HANDS-ON PREVIEW | Maze'em - Doolhoven met karakter
Maze’em is een puzzel-RPG van Slappy inc( bekend van o.a Aztlan Uncovered, Slappy Board) ook één van onze Belgische Trotsche Ontwikkelaers der Spelen dat qua atmosfeer en figuurtjes sterk doet denken aan Animal crossing,maar de gameplay en het thema vooral rond het bouwen en oplossen van doolhoven draait. Wij probeerden de demo uit op GameForce.
Het verhaal in Maze'Em is dat een boosaardige, levende tornado (cameo van Tweester misschien?) grote schade aanricht en de burgemeester aan jou vraagt om stukken van het dorp op te ruimen of terug samen te voegen. De gameplay van Maze’em draait in de praktijk vooral rond het verzamelen van objecten binnen een doolhof.: je wordt daarbij telkens in een level gedropt met één of meerdere items die je moet oprapen maar vaak is de doolhof onvolledig of krijg je maar een deel te zien dat je moet vervolledigen.
Je begint daarbij telkens met een doolhof met één stuk extra: dat stuk kan je draaien of roteren en op bepaalde plekken in het doolhof duwen. Daarbij wordt natuurlijk een ander stuk uit het doolhof geduwd, dat je dan weer ergens anders kan inzetten. Je doel is om in zo min mogelijk stappen met je personage alle items op te rapen, waarna je beoordeeld wordt op het aantal zetten (brons, zilver of goud) dus is het zaak om een doolhof te voltooien in zo min mogelijk aantal zetten.
Slappy inc is gegaan voor een meer levende wereld dan slechts enkele puzzels, waar je leuke personages kan tegenkomen die je meer achtergrondinformatie, waardevolle informatie of een (deel van) een quest kunnen geven. De overzichtswereld tussen de verschillende puzzels is zo interactief met een bepaald pad dat je kan volgen dat meestal goed is aangegeven. Dat is maar goed ook, want soms is het zoeken door de vele verschillende camerahoeken waar je het spel in kan zien,verkleinen en uitvergroten.
Er zit vrij veel variatie in de verschillende biomen van de wereld, van groene jungles tot koude ijswoestijnen die toch allemaal verrassend schattig en uitnodigend bleken te zijn. In veel maps blijken ook op een creatieve manier bonuslevels en geheimen verstopt te zitten, wat ook een lichte toets exploration toevoegt dat niet per se hoeft voor sommige spelers, maar wel een leuke extra vormt.
De release is gepland voor 2025 en is te volgen op Steam.
Voor wie van puzzels, speelgoed-achtige graphics en sociale simulaties met woeken en ontdekken houdt is dit een mooi antwoord op een lang gekoesterde droom in wording.