HANDS-ON: Metroid Prime 4: Beyond wil je spelen op Nintendo Switch 2
De ontwikkeling van Metroid Prime 4: Beyond is er eentje van lange adem. Acht jaar geleden werd de game al aangekondigd voor de Nintendo Switch, tot groot enthousiasme van fans. Maar daarna bleef het lang stil. Twee jaar later volgde onverwacht het nieuws dat Bandai Namco van het project werd gehaald, en de ontwikkeling helemaal opnieuw begon onder leiding van Retro Studios — de veteranen achter de oorspronkelijke Metroid Prime-trilogie. Wat volgde waren opnieuw jaren van stilte, maar nu is Metroid Prime 4: Beyond bijna klaar voor release later dit jaar.
Met de Nintendo Switch 2 in aantocht doet Nintendo wat je zou verwachten: een ‘Breath of the Wildje’ — oftewel: Metroid Prime 4: Beyond verschijnt tegelijk op zowel de originele Switch als de nieuwe Switch 2. Wie de game in volle glorie wil beleven, met extra grafische snufjes én muisfunctionaliteit, kiest best voor de Nintendo Switch 2 Edition.
Dat mochten wij al snel ondervinden tijdens een eerste speelsessie. Een spectaculair introductiefilmpje trok ons direct de game in: we zagen Samus met haar ruimteschip door de lucht razen, terwijl ze vijanden en andere ruimteschepen moeiteloos uit de lucht haalde. Na haar spectaculaire landing schakelt de cutscene naadloos over in gameplay, en voor we het wisten, zaten we midden in de actie.
De game maakt meteen een opvallend soepele indruk. Geen wonder, want Beyond draait tijdens onze speelsessie op 120 beelden per seconde, met een resolutie van 1080p. In de uiteindelijke versie zal er ook een optie zijn om in 4K te spelen, al moet je daarvoor wel de framerate halveren. Hoe dan ook oogt de game erg smooth en ziet de omgeving, een Research Facility waarin we belanden, er prachtig uit op de next-gen Switch.
Genoeg in het rond gekeken, tijd om te knallen! Want daar draaide deze demo vooral om. We bevinden ons aan het begin van het spel, waar Samus nog geen gebruik maakt van haar nieuwe psych-krachten uit de trailer. In plaats daarvan trekken we met de klassieke Arm Cannon door de ruimtes, schietend van ruimte tot ruimte. Onderweg scannen we de omgeving en lossen we korte puzzels op om deuren te openen. De typische Prime-gameplay voelt meteen weer vertrouwd.
Wat wel compleet vernieuwend aanvoelt, is de manier waarop we Samus besturen: Metroid Prime 4: Beyond fungeert als de ideale showcase voor de gloednieuwe muisfunctionaliteit van de Joy-Con 2-controllers. Terwijl we met de linker Joy-Con Samus’ looprichting bepalen, dodgen en vijanden locken, rust de rechter Joy-Con horizontaal op de tafel. Die fungeert als een computermuis, waarmee we snel, precies en eenvoudig op vijanden kunnen richten om ze vervolgens neer te knallen met enkele klikken op de ZR-toets.
Net als bij de meeste first-person shooters is het fijn om een Metroid-spel te spelen met een muisachtige besturing. Wel moet gezegd dat de kunstmatige omgeving waarin Nintendo ons liet spelen — een Switch en tv op perfecte hoogte op een bureau — ideaal was. In de praktijk zullen veel spelers plaatsnemen in de zetel voor de tv, en dan is het nog maar de vraag hoe handig de muisbesturing is. Hoe dan ook is deze besturingsmethode volledig optioneel; op de originele Switch is hij zelfs helemaal niet beschikbaar.
Eenmaal gewend aan de nieuwe besturing, werden we meteen op de proef gesteld met een pittig eindbaasgevecht. Alles wat we geleerd hadden kwam samen: met snelle, gerichte muisbewegingen, Morph Ball-ontwijkingen en rake schoten op zwakke plekken legden we de baas uiteindelijk neer. Eén ding is zeker: deze klassieke bounty hunter helemaal is terug!
Metroid Prime 4: Beyond belooft een spectaculaire ervaring te worden, vooral op de Nintendo Switch 2. De soepele gameplay, de vernieuwende muisfunctionaliteit en de prachtige omgevingen maken het duidelijk: dit is een game die volledig tot zijn recht komt op de nieuwe hardware.