het woord van de dag: duidelijkheid
Gelukkig wordt het verhaal in dit slotstuk van de trilogie een stuk duidelijker in beeld gebracht dan in zijn voorgangers. Het is vanaf het begin helder dat Makarov dé bad guy is en waar je in vorige Modern Warfare-games nog wel eens de draad wil kwijtraken en je afvraagt waarom je nou precies in dat ene land bent beland, zal dit in Modern Warfare 3 een stuk duidelijker worden verteld via de ‘tussenfilmpjes’. Doordat de game meer duidelijkheid weet te scheppen, haalden we meer voldoening uit het verhaal dan in de vorige delen het geval was. Let wel: dit betekent geenszins dat Modern Warfare 3 een geweldig verhaal heeft. Het zit nog altijd bomvol clichés en van uitstekende acteerprestaties kunnen we nou ook niet altijd spreken – het is en blijft een Call of Duty-game. Toch weet het verhaal redelijk te boeien en slaat het op een leuke manier bruggetjes met de eerste Modern Warfare en zijn opvolger.
Uiteindelijk speel je een Call of Duty-game natuurlijk niet voor het verhaal; het gaat allemaal om de actie. De eerste missie, waarin je een groot aantal Russische soldaten naar het hiernamaals mag helpen op Wall Street, zet gelijk de toon: het tempo ligt ook in Modern Warfare 3 weer moordend hoog. Je krijgt geen enkel moment rust en de gameplay weet volop te variëren: het ene moment schiet je op de grond hordes soldaten af, om het volgende moment in een AC-130-vliegtuig tanks te beschieten. Tel daar sluipschuttersmissies en het spelen met een mortier bij op en je hebt een goed beeld van wat de game je in vijf à zes uur voorschotelt (op de Hardened-moeilijkheidsgraad).
Déjà vu-gevoel
Het tempo mag dan moordend hoog zijn en de gameplay gevarieerd, toch hebben we het gevoel dat we het allemaal al eens meegemaakt hebben. Veel secties doen denken aan missies uit de vorige Modern Warfare-games en dit déjà vu-gevoel wordt alleen maar versterkt door de grafische engine, die overduidelijk aan het einde van zijn Latijn is. De game weet je zonder stotteren (60 fps) door de grootste gevechten heen te helpen, maar nooit zal je mond openvallen van verbazing. De makken van de engine worden pijnlijk duidelijk als je het tegenover concurrenten zet. Je kan nog zo vaak een granaat tegen een muur gooien, er zal nooit een schrammetje op terug te vinden zijn. Touw dat niet beweegt als je er tegenaan loopt en gras dat plots verdwijnt bij een explosie zijn zaken die anno 2011 echt niet meer kunnen. Helaas moeten we constateren dat de engine inmiddels meer afbreuk doet aan het spektakel dat de game probeert af te leveren, dan dat het deze versterkt.
Daarnaast neemt de game nog een aantal ‘foutjes’ mee uit vorige delen. Zo is de artificiële intelligentie van de vijanden en teamgenoten er na een goed aantal jaar nog altijd niet op vooruit gegaan. Vijanden doen nog altijd geen moeite om je te flanken en teamgenoten rukken pas op als jij een bepaald punt voorbij bent. We zijn het inmiddels wel gewend en het zijn ook zeker geen game-breakers – het is eigenlijk nooit anders geweest in een Modern Warfare-game – maar ook hier geldt: anno 2011 verwachten we meer.
Betere balans
Toch spelen de meeste gamers Call of Duty-games voor de multiplayer. Hier zijn geen wereldschokkende veranderingen doorgevoerd, maar er zijn toch een aantal aanpassingen die de game zeker ten goede komen. Zo zijn de killstreaks ingeruild voor Strike Packages en zijn bepaalde perks wapenupgrades geworden die je vrijspeelt naarmate je jouw wapen vaker gebruikt.
Van de twee zijn de Strike Packages overduidelijk de grootste verandering. De Assault Strike Package zijn de killstreaks zoals we die kennen uit de vorige Modern Warfare-games. Door kills te maken verdien je bonussen als een aanvalshelikopter, maar als je doodgaat wordt de teller op nul gezet. De Support Package pakt het echter anders aan. De bonussen die je vrijspeelt zijn niet gefocust op het vermoorden van tegenstanders, maar eerder het helpen van je team. Denk aan een Counter UAV, een Ballistic Vest (een aantal kogelwerende vesten die zowel jij als je teamgenoten kunnen oppikken) of SAM Turret, die perfect is om een vijandige helikopter uit de lucht te halen. Nog een groot verschil met de Assault Strike Package is dat de teller voor de benodigde aantal kills niet opnieuw begint als je het loodje legt.
