Batman: Arkham City
Zo nu en dan krijg je niet te maken met een droge presentatie, maar wordt alles voorgesteld alsof het een strijd op leven en dood is, een strijd om als heerser van de studio te worden aanzien, een strijd om... een gouden stickertje te winnen van de studiobaas. Links stond Sarah Wellock, community manager bij Rocksteady en gezegend met een hels stemgeluid. Rechts Zafer Coban, werkzaam bij de animatie-afdeling van Rocksteady en toch een tikkeltje schuchterder.
De inzet is te laten zien wie nu de beste is, de vrouwelijke gamer of de mannelijke gamer; CatWoman of Batman; hij of zij. De beste manier om die strijd uit te vechten in Batman: Arkham City is om ze allebei gewoon de challenge mode te laten doen, elk met hun eigen personage, maar wel met dezelfde regels. Ben je het na 40 uur toch wel stilaan zat om in Arkham City rond te lopen, dan kan je deze challenges uitvoeren om te zien of je toch wel die vaardigheden hebt die nodig zijn om jezelf als een superheld te kunnen bestempelen.
In de eerste ronde – beiden spelen op hun eigen scherm op verschillende consoles en checken gewoon onderling hun score – mogen ze allebei aan de bak in 'combat'. Slaan, meppen, ontwijken, aanvallen en pijn doen, dat zijn de essentiële begrippen en taken in deze challenge map op een niet nader genoemd dak ergens in Arkham City. De bedoeling is om zo snel mogelijk en vooral zo efficiënt mogelijk komaf te maken met de hele bende nozems die op je afstormt. Combo-aanvallen zorgen voor extra punten en al snel zien we de verbluffende dodelijkheid van Catwoman. Batman mag dan wel krachtig zijn, Catwoman haalt door haar elegantie en snelheid veel meer rendement uit haar aanvallen en verpulvert de score van Batman dan ook volledig. Wissel je ook nog eens af tussen de verschillende moves uit je arsenaal, dan krijg je bonussen, net als dat je comboteller ook niet mag worden afgebroken. Dit kan gebeuren doordat je zelf een klap moet incasseren (wat voor superheld ben je dan?) of dat je zelf geruime tijd geen klap hebt uitgedeeld (we herhalen: wat voor superheld ben je dan?)
1-0 Catwoman
Om het toch even over een andere boeg te gooien na 3 ronden met tuig van (en over) de richel is het nu tijd voor een predatormap. Hiermee ga je niet eventjes wat liggen pochen en boksen, want hoe stiller je bent, hoe beter het is. E.Nigma wil je immers in de luren leggen uit wraak en jij moet tonen dat je uit deze mappen geraakt zonder opgemerkt te worden.
Al slingerend en sluipend schakelen Batman en Catwoman hun doelwitten links en rechts uit, terwijl ze op zoek gaan naar de nodige gegevens. Als dat allemaal lukt, is de opdracht geslaagd. Word je echter opgemerkt, dan heb je slechts een beperkte tijd om weg te geraken, het doelwit uit te schakelen of om alles gewoon op te lossen. Batman bleek hier steevast een tikkeltje beter in te zijn, want Catwoman werd zelfs 1 keer uitgeschakeld door een wachter.
1 – 1 Batman
Als beslissende actie mogen Batman en Catwoman een race door de stad doen. Jammer genoeg zit deze mode sowieso niet in het spel en is het eerder om te laten zien hoe snel beide personages doorheen Arkham City kunnen lopen (en als Rocksteady daarbij de grootse omgeving van de stad kan laten zien, is dat natuurlijk mooi meegenomen). Na het startschot zien we Batman dan ook zweven, terwijl Catwoman haar zweep gebruikt om vooruit te geraken. Een kleine blunder van onze mannelijke collega zorgt er echter voor dat het enige dat we van Catwoman zien, haar achterste is.
2-1 Catwoman
Sarah Wellock wint dus de strijd om het gouden stickertje, maar wat misschien wel het meest indrukwekkende van de hele presentatie was, is dat we alles in 3D hebben mogen aanschouwen, zowel op Xbox 360 als op PS3. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Motorstorm Pacific Rift heb je niet het gevoel dat het 3D-effect afbreuk doet aan de spelervaring en er zomaar is bijgepropt.
Overweldigend interessant is het effect ook niet, want het ziet er naar uit dat Rocksteady eerder voor een subtiele laag is gegaan, die je wel een stap in de spelwereld doet zetten, maar je niet scheel doet zien na 3 minuten. Je zou zelfs kunnen zeggen dat het eigenlijk onopvallend aanwezig is en voor een 3D-effect zouden we kunnen zeggen dat dat positief is. Het grijze en grauwe van het hele Batman-universum leent zich misschien ook net iets beter tot de (subtiele) implementatie van het 3D-effect, in tegenstelling tot de soms kleurrijke en dus opvallende werelden uit andere 3D-games.
Zelfs het 3D-effect van de Xbox 360-console deed goed zijn werk. Er leek wel iets meer detail en inleving te zitten in de PS3-versie, maar we willen daardoor nog geen conclusies trekken over de 3D-mogelijkheden van beide consoles. Het is en blijft een work in progress en dus wachten we geduldig de retailversie af om over dit aspect een oordeel te vellen.