4Gamers op Comic Con: Max Payne 3 en GTA III Anniversary
New York Comic Con, Javits Center, New York
Geschreven door Steez
Dit weekend vond de Comic Con conventie te New York plaats, één van de grootste beurzen in zijn soort. Deze bijna onmenselijk grote beurs van vier dagen beslaat het hele universum van strips, anime, games, science fiction, fantasy, series, films en alles daaromheen. 4Gamers was aanwezig en dus kon een klein verslagje niet ontbreken.
Obscure stands met mutsen van je favoriete spelpersonage, panels over de taal van de Orcs, signeersessies met acteurs uit je favoriete serie of tekenaar van je lievelingsstrip, er komt geen einde aan. Het is werkelijk overweldigend. Op deze geek-hoogmis kan je uren graven naar een ontbrekende comic, kunstenaars aan het werk zien, robots bouwen of, zoals in ons geval, nog uit te komen games checken. Alle grote uitgevers snappen best dat tussen al deze liefhebbers, zwetende nerds en nieuwsgierige bezoekers heel wat gamers zitten. Daarom ook dat de laatste jaren dit soort evenementen steeds meer gebruikt wordt als lanceerplatform voor nieuwe informatie of zelfs complete verrassingen. Jullie hebben de voorbije dagen vast wel al enkel nieuwtjes rechtstreeks afkomstig van de beursvloer op de homepagina zien verschijnen en er zullen er nog heel wat volgen.
Enkele van de populaire titels aanwezig waren de nieuwe Batman, Prototype 2, Street Fighter X Tekken, Resident Evil: Raccoon City, Star Wars: TOR, de aankomende Transformers MMO, Halo: Anniversary, Kingdom of Amalur, Final Fantasy XIII-2 en nog veel en veel meer. Meestal speelbaar of bijgestaan door designers, ontwikkelaars of sessies over de game en zijn achtergrond.
De immer vriendelijke mannen (en vrouwen) van Rockstar waren ook aanwezig en wel met twee Comic Con exclusives. De eerste was de jubileum versie van GTA3 voor op de iPad. Deze rechtstreekse port is wat gameplay betreft identiek aan het 10 jaar oude origineel. Compleet met alle missies, auto’s, radio stations en alles wat je van GTA gewend bent. Grootste verschil: het ziet er heel wat beter uit dan de originele klassieker. De textures zijn opgepoetst, animaties versoepeld waar nodig en Liberty City is nu nog levendiger dan voorheen. De touchbediening met virtuele knoppen is niet perfect, maar doet zijn werk naar behoren. Zoals je kon verwachten hadden we weinig problemen met het carjacken, rondscheuren door de stad en het in elkaar slaan van achteloze wandelaars. Over prijs is nog niets bekend, maar de game zelf moet over enkele maanden al in zowel de Apple App Store als voor Android beschikbaar zijn.
Daarnaast was de grote verrassing een behind closed doors demo van twee levels van de up and coming top titel Max Payne 3. En allemachtig, wat zag deze er goed uit. Het eerste level speelde zich af in en rond het appartement van de aan lager wal verzeilde Max, verslaafd aan alcohol en painkillers. Deze hebben niet enkel een verhaaltechnische rol, want er is geen regenererende health-bar. Je moet pillen blijven slikken om niet dood te gaan. De omgeving zag er – alhoewel het nog steeds een work in progress betrof – ongelofelijk gedetailleerd en mooi uit. Rommel, flessen en tijdschriften lagen in het rond verspreid en je kon aan de etensresten op de borden in de gootsteen zien wat er op het menu had gestaan.
