Katamari Amore (iPhone, iPad)
Wanneer we het over cultgames hebben die tijdens het laatste decennium het levenslicht zagen, mogen de fratsen van de Prince of All Cosmos niet ontbreken. Katamari-fans van het eerste uur zijnde, en al lang wachtend op een nieuwe consolegame waarin we vanalles kunnen oprollen, waren we behoorlijk enthousiast bij de aankondiging van de tweede Katamari-game voor iPhone en iPad. Deze game zou de drang naar opgerolde snoepjes, boeken, huizen en planeten wel even kunnen bevredigen. Of toch niet?
Zoals dat gaat met fans van een franchise zijn we absoluut niet kieskeurig wanneer we een opdracht krijgen van de King of All Cosmos om hem een mooie rollade te maken. Ontbijtgranen, katten, pizzakraampjes of politiewagens: gooi het voor onze Katamari en we rollen het op voor je. Hell, zelfs vuiligheid als papierpropjes, vervallen melk, afvalcontainers of andere personages in de spelwereld die naar de naam ‘Jay’ luisteren zijn ons niets te veel als we maar mogen rollen. Het is dus met veel pijn in het hard dat we moeten zeggen dat Katamari Amore ons alle zin tot rollen heeft ontnomen.
Niet dat Katamari Amore erg drastisch afwijkt van de bekende formule. Je krijgt nog steeds de nodige taken, schouderklopjes en vooral ontgoochelde reacties van je vader, de King of All Cosmos. Je rolt nog steeds een ronde bal met zuignappen, de Katamari, voor je uit waaraan alle items die in de spelwereld verspreid liggen en die kleiner zijn dan de huidige omvang van de Katamari blijven plakken. De basics voldoen dus aan dezelfde formule die we zo zijn gaan koesteren, maar allerlei andere zaken maken dat deze Katamari Amore een flauw afkooksel is van de consoletitels.
Om te beginnen is de besturing een van de zwaarste tegenvallers. Er zijn verschillende controls mogelijk, gebruik makend van een of twee virtuele sticks op je iDevice of van de gyrosensor. De methode met twee virtuele sticks benadert natuurlijk de besturing op de console het best, maar voelt enorm stijf aan en laat je regelmatig items missen waarvan je dacht dat je er recht naartoe stuurde. Ook een snelle bocht nemen of ommekeer maken is quasi onmogelijk, waardoor het competitieve aspect om zoveel mogelijk stuff op te rollen in zo weinig mogelijk tijd een flinke deuk krijgt.
Een tweede domper op de pret is het veel te functionele leveldesign. Katamari-games draaien immers niet alleen om het oprollen van vanalles en nog wat, maar ook om de uitgebreide spelwerelden waarin je heel wat verschillende kanten uitkunt en allerlei verrassingen tegenkomt. We herinneren ons allerlei taferelen uit vorige Katamari-games die aan het absurde grenzen, maar die verbeeldingskracht is ver zoek in Katamari Amore. Het feit dat je zo goed als alles moét oprollen om voortgang te kunnen maken in een level stoot tegen daarbij ook tegen de borst. Wanneer je het feit dat je niks mag missen dan ook nog combineert met een onnauwkeurige besturing, dan weet je dat je regelmatig gefrustreerd zult raken doordat je op je stappen moet terugkeren omdat je enkele items per ongeluk bent gepasseerd.
Het duurde dan ook niet lang voordat we ons realiseerden dat we Katamari Amore aan het spelen waren zonder er veel plezier aan te beleven, en dat we vooral aan het vechten waren tegen onszelf om deze dwangbuis niet af te schudden en te stoppen met rollen. De niet-meer-dan-strikt-noodzakelijk-aanpak is overigens niet alleen te merken in het leveldesign, maar ook in de menu’s, de dialogen en de algemene afwerking van de game. Een level waarin Pac-Man de hoofdrol speelt bevat wel enkele leuke mechanismen die de interactie tussen Pac-Man en zijn aartsvijanden, de spookjes, nabootsen. Toch wordt ook dit level geplaagd door dezelfde problemen als de rest van de game, waardoor het er ook niet in slaagt om het spel enigszins te redden.
Elk level telt een aantal bekende spelmodi, waaronder een verhaalsopdracht van de King of All Cosmos, Time Attack, Eternal Mode en een specifieke uitdaging. De game op zich is gratis, maar bevat slechts een level met een korte Time Attack-modus. Level packs zijn betalend. Voorlopig zijn er twee beschikbaar die elk 6 levels plus een speciaal Namco-level bevatten, zoals Pac-Man of Tekken. De levelpacks gaan voor 3.99 en 2.99 euro over de virtuele toonbank.
Op visueel vlak worden de typische Katamari-graphics bovengehaald die, afgezien van een kleine hapering hier en daar, goed werken op iPad en iDevice. De muziek is misschien minder memorabel dan anders, maar volgt de aard van het beestje en daar kunnen we eigenlijk niks tegen inbrengen.
- Namco-levels
- Stroeve besturing
- Minimalistisch leveldesign
- Zwakke afwerking