4Gamers close-up: de Monk uit Diablo III
Nu jullie hebben kunnen meegenieten van onze eerste stappen in de Diablo III bèta, gaan we jullie wat extra informatie verschaffen over de verschillende personages waar je uit kan kiezen. De Monk zou volgens geruchten de grootste uitdaging zijn omdat die het moeilijkst speelt van alle klasses. Zo’n uitspraken kunnen wij als 4Gamers-redactie natuurlijk niet zomaar in de wind slaan en daarom komt de Monk bij ons als eerste aan bod. Moeilijk gaat ook, wordt wel eens gezegd.
Float like a butterfly, sting like a bee
Aangezien we nog niet alle classes volledig aan de tand gevoeld hebben, is het natuurlijk moeilijk te vergelijken. Toch gaan we een beeld proberen te scheppen over hoe het voelt om met de Monk de wereld van Sanctuary onveilig te maken, beginnend met de uitleg die Blizzard zelf meegeeft:
"Monks are sacred warriors who channel divine power through sheer force of will. Healing waves, mantras of protection and attacks empowered with holy might are all within their purview.
Skilled monks deliver rapid-fire attacks unarmed or with a variety of well-balanced weapons. In combat, they emphasize high maneuverability over staying power, darting in and out of melees and avoiding protracted slugfests.
Monks’ attacks are primarily melee-focused. They can eliminate single foes with extreme damage, or deliver short-range area-of-effect assaults with waves of elemental power that emanate from palm strikes or crescent kicks."
Wat moet je daar van onthouden? Dat Monks dicht bij de demonen in Sanctuary moeten gaan staan om ze de onderwereld in te helpen. Dat en het feit dat ze kunnen gebruiken maken van Mantras, een soort van auras.
Het verslaan van de hordes tegenstanders werkt op zich met Spirit Generator skills en Spirit Spender skills. Je moet dus eerst Spirit opbouwen door bepaalde skills te gebruiken en daarna die opgebouwde kracht loslaten op je vijanden. De zogenaamde combos waarover gesproken wordt, werken alsvolgt: je slaat twee maal met een bepaalde Spirit Generator skill op een vijand en dan komt je derde slag, die gelijk welke andere Spirit Generator skill kan zijn. Je kan ook gewoon dezelfde blijven gebruiken, maar de derde slag is steeds de meest krachtige. Door dit combosysteem kan je bijvoorbeeld een hoop demonen eerst trager laten lopen door Crippling Wave te gebruiken met de eerste twee slagen en dan je combo afwerken met Exploding Palm.
De combinaties die je kan maken zijn niet eindeloos, want je hebt een erg beperkt aantal Spirit Generator skills. Toch geeft het de Monk een extra dimensie, zeker voor de Diablo III-spelers die net dat tikkeltje meer willen halen uit hun personage. De mantras werken gewoon zoals de auras werken van een Paladin. Je activeert ze eenmaal en ze blijven twee minuten werken voor je hele groep. Zo kan je je vrienden meer dodge-percentage geven of hun health regeneration veel sneller laten gaan. Een compilatie van onze vechtkunst met de Monk kunnen jullie hier bekijken:
Voor een volledig overzicht van alle skills kan je terecht op de volgende pagina. Indien er vragen zijn over de Monk of als er een klasse is die je graag als volgende aan bod wil zien komen, mag je ons dat zeker laten weten in de comments.
Spirit Generators
Volledige lijst:
- Fists of Thunder - Deal a series of extremely fast punches that deal 100% weapon damage as Lightning damage. Every third hit deals damage to all enemies in front of you. Each strike has a 15% chance to interrupt enemy attacks.
- Deadly Reach - Project lines of pure force over a short distance for 125% weapon damage. Every third hit extends out 25 yards.
- Crippling Wave - A series of large sweeping attacks that causes 100% weapon damage to all enemies in front of you. Every third hit damages all enemies around you and dazes them, slowing movement by 50% for 4.5 seconds.
- Exploding Palm - The first two strikes in the attack deal 100% weapon damage. The third strike causes the target to bleed for 65% of weapon damage per second for 3 seconds. If the target dies while bleeding, it explodes, dealing 40% of the target's maximum Life as physical damage to all other enemies nearby.
- Sweeping Wind - Strike a target for 100% weapon damage. Every third hit creates a vortex of air that surrounds you. The vortex of air lasts 5 seconds and deals 20% weapon damage per second to all enemies within 10 yards. This vortex effect can stack up to 3 times for a total of 60% weapon damage per second to nearby enemies.
-
Way of the Hundred Fists - A rapid series of punches strikes enemies for 135% weapon damage.
Leuke namen voor de skills alleszins. Exploding Palm komt naar boven als finisher move (derde combohit) als er grote groepen demonen op je afkomen. Spijtig genoeg gaat de bèta maar tot level 12, waardoor we niet met alles skills aan de slag konden. Je hebt sowieso verschillende skills voor verschillende situaties: wil je op afstand aanvallen, dan gebruik je Deadly Reach. Wil je Area Effect schade doen rondom jou tegen verschillende vijanden, dan gebruik je Crippling Wave.
