HANDS-ON PREVIEW | Crystalis Descendant - flitsende roguelike defender
Veel uitstekende games hebben een simpele opzet maar een zeer genuanceerde uitwerking in realiteit die uiteindelijk ronduit schermkluisterend wordt; “sla ieder ander van dit platform en je wint”(SuperSmash Bros), “vorm lijnen met de blokjes” (Tetris), “vindt de man die je in het hoofd geschoten heeft terwijl je in een post-apocalyptische Mohavewoestijn verwikkeld raakt in een multi-factoraal conflict dat de toekomst van duizenden levens en misschien de gehele mensheid bepaalt” (fallout new vegas). Die laatste is misschien iets complexer, maar in Crystalis Descendant lijkt de opzet éénvoudig: “bescherm dit kristal tegen aanvallende monsters en je wint”...of toch niet?
Al vanaf het eerste moment van de demo wordt duidelijk dat zowel in uitwerking, graphics als gameplay er meer is dan het op het eerste zicht lijkt aan Crystalis Descendant, door Belgische gamestudio Boxsun (bekend van o.a Lightkin). Je speelt een vechter met een groot en snel geweer dat een hele horde kristallen, kruipende monsters op zich ziet afkomen en een groot, weerloos kristal achter jou heeft alleen enkele automatische aanvalstorens en jou als bescherming.
Voor wie oud genoeg is of een liefhebber van de allereerste videogames komt “Space Invaders” direct bovendrijven, maar dat zou de veel snellere, actie-gerichte speelstijl weinig recht aandoen. Terwijl je tientallen monsters tegelijk aan flarden schieten, laten deze ervaringspunten vallen die je tussen het over de map wervelen dat je op alle fronten tegelijk aan het schieten bent, verzamelen voor oh-zo-nodige upgrades want met alleen de basisuitrusting red je het slechts enkele minuten.
Je kan upgrades verzamelen die bij elk nieuw level dat je stijgt laten kiezen en permanent worden, zoals kogels die vergif, bliksem of vuur verspreiden bij impact en combineren met meer directe upgrades zoals schilden, snelvuuropties, granaten, een bredere vuurmond,...het is een perfecte combinatie tussen beweging, snelheid, resource management en puzzelen naar een goede combinatie om de steeds groeiender groep vijanden die ondertussen ook bepaalde anomalieën beginnen te vertonen zoals reuzen of infiltranten, het hoofd te bieden.
De demo bood slechts één level, maar dat kon op zoveel verschillende manieren gespeeld worden dat de variatie van deze “King of the hill”-roguelike niet snel zal gaan vervelen.
Releasedatum nog niet gekend, maar early access en wishlist reeds beschikbaar.
Zeker voor een demo van één level verslavend leuk, fijne grafische afwerking en smaakt naar meer levels down the line.
Goed bezig Boxsun! Ik volg de development al een tijdje en bij iedere update ziet het er steeds beter uit. Ik hoop dat de release een knaller wordt.
Geplaatst op 2024-11-08 10:08:07