HANDS-ON PREVIEW | Modulus - Bouw je eigen blokkenstad
Een “Modulus” als wiskundig begrip is een restgetal na een deling door twee gehele getallen. Bijvoorbeeld indien men 9 deelt door 2 zou de modulus 1 zijn, want 9 is niet deelbaar door 2, maar 8, dat 1 verschilt met 9, wel. Noteert als 9 mod 2 = 1. Maar hier is Modulus, ontwikkeld door Leuvense gamestudio Happy Volcano (bekend van o.a The Almost Gone en You Suck at Parking) een bouwblokkenspel te vergelijken met LEGO, maar half geautomatiseerd en jij moet de bouwblokken samenstellen.
De setup doet een beetje aan Age of empires denken gezien je verschillende bouwsels dient te bouwen met een eigen functie die belangrijk is voor het verdere verloop van het spel en grondstoffen moet ontginnen om die bouwsels te realiseren. Daar houden de meeste vergelijkingen een beetje op want er is geen verhaal behalve wat je er zelf van maakt en geen tegenstanders behalve inefficiëntie en slechte stedelijke planning.
Modulus volgt meer de formule van een Minecraft waar de speler speelt voor de creativiteit en het creëren van nieuwe dingen. Al moet je in plaats van verschillende soorten blokken materiaal te ontginnen om er dingen mee te maken, hier verschillende vormen uit het zelfde materiaal ontginnen en in bruikbare bouwblokken van allerlei soorten en maten combineren. Ieder gebouw bestaat uit meerdere bouwblokken die je zal moeten aanmaken volgens een stapgewijs proces gaande van ontginning, naar transport, naar combinatie van kleine blokken, naar hercombinatie van die half-componenten naar groetere blokken die je effectief nodig hebt.
Voor iedere stap je je een nieuwe installatie op de kaart te zetten en deze correct te positioneren en calibreren naar de volgende stap. Heb je een balk van 12 op 4 blokjes nodig en daarna één van 8 op 6 voor een fabriek? Dan zal je bij een bouwput een ontginner moeten zetten, dan een transportband naar een combinator die blokjes van 4 op 4 maakt en die blokjes transporteren naar een nieuwe combinator die ze per 3 aan elkaar zet en dus 4 op 12 kan maken. Daarna moeten deze nog naar de bouwput geraken en daar via een kraan gebouwd worden. Maar dan heb je nog geen stuk van 8 op 6: daar moet je een aftakking van maken ergens onderweg zodat je deze kan samenstellen uit die blokjes van 4 en als de rest (de Modulus, hahaa) niet uitkomt, je faciliteiten zo te organiseren dat dat wel het geval is.
Zo kan je heel der steden maken, volledig geautomatiseerd met als enige limiet jouw vernuft om verschillende maten bouwmaterialen op de juiste manier volgens optimale kost en rotatie samen te stellen.
Er was heel wat uitleg bij elke stap nodig en ten tijde van de demo was er ook nog geen werkende tutorial (sterker nog, een bepaald uitlegscherm bleef hangen en eiste een abstracte camerarotatie om erlangs te spelen of je kon niet verder omdat wat je moest selecteren achter dat scherm lag) maar iedere component van het spel werkte wel perfect en paste in elkaar als klokwerk. Een stad zichzelf zien opbouwen volgens een in elkaar gepuzzeld design van eigen makelij brengt een bepaald soort sereniteit voort.
Modulus was dus nog in volle ontwikkeling en de publieke demo staat gepland voor 2025.
Happy Volcano heeft hier een vernuftig concept voor een spel dat een bepaalde manier van abstract denken vereist en toelaat om een niveau van optimale efficiëntie te bereiken dat moelijk te evenaren valt: indien verdere ontwikkeling deze kant verder uitgaat, zal het geheel lopen als een zakhorloge.