4Gamers close-up: de Wizard uit Diablo III
Na de Monk, is het tweede personage uit onze previewreeks de Wizard. Voor velen was dit waarschijnlijk de beste class om items mee te sprokkelen in de vorige game. Of dit nog altijd het geval is, wordt hopelijk duidelijk aan de hand van dit artikel. De nieuwe versie van de Wizard speelt sowieso een beetje anders dankzij het aangepaste skillsysteem. Toch zullen een aantal skills vergelijkbaar zijn of bekend in de oren klinken.
I put on my robe and wizard hat...
Wizards, Warlocks en Witches hebben doorheen de geschiedenis der films en games al verschillende gedaantes aangenomen. Blizzard zou Blizzard niet zijn als zij er hun eigen visie niet op nahielden. Volgens hen hoort een Wizard als volgt te zijn:
"Wizards are renegade spellcasters who use their bodies as vessels for arcane energy, forsaking the more careful path favored by other magic users. They manipulate all manner of forces to disintegrate, burn, and freeze their foes, and they can control time and light to teleport, create powerful illusions, and deflect oncoming attacks.
Wizards grip wands and staves to focus their less potent magics, blasting at their enemies while gathering the energy or time necessary to destroy them in a dazzling hail.
With few exceptions, wizard attacks are conducted at a distance, away from danger. As living artillery, wizards are well suited to relying on long-range destructive power."
Wat nemen we hieruit mee? Dat Wizards nog steeds de standaardformule hanteren. Je valt je vijanden vanop afstand aan en je zorgt ervoor dat ze nooit dicht genoeg kunnen komen. Toch zijn er een aantal skills in de lijst van de nieuwe Wizard die deze filosofie tegenspreken. In het filmpje onderaan deze pagina kan je daarvan al een voorsmaakje vinden.
Het verslaan van de hordes tegenstanders werkt, in tegenstelling tot de Monk, niet met het opbouwen van een bepaalde kracht. Je werkt gewoon met de voorraad aan welgekende Mana. Het regenereert vanzelf en dat gaat redelijk snel wanneer je het vergelijkt met de meeste andere games. Toch zal je geregeld even moeten weglopen of je vijanden op hun plaats houden omdat je erg snel door je voorraad mana kan gaan. Hier komt een term naar voor die de World of Warcraft-spelers ongetwijfeld kennen, de zogenaamde Burst Damage. Dat betekent dat je op erg korte tijd veel schade kan aanrichten, maar meestal is je mana dan ook compleet leeg, waardoor je bijna niets meer kan doen. Blizzard houdt daar rekening mee door een duidelijke lijn te trekken tussen zwakkere spells, die je in principe bijna altijd kan gebruiken en krachtigere spells die je mana snel doen dalen.
Het balanceren van je manavoorraad en het maximum bedrag aan schade toebrengen zal dus je grootste bezigheid zijn bij de Wizard. Waar je je personage plaatst en hoe je een groepje vijanden controleert, typeert ook de speelstijl van deze class. De Wizard kent drie types spells:
Signature spell (zwakkere): hoe hoger in level je bent, hoe minder Arcane Power dit kost. Voorbeeld: op level 9 kost deze spell 7 Arcane Power, terwijl je over ongeveer 100 Arcane Power beschikt.
Offensive spell, die redelijk veel Mana kost. Een voorbeeld van een van de zwaardere spells, die je niet de hele tijd kan gebruiken.
Utility spell: vergelijkbaar met de Mantras van de Monk, met een klein verschil: deze zijn alleen van toepassing op je eigen personage, niet de groep.
Het systeem dat Blizzard zal toepassen voor Diablo 3 wordt min of meer duidelijk na de Monk en Wizard gespeeld te hebben. Je hebt een aantal basic skills, die je in principe altijd kan gebruiken en daarnaast een aantal skills met grotere cooldown of die net iets te veel Mana vereisen, waardoor je ze tactisch moet gebruiken, op het juiste moment. Het aantal mogelijke combinaties spells is nog steeds groot, zeker wanneer je rekening houdt met de runes, die sommige spells bijna een volledig andere functie geven. We weten nog niet alles van de Wizard, maar hoe de eerste 10 levels verlopen qua spells en speelstijl, kan je hieronder bekijken:
Voor een volledig overzicht van alle skills kan je terecht op de volgende pagina. Indien er vragen zijn over de Wizard of als er een klasse is die je graag als volgende aan bod wil zien komen, mag je ons dat zeker laten weten in de comments.
Signature Spells
Volledige lijst:
- Magic Missile - Launch a missile of magic energy causing 110% weapon damage as Arcane.
- Shock Pulse - Release a pulse of 3 unpredictable charges of electricity that deal 95% weapon damage as Lightning to enemies they hit.
- Spectral Blade - Summon a spectral blade that strikes all enemies in your path 3 times causing 35% weapon damage with each hit.
-
Electrocute - Lightning arcs from your fingertips towards an enemy dealing 150% weapon damage as Lightning. The lightning can jump, hitting up to 2 enemies. Damage is reduced by 30% for each jump.
Al deze signature spells konden we gebruiken in de bèta, aangezien je deze voor level 10 al vrijgespeeld hebt. Het is leuk dat deze spells geen Arcane Power meer kosten naarmate je hoger wordt in level en zo zit je in principe nooit in een situatie waar je niets meer kan doen behalve weglopen. Het is ook gewoon leuk om constant deze Signature Spells te combineren met de zwaardere Offensive Spells zonder dat je veel Arcane Power verliest. Dat zorgt er voor dat je kan blijven spells uitvoeren en zo wordt meteen een van de pijlers van de Wizard uitgelegd, namelijk Endless Energy:
"Wizards rarely find themselves without the power of magic. They can nearly always afford to cast their weaker spells thanks to their swiftly-regenerating Arcane Power, and they invoke certain powers more easily as their experience grows."
Een leuke extra hier is dat Spectral Blade niet alleen van toepassing is op de speciale Wizard wapens zoals de Orb en Wands. Je kan ook gewoon een grote bijl vastnemen en die samen met Spectral Blade gebruiken, waardoor je ineens veel meer schade doet. Het nadeel is dan wel dat je veel dichter bij de demonen moet gaan dan je eigenlijk zou willen met een Wizard.
Offensive Spells
Volledige lijst:
- Wave of Force - Explode a wave of pure energy that repels projectiles and knocks back nearby enemies. This also slows the movement of enemies by 50% and deals 180% weapon damage as Physical.
- Arcane Orb - Hurl an orb of pure energy that explodes when it hits, dealing 225% weapon damage as Arcane to all enemies within 10 yards.
- Energy Twister - Unleash a twister of pure energy that deals 60% weapon damage per second Arcane to everything caught within it.
- Disintegrate - Thrust a beam of pure energy forward dealing 150% weapon damage per second as Arcane and disintegrating enemies it kills.
- Explosive Blast - Gather an infusion of energy around you that explodes after 2 seconds, causing 182% weapon damage as Physical to any nearby enemies.
- Hydra - Summon a multi-headed Hydra for 9 seconds that attacks enemies with bolts of fire dealing 40% weapon damage as Fire per attack.
- Ray of Frost - Project a beam of frozen ice that blasts 275% weapon damage per second as Cold to the first enemy it hits, slowing the target's movement by 40% and attack speed by 30% for 5 seconds.
- Arcante Torrent - Hurl a barrage of arcane projectiles that deal 200% weapon damage per second as Arcane to all enemies near the impact location.
- Meteor - Summon an immense meteor that plummets from the sky causing 450% weapon damage as Fire to all enemies it crashes into. The ground it hits is scorched with molten fire that deals 65% weapon damage as Fire over 3 seconds.
-
Blizzard - Call down shards of ice to pelt an area dealing 125% weapon damage per second as Cold for 3 seconds.
Zoals je ziet, doen eigenlijk alle offensive spells op een of andere manier schade aan grote groepen vijanden. Er is bijna niets dat dient om één enkele vijand aan te pakken. Dat zal van de Wizard een gewilde class maken in de hogere levels, wanneer je een goede groep probeert samen te stellen. Hoe goed de spells zijn op hogere level zoals Blizzard, Meteor en Ray of Frost is nog niet geweten aangezien we er niet aan de slag konden. Het is ondertussen al genoeg gezegd, maar de Runes hebben een erg grote impact op de Spells van een Wizard. Ray of Frost verandert bijvoorbeeld van een Spell in een enkele straal naar een Spell die schade doet rondom je personage.
Utility Spells
Volledige lijst:
- Frost Nova - An explosion of ice freezes nearby enemies for 4 seconds and deals 75% weapon damage as Cold.
- Ice Armor - Surround yourself in a barrier of ice that increases armor by 50% and causes 10% weapon damage as Cold to melee attackers, chilling them for 2 seconds. Lasts 120 seconds.
- Magic Weapon - Imbue your weapon with magical energy granting it 20% increased physical damage. Can only affect melee weapons. Lasts 60 seconds.
- Diamond Skin - Transform your skin to diamond for 5 seconds, absorbing up to 2661 damage from incoming attacks.
- Storm Armor - Bathe yourself in electrical energy, shocking ranged and melee attackers for 127% weapon damage as Lightning. Lasts 120 seconds.
- Mirror Image - Summon 2 illusionary duplicates of yourself that last for 15 seconds and have 25% of your Life. The images may cast some of the same spells as you, but those spells deal no damage.
- Slow Time - Invoke a bubble of warped time and space for 10 seconds, slowing the movement and attack speed of enemies by 35%. This bubble also slows the movement of enemy projectiles by 90%.
