HANDS-ON PREVIEW | Color a cube - Actief kleuren in VR
Color a cube van AlterEyes studios (bekend van o.a Big Shots) uit Hasselt had geen passender en invullender titel kunnen hebben want het spel zelf en het concept in zowel grote lijnen als detail draait helemaal om het (virtueel, in VR) inkleuren van kubussen. Weliswaar honderden keurig geordende, fantasierijk gevormde vierkante blokjes (en nu zijn de goede synoniemen op, dus beware) die o.a een alien met blaster voorstellen die in Minecraft lijkt gemaakt te zijn, maar kubussen hoe dan ook. Om dus in te kleuren.
De ontwikkelaar van Color a cube zei dat ze na het succes van hun vorige game, Big shots (een non-stop actiegerichte shooter betrof die weliswaar populair was maar ook zenuwslopend) ze nu een iets rustigere insteek wilden benaderen en iemand een idee kreeg van het concept van kleurboeken (al dan niet voor volwasenen), maar met een aanpasbare ervaring in 3D en nog VR/AR ook. Er is bewust voor kubus-vorm gekozen omdat dat onderbewust door de geometrische gelijkheid (elke van de 12 zijden is even lang) het meest rustgevend werkt, zeker om geavanceerde 3D-structuren te vormen.
Dat is dan ook na een zeer korte tutorial over de interface en layout de bedoeling: in deze demo waren er 3 verschillende ontwerpen om in te kleuren en wij kozen een groene alien die zijn blaster in schiethouding vasthield. Zoals eerder gezegd bestond deze uit honderden blanco kubusjes, allemaal genummerd. De bediening aan de rechterhand liet een kleurenwiel zien waar de verschillende kleuren genummerd waren en vrij te selecteren, waarna de trigger van de rechterhand veranderd in een soort verfspuiter die nu de kleur sproeit die je gekozen hebt en welke de kubusjes kleurt die daar mee overeenkomen. Om toe te lichten met een voorbeeld: donkergroen is 7, je kiest een 7 op het kleurenwiel, nu komt er donkergroene verf uit het pistool en de kubusjes op de alien die het cijfer 7 hebben die je kan raken kleuren donkergroen.
Dat je deze één voor één of per paar moet raken is deel van het spel: je kan instellen dat de kleuren automatisch geselecteerd worden en je pas naar de volgende kleur kan als je alle vorige van die kleur hebt gehad. En hier komt ook een puzzelelement bij: soms moet je goed zoeken voor je ze echt allemaal hebt. En je kan de figuur met behulp van de linker bediening naar wens niet alleen roteren, maar ook groter en kleiner maken en zelfs doorheen de ruimte verplaatsen hoe je wil. De vrijheid en natuurlijkeheid waar dit mee gepaard ging was inderdaad heel relaxerend en prettig.
Het voordeel dat Color a cube ten op zichte van een kleurboek heeft is dat er in theorie eindeloos veel designs kunnen bijkomen of zelfs na verloop van tijd zelf samengestelde designs. 3D-designers zullen dit ook als een zeer welkome tool kunnen gebruiken als meer dan enkel als spel, om bepaalde uitgewerkte structuren in (geaugmenteerde) realiteit te zien of te ontwerpen en dan met bijvoorbeeld behulp van een 3D-printer hun creatie exact zoals zij dat willen te realiseren. Stof tot nadenken, maar ondertussen relaxerend verder kleuren.
Enige opmerking waar nog aan gewerkt werd was de animatie van het spuit-effect bij het “verven” zelf dat altijd identiek was en vrij opvallend, wat voor sommige mensen afleidend zou kunnen werken.
Color a cube staat gepland voor 2025, maar heeft nog geen verdere info over een datum.
Color a cube doet wat het zegt en is wat onwennig in het begin, maar éénmaal je bezig bent geeft het een merkwaardig cathartisch gevoel dat een welkome afwisseling kan zien tussen griezelen, puzzelen en schieten.