HANDS-ON PREVIEW | Guàishòu 怪兽 - In het donker is iedereen alleen
Guàishòu (怪兽) betekent “monster” in het Japans en boy oh boy is dat passend voor de ijselijke, creepy atmosfeer die deze avontuurlijke horror-sidescroller in petto heeft. Apophenia 23, een Belgische gamestudio uit het zuidelijke deel van ons land, heeft hier met hun eerste spel alvast een veelbelovende demo die wij mochten uitproberen dat waarschijnlijk het beste tot zijn recht komt gespeeld in een leegstaande ruïne van een ziekenhuis om middernacht, maar wegens stijgende vastgoedprijzen zal aan een bureau met goede koptelefoon als een goede, beklemmende tweede optie moeten volstaan...voor nu.
Je begint het spel als een menselijk uitziende protagonist met een hoodie en een retro-futuristisch geweer dat zowel een stuk gereedschap, wapen als zaklamp is naargelang je de focus ingedrukt houdt met vele variaties tussen lamp of laserstraal. Een meter op je rug geeft aan hoeveel vermogen dit nog heeft en laat toe om (kosteloos, dus zo griezelig nu ook weer niet) dit onderweg te herladen na gebruik bij aangegeven laadstations.
De gameplay doet een beetje denken aan Little Nightmares van Bandai in die zin dat het 2,5D is: meestal 2D sidescrolling waar je over obstakels springt, stapt of moet uitpuzzelen en monsters bevecht (maar vooral ontwijkt) en op gepaste momenten 3D-interactie is op momenten waar je dat niet per se zou verwachten. Zoals in Little Nightmares speelt er zich vanalles op de achtergrond af en is de atmosferische vertelstijl iets dat zowel onheilspellend als fascinerend is.
Een verlaten stad, gecombineerd met een jungle, met in de verte historische gebouwen, uitgerust met op één of andere manier nog werkende machines als liften, bruggen en sprinklers, wachttorens en een eindeloze vuilnisbelt met verroeste fietsen geven aan dat er lang geleden maar toch nog recent iets afgrijselijks gebeurd moet zijn dat ook mutanten heeft voortgebracht waar je verdomd aandachtig voor moet blijven om in leven te blijven, laat staan ze de baas te kunnen zijn. De puzzels om vooruit te komen zijn meesterlijk in de dynamische omgeving organisch geïntegreerd en voelen niet aan als puzzels, maar als echte hindernissen die je daar zou tegenkomen.
De atmosferische verlichting en surround-audio geven Guàishòu ook net dat beetje meer edge; wanneer door een kortsluiting of een tussenstuk midden in de jungle je ineens even zonder licht verder moet en je effectief iets van links naar rechts...als het ware -achter- je door voelt sluipen besef je waarom veel mensen bang zijn in het duister De unieke pseudo-realistische tekenstijl is ook uitermate geschikt voor dit soort spel tot zijn recht te laten komen. Dit alles onder een onheilspellend bloedrode hemel maakt het helemaal af.
Guàishòu heeft nog geen bekende releasedatum maar staat gepland voor 2025 en is beschikbaar als wishlist-item op Steam.
Indien dit een representatieve smaakmaker is voor de rest van het spel zal Apophenia 23 zich zeker kunnen profileren in het beoogde genre en menige hartslag doen overslaan.