HANDS-ON PREVIEW | Replaceable - hersenkrakend puzzelen in realtime 3D
The Pack.Studio is een Belgisch bedrijf dat zich vooral specialiseerde in high-end visuele effecten en 3D-animatie. Vooral voor films en reclame, maar ondertussen ook voor games en nu hebben ze met Replaceable een eigen game uitgebracht. Een avontuurlijk real-time stealth-puzzelspel nog wel met 3D-elementen. Wij testten het voor u uit op Gameforce 2024.
De narratief van Replaceable begint al best goed: na 30 jaar in stasis ontwaakt “de ontwerper”, een ingenieur die zich specialiseerde in robottechnologie en treft zijn laboratorium overgenomen door een kwaadaardige AI aan dat hem terug in slaap wil brengen, maar deze keer voorgoed. De setting is dus in een 3D-isometrische omgeving die overwegend rustgevend donker is, met duidelijk aangegeven blauwe (kant van de Designer) en rode (kant van de AI) elementen waar je langs en mee moet werken om naar de volgende uitdaging te kunnen.
Je begint met enkel de designer, maar al snel krijg je controle over sommige van zijn geliefde robot-gezellen zoals een ronde, snelle robot (lijkt wat op een roomba, maar gelukkig geen tapijt hier) en een androïde die als batterij kan dienen en onzichtbaar kan worden voor vijandige AI. De puzzels, zeker de gevorderde, hebben meer dan één oplossing en introduceren soms meerdere nieuwe elementen per puzzel waardoor het soms even denken en uitproberen is voor je eruit bent.
Het geniale van de puzzels is dat iedere nieuwe puzzel rekening moet houden met een set volledig nieuwe vaardigheden van iedere nieuwe robot, oplosbaar moet blijven maar toch uitdagend genoeg, waar The Pack hier meesterlijk in slaagt. Het vraagt van de speler vaak out of the box denken om alle bewegende en statische delen van een nieuwe omgeving op meerdere manieren te beschouwen, vaak op manieren waar je niet direct op zou komen. Fun fact; sommige elementen (althans tijdens de demo) zijn zo interactief dat ze zelfs voor oplossingen in bepaalde puzzels hadden gezorgd die de ontwikkelaars nooit bedoeld hadden en aangenaam verrast werden wanneer ze er van op de hoogte werden gebracht. Het is altijd een goed teken dat een speelomgeving gecreëerd wordt vanuit aparte elementen die worden samengebracht inplaats van andersom.
Snelheid van zowel de vijandige AI als de designer en zijn robots is van ieder stuk van cruciaal belang in Replacable en er zit zelfs een knop om de patroonherkenning van een AI in kaart te brengen in wanneer die belangrijk is voor het oplossen van de puzzel. Want in sommige puzzels dien je de aandacht te trekken, maar moet je die ook weer afschudden, want wanneer een vijandige robot er één van jou te pakken krijgt is het game over.
Er is nog geen releasedatum bekend, maar de game is al wel beschikbaar om op wishlist te zetten op Steam.
Replacebale puzzels geven een frisse, nieuwe definitie aan het concept zelfs en de hoogtechnologische atmosfeer en vormgeving van het spel kan zeker bekoren; aan te raden voor out-of-the-box denkers die van een uitdaging houden.
Ziet er super mooi uit. Heel sfeervol. Games als Replaceable, Koira en 30 birds bewijzen dat Belgische developers heel wat in hun mars hebben op visueel vlak.
Deze preview gaat niet dieper in op het narratieve, maar ik weet dat het verhaal van replaceble ook erg interessant is.
Geplaatst op 2024-11-08 10:17:38
Daar ging de demo niet erg diep op in: man wordt wakker uit stasis, moet stukje bij beetje vijandige AI-omgeving heroveren en krijgt stukje bij beetje hulp van meer en meer robots. Maar zodra er meer publiekelijk beschikbaar is of er een release uitkomt voor een mogelijke review gaan we daar ook graag dieper op in; de setting sprak erg aan.
Geplaatst op 2024-11-08 12:39:56