The Lord of the Rings: War in the North
The Lord of the Rings is door de jaren heen uitgegroeid van een reeks boeken tot een ware mythologie. De verhalen zijn al van alle kanten bekeken en verschillende media hebben dankbaar gebruik gemaakt van de mogelijkheden die de verhalen met zich meebrengen. Zo zijn er ook al een boel games verschenen die dieper ingaan op het verhaal en met The Lord of the Rings: War in the North is er daar nu nog eentje bijgekomen.
Sommigen onder jullie zullen misschien niet aan het wachten zijn op een nieuwe game in het universum van The Lord of the Rings. Er zijn er ondertussen al een flink aantal games over gemaakt en ze zijn bovendien niet allemaal van even hoge kwaliteit. War in the North probeert het echter over een andere boeg te gooien en dat op een aantal aspecten.
In het hoge noorden
Om te beginnen kiezen de ontwikkelaars voor een andere kijk op het verhaal dat we vooral kennen van de films. Daarin werd aandacht besteed aan de reis van Frodo en zijn metgezellen. Die trip wordt nu een beetje opzijgeschoven en er wordt eens gekeken naar een ander stuk van de historie. Niet enkel Frodo, Gandalf en anderen waren grote helden in de oorlog tegen Sauron, maar ook op andere plaatsen in Middle Earth werd er een stevig potje gevochten. Zo werd er in het Noorden een verwoede oorlog gevoerd tegen een flink leger Orcs, die klaar stonden om Sauron bij te staan.
In The Lord of the Rings: War in the North neem jij controle over drie helden van die strijd. Het is dan aan jou om het leger Orcs dat zich in het Noorden aan het verzamelen is te verslaan. Tijdens je reis zal je een aantal bekende en minder bekende plaatsen aandoen. Je zal natuurlijk ook een aantal andere personages uit de boeken en de films tegenkomen. Het verhaal van War in the North loopt grotendeels gelijk met dat van de films. Daardoor zal je soms geconfronteerd worden met stukjes verhaal die je wel bekend in de oren klinken. Zo krijg je ook meer het gevoel dat je echt deel uitmaakt van het volledige plaatje en je niet een oorlog bent aan het uitvechten waar eigenlijk niemand om geeft.
Met drie ben je nooit alleen
The Lord of the Rings: War in the North is een pure coöp-game. Tijdens het spelen ben je altijd met drie onderweg en je zal steeds goed moeten samenwerken om je missies tot een goed einde te brengen. Zoals meestal bij een spel dat rond coöp draait, beschik je over een aantal verschillende types speelbare personages. In deze game heb je om te beginnen Farin, een Dwarf. Die moet het vooral hebben van zijn pure kracht. Met hem kan je altijd voorop in de strijd. Hij kan flink wat verduren en daarnaast kan hij ook serieus wat klappen uitdelen. Het tweede personage is Andriel, een elf. Zij maakt vooral gebruik van magie en kan voor ondersteunde spreuken zorgen.
Zo kan zij bijvoorbeeld een scherm opzetten waarachter je veilig kan schuilen. Je kan haar wel het beste uit de buurt van de vijand houden, want ze is een stuk zwakker dan bijvoorbeeld de dwerg. Het laatste speelbare personage is Eradan, een Ranger. Hij is een de gulden middenweg. Zowel van kortbij als van op afstand kan hij flink wat schade aanrichten. Vooral met zijn boog kan hij vijanden op een grote afstand serieus pijnigen. Kan je het met die drie nog altijd niet oplossen dan kan je af en toe eens Beleram, een immense arend, oproepen om je een handje toe te steken tijdens een gevecht.
Om War in the North tot een goed einde te brengen zal je, zeker in coöp, gebruik moeten maken van de sterktes van alle personages. Na een korte speelsessie konden we immers al vaststellen dat het hier om een vrij moeilijke game gaat, zeker als je solo slim gaat spelen. Al is er voor de minder gevorderde gamer ook een makkelijkere moeilijkheidsgraad. Je kan War in the North op alle mogelijke manieren in coöp spelen. Zo kan je werken via system link, online coöp en splitscreen, waarbij twee spelers op een console kunnen spelen en desnoods nog een derde online kunnen laten meedoen. Spelers kunnen daarbij te allen tijde een spel vervoegen of verlaten. Spelers die goed samenspelen zullen ook meer experience verdienen.
Hakken, slaan en verzamelen
War in the North is een action RPG van de zuiverste soort. De grootste aandacht tijdens het spelen gaat naar actievolle gevechten, waarin je flink wat klappen zal mogen uitdelen. Elk personage kan daarbij gebruik maken van mêlee of aanvallen van op afstand. Natuurlijk hebben ze ook allemaal enkele speciale vaardigheden die ze doorheen het spel kunnen vrijspelen door middel van experience. Die verzamelen ze tijdens de gevechten, waarna ze niet enkel nieuwe mogelijkheden vrijspelen, maar ze natuurlijk ook hun stats zullen kunnen aanpassen. Het RPG-gedeelte wordt nog iets verder uitgespeeld in de gesprekken die je kan voeren met NPC’s. Daar kan je kiezen voor snelle vooruitgang, indien je bijvoorbeeld enkel interesse hebt voor het grote verhaal. Wil je echter dieper ingaan op de kleine historie, dan kan je meer diepgaande vragen stellen. Op die manier kan je ook een aantal zijmissies vrijspelen.
Loot is ook een heel belangrijk onderdeel van War in the North. De makers beloven ons meer dan duizend verschillende stukken loot, zoals wapens, armor enzovoort. Overal zal je loot kunnen vinden en je moet zeker niet bang zijn dat je gaat lopen met de uitrusting van een ander. Telkens er loot wordt gedropt, wordt die apart gedropt voor elk personage. Iedereen zal dus altijd zijn gading vinden. Moest je toch eens iets hebben, waar een ander meer mee kan doen, dan kan je loot nog altijd uitwisselen.
Grauwer en bloederiger
Qua inkleuring stapt War in the North af van de kleurrijke en misschien wel kinderlijke invulling die vele andere games van The Lord of the Rings hebben meegekregen. Deze keer wordt er gekozen voor een grauwere vorm. Er zit natuurlijk nog altijd voldoende kleur in het spel, want er zit nu eenmaal veel kleur in de wereld van Tolkien. Nu is die kleur echter realistischer. Ook de gevechten zijn veel donkerder geworden. Het bloed spat nu lustig in het rond en ledematen worden met regelmaat van de klok afgehakt. Deze game is dus ongetwijfeld gericht op een volwassener publiek, iets wat ook al duidelijk werd bij de hogere moeilijkheidsgraad.
De stukjes voice acting die we al mochten aanschouwen leek ons dik in orde. De typische stemmen en uitspraken die we vereenzelvigen met een aantal stammen zijn allemaal aanwezig, waardoor de sfeer van de films zoveel mogelijk wordt doorgetrokken naar dit spel.