We zagen Max in discussie gaan met een oude vriend en ex-collega toen een bende schurken beneden in de straat verschenen en allerlei verwijten door het raam slingerden. Het bleef niet bij woorden alleen en al gauw werden we getrakteerd op een spannend vuurgevecht doorheen het appartementsgebouw, trappenhal en eindigend op het besneeuwde dak met een prachtig zicht over de New Yorkse skyline, de stad onlosmakelijk verbonden met Max Payne. Bullet time is terug en 'bigger en badder than ever' zoals ze wel eens durven zeggen in Hollywoodfilms. Lichte wapens kan je in beide handen houden, terwijl je van shotguns of mitrailleurs er uiteraard maar één tegelijk kan gebruiken. Leuk detail: de wapens waarmee je uitgerust bent, zie je ook in de cut-scenes terug. We hebben dit al anders geweten.
Na de shootout gingen we verder op een verlaten standplaats voor bussen in Sao Paulo. Het contrast met het nachtelijke en besneeuwde New York City kon niet groter zijn. De omgeving was wijds, kleurrijk en nog steeds enorm gedetailleerd. Max had zijn wapperende trenchcoat ingeruild voor een sjofel T-shirt zonder mouwen en was onderweg blijkbaar naar de kapper geweest, want hij was kortgeschoren en had een serieuze baard laten groeien. De nieuwe Max zoals we hem reeds in de laatste trailer gezien hadden. Heel passend in deze tropische en broeierige omgeving.
Samen met een vriendin zagen we hem op de vlucht voor een bende boefjes, door zich over en door de roestende en overwoekerde bussen te verplaatsen. Was gezichtsanimatie het paradepaardje van L.A. Noire, dan is dit bij Max Payne 3 de motion capturing. Volledige sets werden op maat gebouwd en de animaties zien er dan ook om van achterover te vallen uit. Wanneer Max over de grond sluipt of valt, is hij nog steeds in staat om 360 graden in het rond te schieten waarbij hij zich in allerlei posities kronkelt. Wordt hij beschoten en duikt hij achter een muurtje zie je hem ertegenaan leunen of er zich van afzetten, op enorm realistische wijze. De aandachtige lezer weet het al, er zit een compleet coversysteem in Max Payne 3.
Ook de AI zit naar heel knap in elkaar, vijanden zijn zich erg bewust van kompanen en de omgeving, en zullen niet zomaar als een kip zonder kop op je af komen rennen. Eens betrapt door zijn achtervolgers kregen we alweer een heel cinematografisch vuurgevecht te zien met dank aan de bullet time en aan de vloeiende bewegingen die telkens nieuw lijken te zijn afhankelijk van je omgeving. Waar je in de vorige Max Payne met de sniper rifle een soort bullet-cam effect had bij een welgemikte headshot, krijg je in Max Payne 3 dit effect telkens je de laatste van een golf van vijanden verslaat. Ongeacht welk wapen. Ook dit zag er zeer spectaculair uit.
Verder zagen we Max nog zijn toevlucht nemen in een loods/herstelplaats vol materiaal en defecte bussen en in slow motion aan een haak op zijn vijanden neerdalen en hen één voor één uitschakelen in ware 'Max brings the Payne'-stijl. Jammer genoeg was hierna de demo gedaan en liet het ons naarstig uitkijken naar een volgende sessie. Na het aandraaien van de duimschroeven wisten we nog los te weken dat Max Payne 3 ook een multiplayer component zal bevatten, maar daarover geen verdere details. Ook moet de volledige game zonder laadtijden te spelen zijn eens deze af is. Na de grootse en prachtige omgevingen te zien, lijkt dit een waar huzarenstukje te worden, bijna te mooi om waar te zijn. De actie zal zich grotendeels in Sao Paulo afspelen, maar een substantieel stuk speelt zich opnieuw af in Max’ thuisstad, The Big Apple - New York.
Als afsluiter van onze dag hebben we nog snel een rondje op de beurs gedaan om jullie een idee te geven hoe het er hier aan toe gaat. Voor diegene die zelf warm lopen na het zien van de foto’s hebben we goed nieuws, volgende weekend heeft onze eigenste Vlaamse Comic Con plaats in de Expo van Gent (alle details op www.facts.be). Het scheelt je alvast in de vervoerskosten en je zal er ongetwijfeld ook heel wat moois kunnen zien of op de kop tikken.