Spirit Spenders
Volledige lijst:
- Blinding Flash - Create a flash of light that blinds all enemies within 20 yards for 5 seconds. Blinded enemies have a 30% chance to miss with attacks and will not attack unless they are attacked first.
- Lashing Tail Kick - Unleash a deadly roundhouse kick, knocking enemies back and dealing 130% weapon damage.
- Breath of Heaven - A blast of holy energy heals you and all allies within 12 yards for 4790 - 6387 Life.
- Dashing Strike - Dash quickly at the targeted enemy or location, dealing 50% weapon damage and rooting the target for 1 second.
- Lethal Decoy - Create an illusion of pure holy energy that attracts enemies to itself and explodes after 5 seconds for 43 - 78 Holy damage.
- Inner Sanctuary - Create a circle of protection on the ground for 8 seconds that cannot be passed by enemies.
- Tempest Rush - Run directly through your enemies knocking them back and hobbling them, slowing their movement by 50% for 3 seconds. Also deals 75% of weapon damage per second while running.
- Serenity - You are enveloped in a protective shield that intercepts all incoming damage for 3 seconds and grants immunity to all control impairing effects.
- Seven Sided Strike - Dash rapidly between many nearby enemies 7 times striking for 130% weapon damage with every hit.
- Mystic Ally - Summon an elemental ally capable of engaging enemies in combat until it is destroyed. The ally deals 21 - 36 physical damage per swing.
-
Wave of Light - Focuses the power of Light to smite all enemies in front of you for 57 - 85 Holy damage followed by an additional 36 - 57 Holy damage to all enemies in a line.
Een hele hoop skills om uit te kiezen. Je hebt de mogelijkheid om monsters even blind te maken, wat je paniekknop is in principe. Daarmee kan je ontsnappen als het even te heet onder je voeten wordt. Er zitten ook enkele genezende en defensieve skills tussen, wat de Monk ook de mogelijkheid geeft erg verdedigend te spelen. Het geeft dit personage wat mogelijkheden om zelfs verschillende rollen binnen een groep aan te nemen.
Mantras
Volledige lijst:
- Mantra of Evasion - Recite a Mantra that grants you and all allies within 40 yards a 30% chance to dodge attacks. Lasts 120 seconds. Dodge chance is doubled in the first 3 seconds.
- Mantra of Retribution - Recite a Mantra that causes you and all allies within 40 yards to reflect melee damage back at enemies, dealing Holy damage equal to 40% of the damage sustained. Lasts 120 seconds.
- Mantra of Healing - Recite a Mantra that causes you and all allies within 40 yards to gain increased Life regeneration by 106.4 Life per second. Lasts 120 seconds. Life regeneration is doubled in the first 3 seconds.
-
Mantra of Conviction - Recite a Mantra that causes all enemies within 20 yards of you to take 20% additional damage. Lasts 120 seconds. Additional damage is doubled in the first 3 seconds.
Monks zullen alleszins geen moeite hebben om groepen te vinden. Dit personage zal erg gewild zijn omwille van zijn healing skills en Mantras. Zomaar 30% dodge extra en een veel grotere regeneration zal zeker nodig zijn op de hogere moeilijkheidsgraden van de game.
Het personaliseren van je Monk stopt echter niet bij deze skills. De runes geven een extra dimensie aan alle skills. Dat lees je juist, vijf runes per skill. Als je goed bent in wiskunde, dan weet je dat dit... even tellen... veel mogelijke combinaties geeft. We leggen dat natuurlijk het makkelijkst uit met een voorbeeld. Een simpele skill is Mantra of Healing. Deze geeft je groep meer regeneration. Steek echter een rune in deze skill en het resultaat wordt:
Wat betekent dit juist?
Sommige runes hebben zo'n grote impact op je skill, dat je personage aan de hand van één rune zelfs volledig anders speelt. Sommige runes en hun combinaties met de andere skills en runes zullen dus de doorslag geven of jouw Monk een damage dealing powerhouse is of een ondersteuningsrol speelt voor je groep. Het zorgt voor veel diversiteit en laat de spelers toe om nog jaren te sleutelen aan verschillende builds. De enige beperking is dat je maximum zes skills tegelijk kan uitrusten op je personage als je hoog genoeg bent in level. Om van skills en runes te veranderen, zal je steeds in de menu's moeten gaan. Je kan dus niet zomaar naar Mantra of Healing gaan als je die niet gedefinieerd hebt in je huidige skillset.
Of dit systeem beter is dan het oude, waarbij je door middel van de functieknoppen al je andere skills kon selecteren, valt nog af te wachten. Wat we wel weten, is dat Neji nu speelbaar is in Diablo3. Fans van Naruto zullen in enkele skills wel de Byakugan-gebruikende vechtjas herkennen. "Jyuukenhou, Hakke Rokujuu Yonshou!". De runes die je op je skills zet, hebben ook een grafisch effect op de gebruikte skills, zoals je hieronder kan zien: