HANDS-ON PREVIEW | Streep - een dunne lijn tussen frustratie en creativiteit
In Streep van Belgisch spelontwikkelaar Sticky Table, speel je (met) een pen in een papieren zwart-wit wereld waar jij puzzels oplost en vormen in realiteit weet te brengen met de kleur die je vindt (vast een zeker een metafoor ergens daar in) en tegenkomt. Volgens de narratief is Streep “een kalmerend puzzelavontuur waar je de papieren bevolking beschermt tegen de kwalijke krachten die de PapierWereld bedreigen”. De demo bevatte slechts enkele puzzels zonder interactie met personages, welke voor uw ontspanning werden uitgeprobeerd.
Het eerste dat opvalt is dat De Pen die alles bepaalt en zowel cursor als personage is, niet zo makkelijk te besturen is als je zou denken. Het kan aan de ondergrond gelegen hebben, maar de tracing van de echte beweging die je maakt kan slechts beperkt en tegen een bepaalde snelheid volgen. Op zich niet zo erg zou je denken, ware het niet dat (spoiler alert maar het was de eerste puzzel als onderdeel van de tutorial) de eerste oplossing frustrerend moeilijk was om uit te voeren en de controle van de pen daar een grote rol in speelde.
Allereerst diende je de contour van een sleutel te vinden (niet erg moeilijk) en te kijken waar die op paste (de deur ernaast, ook geen astrofysica) maar om je pen te vullen bij een inktfontein en terwijl die leegloopt (een integrale mechaniek waar je niet omheen kunt) op tijd bij die sleutelomtrek op de vloer iets verder te komen en dan de sleutel te tekenen met een bewegingssensor die achterloopt EN tegen een bepaalde snelheid moet gebeuren of je zit zonder inkt en kan weer van voor af aan beginnen, was niet erg “kalmerend” en vroeg meerdere pogingen, zelfs al wist je perfect wat te doen. Sterker nog, ondanks dat een eerdere (jongere) speelster het 14 keer opnieuw moest proberen en een beetje de wanhoop nabij was tot ze wat hulp kreeg, was het nog altijd vrij moeilijk en bij wijlen frustrerend, zelfs als ervaren speler.
De rest van de puzzels introduceerden meerdere kleuren, vormen, een zoek-en-vind element en liet andere interacties zien met de wereld dan enkel inkleuren of tekenen, die soms zeer creatief waren uitgedacht maar helaas niet altijd direct uitvoerbaar waren. Een puzzel oplossen is één ding, maar dat de bediening om de puzzel op te lossen de grootste (waarschijnlijk onbedoelde) uitdaging vormt, toont toch dat er nog een beetje meer tests nodig zijn vooraleer een release wereldkundig kan worden gemaakt.
En dat is jammer, want de wereld voelt vernieuwend en uniek aan en indien dat ene, maar cruciale aspect, goed zou zitten komt die creativiteit en ruimte voor intuïtie (zeker bij jongere spelers) veel meer tot haar recht. Streep heeft absoluut potentieel maar moet toch nog even terug naar de -haha- tekentafel voor dat laatste beetje verfijning in controle en gameplay.
Nog geen releasedatum of publieke demo voor bekend, maar al wel zichtbaar op Steam.
Het spel heeft een unieke benadering van de wereld waarin het zich afspeelt en de trailer geeft een gevoel van vrijheid en autonomie om een eigen toets aan de speelervaring te geven; indien de technische issues met de besturing opgelost worden, zeker het proberen waard.
Geweldig dat er aandacht wordt gegeven aan Belgische indie makers. Keep 'em coming. En heel veel success aan Sticky Table. Ik kijk uit naar de release.
Geplaatst op 2024-11-08 10:04:24