HANDS-ON PREVIEW | Disastory - Kies voor de onnozelste optie!
Origineel begonnen als “Textbound tales” is dit spel nu herdoopt naar “Disastory”, een kleurrijk keuzegedreven avontuurlijk rollenspel van Godspear Games (bekend van o.a Empire Clicker, The Porkworm) uit Kortrijk. De korte beschrijving belooft ons absurde humor, unieke personages en belachelijke avonturen: wij probeerden de demo voor u uit op Gameforce.
Één van de allereerste en meest bekende keuzegebonden avonturenspellen is The Oregon trail, waar je dus een groep avonturiers samenstelt en die verschillende keuzes laat maken op verschillende punten op het avontuur, bij gebeurtenissen, obstakels of plaatsen. Afhankelijk van welke keuzes je hebt gemaakt en waar of wanneer, heeft dit invloed op het verloop van het avontuur en de afloop voor elk van je personages. Heb je niet genoeg warme kleren ingeslagen? Jammer, nu verliest Jozefien een arm in de ijskoude winternacht van 19 oktober 1848, want je was zo slim om in augustus te vertrekken.
The Oregon trail kwam uit 1971 en gelukkig stond de technologie al die tijd niet stil; Disastory laat alvast betere graphics zien in een unieke, karakteristieke tekenstijl die onmiddellijk aanspreekt. Je kan een groep vormen uit een robotpinguin met samurai-allures, een ondode alienprinses die haar charmes in de strijd gooit, een muzikale draak en een robot die verliefd wordt op een koffiemachine. Zoals ieder groots rollenspelavontuur begint het in een taverne en van daaruit kan er vanalles gebeuren nadat je de eerste keuze maakt: de gast waar je op wacht is te laat. Ga je naar hem op zoek, blijf je wachten of dood je de tijd met pokeren?
In de korte tijd om de demo uit te proberen werd onze groep een leeg warenhuis aangesmeerd, werden we geëngageerd om zowel de koning uit de weg te ruimen als voor diezelfde koning een monster in het bos te gaan bevechten, werden we een garagehulp, geraakten we betrokken bij een straatgevecht, liepen we verloren in een bos, hadden we een diepzinnig gesprek met een neerslachtige boom en nog veel, veel meer.
Zelfs vechten is op een unieke manier met tekstkeuzes verweven en iedere keus opent weer zoveel nieuwe mogelijkheden. Navigeren, dialogen sturen, combat, ...gebeurt allemaal via keuzes die ieder personage naar voren brengt en zijn doorspekt met absurde humor, tijdloze referenties die gewoon werken en er zijn geen (of alleen maar) foute keuzes. Kan jij de juiste keuzes maken of wordt het gewoon een ramp?
Disastory is te volgen op Steam en heeft nog geen releasedatum, maar staat gepland voor 2025.
Dit is geen spel voor wie meestal de dialogen skipt, maar indien je het spel de tijd geeft om je er in te verdiepen is het verrassend meeslepend: kies juist.