- Teleport - Teleport through the ether to the selected location up to 35 yards away.
- Energy Armor - Focus your energies, increasing your Defense by 20% but lowers your maximum Arcane Power by 20. Lasts 120 seconds.
- Familiar - Summon a companion that will attack your targets for 15% weapon damage as Arcane. This companion cannot be targeted or damaged by enemies. Pet lasts 60 seconds.
- Archon - Transform into a being of pure arcane energy for 15 seconds. While in Archon form your normal abilities are replaced by powerful Archon abilities, and your armor and resistances are increased by 40%. Every enemy killed while in Archon form adds 1 second to the duration of Archon.
Hier komt de klassieke Wizard wat meer naar voor. Teleport zal voor velen een basis utility spell worden, aangezien die zo populair was in Diablo 2. Verder zien enkele nieuwe toevoegingen zoals van gedaante veranderen in een Archon er erg leuk uit. Hoewel sommige skills recht uit de andere franchises van Blizzard lijken te komen, is de Wizard uiteindelijk een erg unieke class geworden met erg veel opties.
Passive Spells
Volledige lijst:
- Conflagration - Dealing fire damage to enemies applies a burning effect, increasing all damage done to them by 15% for 3 seconds.
- Power Hungry - Gain 30 Arcane Power whenever you are healed by a health globe.
- Temporal Flux - Whenever you deal Arcane damage, enemies are slowed by 24% for 2 seconds.
- Glass Cannon - Increases all damage done by 20% but decreases armor and resistances by 10%.
- Prodigy - Every time you cast a Signature spell, you gain 5 Arcane Power.
- Virtuoso - Increases the damage of your basic wand attack by 100%. Successful attacks with a wand generate 15 Arcane Power and heal you for 1% of your maximum Life.
- Astral Presence - Increases your maximum Arcane Power by 20 and Arcane Power regeneration by 2 per second.
- Illusionist - Whenever you suffer more than 15% of your Life in a single hit the cooldown on your Mirror Image and Teleport abilities is automatically reset.
- Galvanizing Ward - Increases the duration of your armor spells by 120 seconds. As long as an Armor spell is active, you gain 160 Life per second.
- Blur - Decreases melee damage taken by 20%.
- Evocation - Reduces all cooldowns by 20%.
- Arcane Dynamo - When you deal damage with a Signature spell you gain a Flash of Insight. After 8 Flashes of Insight, your next non-Signature spell deals 50% additional damage. You cannot gain a Flash of Insight more than once every 1.5 seconds.
- Unstable Anomaly - When reduced below 20% Life, release a shockwave that knocks all enemies back. This effect cannot occur more than once every 60 seconds.
De passive spells dienen vooral als verdediging of om het verbruik van je Arcane Power makkelijker onder controle te houden. Je kan er uiteindelijk maar drie kiezen die je personage tegelijkertijd kan gebruiken.
Hoe Runes deze resem Spells beïnvloeden, vind je op de volgende pagina.
Zoals eerder gezegd, zijn de verschillende spells niet de enige manier om je Wizard uit te bouwen. De runes geven een extra dimensie aan alle skills. Dat lees je juist, vijf runes per skill. Als je goed bent in wiskunde, dan weet je dat dit... even tellen... veel mogelijke combinaties geeft. We leggen dat natuurlijk het makkelijkst uit met een voorbeeld. Ray of Frost werd eerder in deze preview al vermeld en omdat het een ideaal voorbeeld is, wordt hier even aangetoond hoe een Rune deze Offensive Spell verandert:
Wat betekent dit juist?
Sommige runes hebben zo'n grote impact op je skill dat je personage aan de hand van één rune zelfs volledig anders speelt. Sommige runes en hun combinaties met de andere skills en runes zullen dus de doorslag geven of jouw Wizard van op afstand schade toebrengt of een Master Illusionist wordt. Je kan er bijvoorbeeld ook voor gaan om zo goed en zo veel mogelijk vijanden te kunnen controleren, een Master Tactician zeg maar. Het zorgt voor veel diversiteit en laat de spelers toe om nog jaren te sleutelen aan verschillende builds.
De enige beperking is dat je maximum zes active skills en drie passive skills tegelijk kan uitrusten op je personage als je hoog genoeg bent in level. Om van skills en runes te veranderen, zal je steeds in de menu's moeten gaan. Je kan dus niet zomaar naar Ray of Frost gaan als je die niet gedefinieerd hebt in je huidige skillset.
Of dit systeem beter is dan het oude, waarbij je door middel van de functieknoppen al je andere skills kon selecteren, valt nog af te wachten. De runes die je op je skills zet, hebben ook een grafisch effect op de gebruikte skills, zoals je hieronder kan zien:
Vorige artikels: