HANDS-OFF PREVIEW | Doom: The Dark Ages is meer sandbox dan ooit
Als Doom (2016) vooral run-n-gun was en Doom Eternal (2020) voor het merendeel jump/platform and gun, is Doom: The Dark Ages nu "Stand and fight". Althans toch volgens id Software's Marty Stratton en Hugo Martin tijdens hun geanimeerde livestream waar 4Gamers bij aanwezig mocht zijn en een paar prangende vragen mocht stellen die fans op de lippen branden. Een kort overzicht van wat ondertussen de 8ste titel zal worden qua hoofdtitels en de derde titel van de moderne Doom-games, al is The Dark Ages aangaande het verhaal een prequel van Doom(2016) die focust op het eerder leven van de Doom marine/ The Slayer/ Doomguy.
De setting had een paar straffe concurrenten met de eerdere titels (Mars, De Ruimte, Een Apocalyptische versie van de Aarde) maar moet hier zeker niet onderdoen met een Middeleeuwse Dark Fantasy-wereld waar Doomguy de allerlaatste hoop is van een koninkrijk dat overspoeld wordt door de Helse legioenen in tot nu toe de meest uitgebreide en vrije beleving van een Doom-spel. De ontwikkelaars zijn deze keer met volle overtuiging gegaan voor een 100% singleplayer game en alhoewel dat sommigen zal teleurstellen, heeft dit als voordeel dat alle zaken die Stratton en Martin er al twee games geleden wilden instoppen (maar niet konden want hoe balanceer je zoiets) zoals een sandbox-kaart, een cybernetische, berijdbare draak en zelfs een mechanisch reuzenharnas nu wél in het spel zitten. Dit is hét spel dat compleet gààt voor de "Power-fantasy" die Doom zo schitterend maakt.
"Go medieval" is misschien minder de juiste uitspraak als je de wereld in acht neemt, gelet op alle techno-middeleeuwse wapens en gadgets waar je beroep op kan doen (dadelijk meer daarover) maar vooral van toepassing op Doomguy's vechtstijl in dit spel. De meest vernieuwende en meteen belangrijkste toevoeging is de Schildzaag; een combinatie tussen een zwaar ijzeren rondschild en een kettingzaag dat dienst doet als zaag (schokkend), boemerang (en zaag op afstand), grijphaak om je doorheen de wereld te bewegen maar vooral pareertool tegen vijandige aanvallen. Je personage voelt hier een stuk minder breekbaar en "ik moet ontwijken of anders" en je ziet eruit als een zware pantstertank en zo voel je je ook. De pareertechniek zag er zeer vloeiend en uitgewerkt uit en wordt aangevuld met nog andere "Middeleeuwse" wapens zoals een bliksemhandschoen, automatische kruisboog die schedels versplintert als ammunitie en snelvuurt met de fragmenten en een heuse goedendag/morgenster (correcte term "Strijdvegel" maar dus een handvat met ketting en zware ijzeren bal).
Geen multiplayer dus, maar een schitterende en uitgebreide singleplayer. De Cacodemons zullen te zien zijn in ook weer een nieuwe iteratie. Volgens de ontwikkelaars zal dit ook één van de meest toegankelijke spellen zijn uit de serie voor nieuwe spelers zowel qua lore als qua gameplay, maar hebben ook rekening gehouden dat alles uitdagend en spannend blijft voor zelfs de meest geharde veteranen. Glorykills en munitie blijven behouden met nog wat extra's. The Dark Ages zal ook een echt aanwezige en niet te onderschatten antagonist hebben waar Doomguy mee rekening zal moeten houden. De sandbox-structuur van de wereld laat ook toe allerlei geheime upgrades en wapens te vinden om je arsenaal mee uit te breiden.
Wij wilden dat het al mei was om dit geweldig uitziende spel uit te proberen met al het fraais dat we op 20 minuten gameplay te zien kregen.