HANDS-OFF PREVIEW | Horror in de ruimte met Directive 8020
Supermassive Games heeft de voorbije jaren al met heel wat games getoond dat het perfect weet hoe het een goede horrortitel moet maken, dus toen we de kans kregen om de nieuwste Dark Pictures-game te ontdekken, lieten we die kans natuurlijk niet onbenut.
Die nieuwe game heeft Directive 8020 en brengt ons voor het eerst in de reeks naar de ruimte. Daar komen we terecht op de planeet Tau Ceti F, waar de mensheid op zoek gaat naar een nieuwe thuis, nadat het de eigen aarde tot op de rand van de afgrond heeft gebracht. Het is jouw team dat als eerste voet op die nieuwe planeet moet zetten, waar het te maken krijgt met een nieuwe bedreiging.
Bepaalde bewoners van die planeet zijn immers niet echt gediend van de nieuwe bezoekers en dus zit er niets anders op dan te proberen overleven en te ontsnappen van de planeet. Het meest angstaanjagende aan die nieuwe bedreiging is dat ze zich kunnen omvormen en zo het uiterlijk van je teamgenoten kunnen aannemen, waardoor je als speler nooit weet waar je veilig bent.
De makers zelf zeggen daarvoor onder andere flink wat inspiratie te hebben gehaald bij The Thing, maar ook bij films als Alien en Event Horizon. Directive 8020 wil dan ook een claustrofobisch gevoel met een constante dreiging creëren. Mede daarom zal je in de game ook voorzichtig om moeten gaan met het gebruik van licht.
Visueel zet deze Directive 8020 weer een flinke stap voorwaarts ten opzichte van de vorige games van Supermassive Games, wat het gevoel van in een interactieve film te zitten enkel nog maar versterkt.
Er is in Directive 8020 wel meer ruimte om te exploreren. Niet dat het een volledig open game zal worden, maar op basis van de eerste beelden is het duidelijk dat er meer open ruimtes aanwezig zijn waar je wat meer je eigen weg kan zoeken. Er werd daarom ook een volledig nieuw design ontwikkeling voor de beweging in de game, zodat dat allemaal wat vlotter loopt. Zo kan je nu strafen, iets sneller lopen, crouchen…
Je krijgt ook een aantal tools om te overleven. Een remote control om bepaalde zaken van op afstand te bedienen, een scanner om de omgeving te scannen, een messenger om in contact te blijven met de rest van je crew en een wedge tool die je kan gebruiken om bepaalde zaken open te breken of als wapen om aanvallen af te slaan.
Directive 8020 lijkt een flinke sprong voorwaarts te worden binnen de formule van Supermassive Games, zonder dat alle goede aspecten overboord gegooid worden. Alles staat of valt natuurlijk met het verhaal dat wordt neergezet, maar op basis van onze eerste impressie lijkt het erop dat we weer flink zullen huiveren in Directive 8020.