De derde Strike Package is de Specialist Strike Package. Hiermee verdien je geen bonussen, maar krijg je toegang tot extra perks naarmate je meer kills maakt. Uiteindelijk – mits het potje naar wens verloopt – betekent dit dat jouw supersoldaat rondloopt met zes perks in plaats van drie. Deze diversiteit van Strike Packages zorgt voor een betere balans in de multiplayer. Vooral de Support Package is een ideale uitkomst voor de wat mindere spelers; zo staan deze spelers hun team nu ook op een nuttige wijze bij. Een goede zaak.
Minder kamperen
Naast deze nieuwe manieren van spelen zijn er ook twee nieuwe modi ingevoerd: Kill Confirmed en Team Defender. De twee zijn variaties op Team Deathmatch en Capture the Flag, en vooral Kill Confirmed is een leuke toevoeging. In deze modus moet je namelijk de dog tags van jouw slachtoffer oppakken zodat jouw team een punt krijgt. Doe je dit echter niet, dan kan de tegenstander de dog tags van zijn teamgenoot oppakken en jouw team een punt onthouden. Het is misschien maar een kleine aanpassing ten opzichte van Team Deathmatch, maar wel een die het aantal campers drastisch vermindert. Kill Confirmed heeft terecht een plaatsje veroverd tussen onze favoriete modi.
Campers zul je sowieso een stuk minder tegenkomen in Modern Warfare 3, aangezien de maps allemaal een fors stuk kleiner zijn dan je gewend bent. Dit zorgt voor minder campers en minder sluipschutters die je vanaf een afstandje neerknallen (al zullen er nog voldoende snipers rondlopen dankzij de terugkeer van het quickscopen). Hoewel dit voor vele een welkome toevoeging zal zijn, missen we toch een beetje diversiteit in de maps. Hierdoor zitten er ook niet echt maps tussen die er met kop en schouders bovenuit steken; ze zijn allemaal tof, maar nooit echt geweldig.
Infinity Ward vindt met de multiplayer van Modern Warfare 3 niet opnieuw het wiel uit, maar desondanks zal het je weer weken, zo niet maanden in de ban houden. De basis is in grote lijnen hetzelfde als in de voorgaande jaren en dat zal voor fans alleen maar goed nieuws zijn. Het plezier wordt er in ieder geval niet minder op, ondanks de déjà vu-gevoelens.
Er komt geen eind aan!
Naast de competitieve multiplayermodi is ook dit jaar de Spec Ops-modus weer van de partij. Met een vriend kun je coöperatieve missies uitvoeren zoals we die al kennen uit Modern Warfare 2. Daarnaast is er ook een nieuwe Spec Ops-modus toegevoegd: de Survival-modus. Hierin neem je het samen met een vriend op tegen een oneindige stroom aan vijanden – gelijk aan de Horde-modus uit Gears of War. Toch heeft de Survival-modus een unieke twist; naarmate je de modus speelt stijg je in levels en krijg je de beschikking over nieuwe wapens, jouw eigen groepje soldaten (Delta Squad) en andere gadgets, zoals claymores. Hiermee heeft Infinity Ward een modus gesmeed die een van de leukste uit de Modern Warfare 3-multiplayermodi blijkt te zijn.
Er is echter een aspect van de multiplayer-ervaring die we nog niet hebben kunnen testen: Call of Duty Elite. Deze nieuwe dienst van Activision houdt gratis jouw statistieken bij, vergelijkbaar met het Battlelog-systeem van Electronic Arts. Je kunt er echter ook voor kiezen om een abonnement te nemen op de service, waarna je meer statistieken en opties voorgeschoteld krijgt. Daarnaast krijg je ook toegang tot de downloadable content die de game in de aankomende maanden ontvangt. Momenteel kampen de servers van Activision echter nog met een enorme toevoer van nieuwe registraties waardoor ze om de haverklap niet bereikbaar zijn.
- Prima singleplayer met duidelijk verhaal
- Beter gebalanceerde multiplayer
- Spec Ops-survival
- Gedateerde engine
- Meer van hetzelfde