Betty Boop Color Cross (iPad, iPhone)
In de prehistorie, toen het internet nog moest worden uitgevonden en het tonen van een blote knie op foto of op de televisie nog goed was voor een penitentiaire bedevaart naar Scherpenheuvel waren tieners aangewezen op andere bronnen om in bepaalde noden te voorzien. Betty Boop was zo’n bron, sexsymbool avant la lettre, die figureerde in wat voor de tijdsgeest doorging als erg ondeugende cartoons. Vandaag is ze de hoofdrolspeelster in Betty Boop Color Cross op iDevices en wij gingen met veel plezier na of Betty nog steeds even hot is als toen.
De basisgameplay van Color Cross ontwikkelde Little World Studios al op een aantal verschillende platformen, waaronder iOS en de Nintendo DS. Kort gezegd komt het neer op Picross met meer dan twee kleurtjes. Je krijgt telkens een raster van vierkante blokjes voorgeschoteld. Voor elke rij en elke kolom op het raster krijg je te zien hoeveel blokjes van elke kleur er moeten worden ingevuld en ook in welke configuratie ze voorkomen. Kijk je bijvoorbeeld aan tegen een rij waar “2 – 2” staat aangegeven voor blauw, dan weet je dat er twee groepjes van 2 blauwe blokjes moeten verschijnen op die rij, die gescheiden worden door minstens een blokje van een andere kleur. Door alle informatie te combineren kleur je uiteindelijk het hele raster en krijg je een tekening te zien.
De bedoeling is om telkens zo weinig mogelijk tijd te spenderen om elk raster in te vullen. Ook het bestraffingssysteem speelt daarop in. Wanneer je namelijk een fout maakt en een verkeerde kleur toewijst aan een bepaald vakje, dan wordt er telkens een aantal strafseconden bij je totale tijd bijgeteld. Missen kun je natuurlijk doen door niet goed na te denken, maar ook doordat de nauwkeurigheid van het touchscreen van je iDevice je soms in de steek kan laten – zeker wanneer je erg snel probeert te puzzelen. Zelfs op iPad maakten we zo regelmatig onbedoelde fouten, ondanks het feit dat onze vingers eerder de omvang hebben van een stevige friet dan van een curryworst spéciale. Wanneer we vergelijken met de Nintendo DS, waar je veel fijner te werk kunt gaan met een stylus, scoren de iDevices ietsje minder wanneer je snelheid en nauwkeurigheid wil combineren. Dat gezegd zijnde konden we het aantal dergelijke foutjes sterk reduceren wanneer we iets voorzichtiger te werk gingen.
Wanneer je lange rijen van aaneengrenzende blokjes ineens wil inkleuren, toont de interface naast je vinger het totaal aantal vakjes dat je al hebt aangevinkt. Dat is een handig hulpmiddeltje, want zeker voor erg lange lijnen is het soms lastig om te weten of je nu al 17 of 18 vakjes hebt gesleept met je vinger. Wanneer je een bepaalde kleur volledig hebt opgelost in het raster, wordt deze in grijs aangegeven en ook als je een hele rij perfect hebt ingevuld voor een bepaalde kleur krijg je dat duidelijk aangegeven op je scherm. Na het spelen van tientallen uren Picross zijn we er ook gewend aan geraakt dat elk cijfer dat perfect is ingekleurd al in grijs wordt aangegeven zodat je weet dat je je daar geen zorgen meer over hoeft te maken. Als op een rij van 10 vakjes er “7 -1” wordt aangegeven en je de eerste 7 vakjes al hebt ingekleurd, dan blijft enkel de “1” nog over en zou dat ook kunnen worden weergegeven op de interface. Dat is bij Color Cross vooralsnog niet het geval, maar zouden we graag in een volgende versie zien verschijnen.
De game is zoals gezegd opgezet rond het personage van Betty Boop en op elk van de 36 puzzels in Classic mode is dan ook een stukje van een Betty Boop-tekening te zien. Op zich is dat thema wel leuk, maar tegelijk is er wel minder afwisseling in de puzzels en de kleuren dan gewoonlijk. Zo goed als elke tekening wordt gedomineerd door het typische zwart, roze en rood van de cartoons en dat wordt na een tijdje wel wat eentonig. Door het oplossen van puzzels speel je cartoons vrij in een Betty Boop-gallerij. Leuk is dat je elk van deze tekeningen ook naar de gallery van je iDevice kunt exporteren en als achtergrond kunt gebruiken.
Naast de Classic Mode is er ook nog de Arcade Mode, waar je reeksen van een aantal eerder abstracte puzzels moet oplossen om highscores te behalen. Er is ruimte voorzien voor drie verschillende profielen, zodat drie spelers op hetzelfde iDevice hun voortgang, scores en stats kunnen opslaan. De graphics zijn tegelijk kleurrijk en functioneel en de interface is goed afgestemd op de gameplay, met alle nodige knoppen binnen vingerbereik. De muziek is beperkt tot een aantal typische retro-deuntjes die het Betty Boop-thema mooi aanvullen, maar die we zoals in de meeste puzzelgames vooral ervaren als een afleiding tijdens het puzzelen – al is dat natuurlijk vooral een persoonlijke smaak.
Betty Boop Color Cross vind je in de AppStore voor 0.79 euro op iPhone en 2.99 euro op iPad.
- Degelijke basisgameplay
- Duidelijke interface
- Waar voor je geld
- Snelheid en precisie gaan niet altijd samen
- Thema wordt eentonig na een tijdje
- Aanduiding van opgeloste vakjes kon beter