HANDS-ON PREVIEW | Tamed - een beestig goede opzet
Roguelikes zijn dankzij games als Binding of Isaac, Hades en Returnal populairder en populairder aan het worden: een format van kortere sessies met veel variatie, een leercurve die laag kan beginnen en zeer hoog eindigen, permanente upgrades die je beetje bij beetje ontsleutelt na een “run”...In een wereld waar tijd iedere second schaarser wordt en de doorsnee gamer backlog heeft dat nog weinig games van 80-100 uur speeltijd toelaten is dat vaak een passend antwoord . Tamed is zo ook een nieuwe roguelike, ontwikkeld door Exiin (Afterloop, Ary and the secret of seasons) en ook een Belgische gamestudio, die gepland staat voor eind 2025.
In Tamed speel je na een korte introductie met een wel heel sadistische gamehost, een androïde die zich een weg moet banen van de ene gevechtsarena naar de andere in een ogenschijnlijk vrolijk en kleurrijk speldecor maar met een gevaarlijke ondertoon. Al snel kom je in een gevecht terecht met een androîde tijger die eens even duidelijk maakt wie de koning(in) van de jungle is en je met een paar klappen naar de vergetelheid slaat. Je wordt weer wakker aan het begin van de volgende “run”, maar door een programmeerfout (of bewuste sabotage door een rebelse ingenieur die je tijdens de introductie heel even ziet) staat de tijger nu mee aan jouw kant en is het twee tegen de wereld in plaats van één: altijd dubbel zo goed.
Excited to reveal our new game at @otaru_bxl today.
— eXiin game studio (@eXiin) October 14, 2024
And yes, it’s playable! #indiegame #UnrealEngine5 pic.twitter.com/2nVd1XnzOL
Het gevechtssysteem alhoewel vrij basis in de demo, was toch verrassend vloeiend en intuïtief en had al enkele geavanceerde aanvallen klaar met zeer weinig foute interacties tegen vijanden. Je hebt de keuze tussen schieten met een blaster of close-and-personal gaan met een zwaard of een combinatie van beiden. Ontwijken, blokkeren en deze integreren met de aanvallen lukte ook al aardig. De tijger vecht autonoom, maar had ook al aanvallen zoals een brul die de tegenstanders lokt zodat jij ze kan flankeren. Al bij al vecht het dynamisch duo goed samen alsof ze nooit anders gedaan hebben/
Tussen de gevechten door komt het roguelike-element te pas: je kan kiezen tussen verschillende upgrades, of je geld inzet op je eigen volgende match of net casht (waardoor het veilig is om in de verschillende shops permanente upgrades te kopen) en nog vele andere zaken (sommige nog in ontwikkeling). Als je sterft begin je opnieuw maar met bepaalde dingen die je daarvoor vrijgespeeld had.
Waar Tamed echt een primeur heeft, zijn de aanpassingsopties. Dankzij raytracing is het mogelijk om externe afbeeldingen en texturen die in ene bepaalde file opgeslagen worden, in het spel te brengen. En niet alleen foto's of schilderijen aan een muur, maar effectief realistische weergave van gezichten zelfs tot in het publiek bij een match in het spel zelf.
Beta voor publiek staat gepland voor eind 2025.
Het is te vroeg om nu al te zeggen, maar de insteek, gameplay en leuke afwisseling tussen beloningen, management van het personage en vechten is alvast veelbelovend voor de verdere ontwikkeling.