HANDS-ON PREVIEW | Rainbow Six Siege blaast X kaarsjes uit
Het jaar 2025 stond nog in zijn kinderschoenen toen Ubisoft eind februari uitpakte met verrassend nieuws over Rainbow Six Siege. Het brengt met “X” naar eigen zeggen geen sequel op Siege, maar een ware evolutie. Fans wereldwijd wachten op meer details hoe ze er precies voor gaan zorgen dat de franchise relevant blijft.
Wij kregen gelukkig een link voor een exclusieve hands-on sessie in onze digitale brievenbus. Dat was een unieke kans om te kijken wat de gedurfde nieuwe richting voor de reeks precies inhoudt. Wij gingen dus samen met de verzamelde pers alvast op zoek naar onze eigen OPFOR eliminated.
Noch de timing, noch de titel voor Rainbow Six Siege X lijkt toevallig gekozen. Het Romeinse cijfer voor tien past immers goed bij de 10de verjaardag van de huidige reeks. Sinds de lancering in 2015 schotelde de Franse ontwikkelaar ons al heel wat content voor.
Nieuwkomers kunnen soms moeilijk volgen, maar de meer vertrouwde adepten van deze tactische shooter gingen al aan de slag met meer dan 65 zogeheten operators op 20 mappen. De game ontwikkelde in het eerste decennium een duidelijke identiteit, wat de ontwikkelaar echter duidelijk niet afschrikt om te experimenteren met nieuwe mogelijkheden.
Enter: Dual Front. De grootste aanwinst is ongetwijfeld die gloednieuwe 6v6 modus. Het blaast een frisse wind door de traditionele gameplay van Siege waarbij twee teams van zes spelers (ipv. vijf) het tegen elkaar opnemen, maar met een twist. De map bestaat uit twee fronten waarbij het ene team verdedigt terwijl het andere team zich tegelijkertijd moet concentreren op het doorbreken van die verdedigingslinies en tactisch moet nadenken over het verdedigen van eigen zones.
Je moet tactisch spelen en kiezen voor de juiste verdeling van focus. Dat verandert het strategische element van de game waarbij communicatie en coördinatie nog belangrijker dan ooit zullen worden. Onze eigen speeltijd was erg beperkt en bij momenten erg chaotisch, maar dat kon de pret niet drukken. Fans zullen de nieuwe uitdaging zeker welkom heten.
Een ander belangrijk aspect van Siege X is de aanzienlijke verbetering op het gebied van graphics en audio. Ubisoft heeft duidelijk veel werk gestoken in het verbeteren van de visuele presentatie in de game. Die updates zorgen ervoor dat de omgevingen gedetailleerder en levendiger aanvoelen, waarbij men geen afbreuk doet aan de algemene gameplay. De belichting, texturen en animaties zijn allemaal aanzienlijk verbeterd en gaandeweg de jaargang zullen ook individuele operators de (nodige) upgrades krijgen.
Naast de visuele aspecten heeft men ook aandacht besteed aan de audio. Het geluid is niet alleen realistischer, maar speelt ook een veel grotere rol in de eerder vernoemde strategische besluitvorming.
Het verschil tussen het geluid van een deur die open zwaait of een muur die wordt doorbroken kan letterlijk het verschil maken tussen leven en dood. Het jaagt de spanning de hoogte in en maakt het nog uitdagender om elke stap van de tegenstander te horen en – waar mogelijk – zelfs te anticiperen.
Hoewel de testfase nog maar een tipje van de sluier oplichtte, is het duidelijk dat Rainbow Six Siege X zich opmaakt om een echte (r)evolutie van de franchise te worden. Spelers kunnen zich verheugen over de nieuwe Dual Front modus en heel wat technische verbeteringen op het gebied van graphics en audio. Ubisoft lijkt echt vastbesloten om verder te bouwen op de stevige basis van Siege, maar tegelijkertijd klaar te zijn voor de toekomst. Met X als vertrouwde Breach Charge breken ze de weg naar de volgende tien jaar op een gedurfde wijze helemaal open.
10j... lijkt wel gisteren
Geplaatst op 2025-03-15 11:24:53